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Serpa Pimentel, Júlia

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  • Social experiences of children eith disabilities in inclusive portuguese preschool settings
    Publication . Ferreira, Milene Alexandra Gregório; Aguiar, Cecília; Correia, Nadine; Fialho, Margarida; Pimentel, Júlia van Zeller de Serpa
    Based on peer sociometric reports, we examined how number of friendships, social acceptance, and characteristics of social networks vary as a function of disability profile. We also investigated teachers’ awareness of the sociometric status of young children with disabilities. Participants were 86 children with disabilities (63 boys) enrolled in inclusive preschool classrooms of the Metropolitan Area of Lisbon, Portugal (Mage = 67.33 months, SD = 10.54). Findings suggest that children with severe or sociobehavioral disabilities may be at increased risk of social rejection and isolation, having fewer friends and lower social network centrality than children with mild disabilities. Low agreement between teachers’ classifications of the social status of children with disabilities and classifications based on peer nominations raises concerns about their awareness of processes of social rejection and neglect. Findings highlight the need for interventions to support positive social experiences at the dyadic and group levels in Portuguese inclusive preschool classrooms.
  • Quality of individualized education program goals of preschoolers with disabilities
    Publication . Silva, Tânia Carina Boavida Domingues da; Aguiar, Cecília; McWilliam, Robin A.; Pimentel, Júlia van Zeller de Serpa
    Individualized education programs (IEPs) are a fundamental mechanism for making special education services unique for the child and for enhancing the developmental outcomes of children with disabilities. If written IEP goals diverge, however, from recommended practices, they might result in ineffective interventions. This study investigated the quality of Portuguese IEP goals written for 83 preschoolers with disabilities attending public preschool classrooms from 21 school groups from the District of Lisbon, Portugal. The quality of IEP goals was measured using the Goal Functionality Scale III (R. A. McWilliam, 2009) and the IEP/Individualized Family Service Plan Goals and Objectives Rating Instrument (A. R. Notari, 1988). Results showed that IEP goals were too broad, lacked functionality and measurability, and did not appropriately address skills within the context of natural routines and settings. Moreover, findings indicate that measurability was slightly higher the more severe the children’s disabilities were and that autonomy (ie, self-help) goals were somewhat more functional and measurable than were social, language, cognitive, and motor goals. Findings raise concerns about the effectiveness of interventions based on such goals in enhancing children’s developmental outcomes and suggest the need for clear guidelines on the development of effective IEPs and teacher training on developing high-quality goals.
  • Um bebé diferente: Da individualidade da interacção à especificidade da intervenção
    Publication . Pimentel, Júlia van Zeller de Serpa
    Na sequência dos trabalhos sobre interacção mãe-bebé e integrando estudos posteriores sobre a influência que os sentimentos, atitudes e expectativas maternas têm no processo interactivo, este trabalho tem como objectivo contribuir para aumentar a compreensão das variações do desenvolvimento dos bebés deficientes ou em risco e o processo de adaptação das suas mães, com vista ao planeamento de programas de intervenção. Estudámos, numa perspectiva longitudinal, cinco díades com bebés com síndrome de Down, três díades com bebés pré-termo e quatro díades com bebés normais, desde o momento do nascimento dos bebés até ao finai do primeiro ano de vida, dando igual ênfase à análise do processo interactivo mãe-bebé e à evolução dos sentimentos e expectativas maternas face ao desenvolvimento do bebé, comparando as díades com diferentes tipos de bebés. A metodologia de estudo de caso que utilizámos, permitiu evidenciar as características específicas de cada díade na base das quais se deverão desenvolver programas de intervenção precoce que atendam, individualizadamente, às necessidades de cada uma.
  • Desenhos de investigação de sujeito único em educação especial
    Publication . Aguiar, Cecília; Moiteiro, Ana Rita; Correia, Nadine; Pimentel, Júlia van Zeller de Serpa
    De carácter quantitativo e experimental, os desenhos de investigação de sujeito único constituem um conjunto de métodos científicos rigorosos, reconhecidos internacionalmente como fonte de evidências empíricas que permitem estabelecer a eficácia de práticas em educação especial. Este trabalho tem como objectivos descrever as principais características e critérios de qualidade deste tipo de desenhos de investigação, discutir a sua utilidade em educação especial e em intervenção precoce na infância e determinar a sua incidência no contexto da investigação nacional nestes domínios. Com base numa pesquisa bibliográfica sistemática nas publicações nacionais nos domínios da educação especial, educação e psicologia e em motores de busca online de carácter científico e generalista, foram identificadas apenas cinco teses de mestrado que recorreram a este tipo de métodos, sugerindo que, apesar do seu potencial, os desenhos de investigação de sujeito único não têm ainda expressão na investigação realizada em Portugal nos domínios da educação especial e da intervenção precoce na infância.
  • A ecologia de uma inclusão de sucesso
    Publication . Pimentel, Júlia van Zeller de Serpa
    A partir de um quadro teórico bioecológico e transaccional, (Bronfenbrenner & Morris 1998, Sameroff & Fiese, 2000), este trabalho apresenta o estudo longitudinal de uma criança com síndroma de Down, nascida em 1994 que frequenta actualmente o 6° ano de escolaridade. Tem como objectivo analisar os factores que poderão ter contribuído para o sucesso de um processo de inclusão, a nível dos diferentes sistemas ecológicos. O estudo iniciou-se no momento do nascimento. Neste trabalho salientam-se os dados essencialmente qualitativos, recolhidos a partir da entrada na escolaridade obrigatória, em que, para além dos aspectos de adaptação familiar e interacção mãe-criança, foram também analisadas a evolução das aprendizagens e a participação social nos contexto extra-familiares. O processo de transição para o segundo ciclo, aos doze anos, mostrou as dificuldades que a escola tem para pôr em prática uma verdadeira Inclusão. Não sendo possível extrapolar os seus resultados, este estudo de caso mostra a Interdependência de um conjunto de variáveis ecológicas na optimização das potencial idades de uma criança com sindroma de Down. ------ ABSTRACT ------ Within an ecological and transactional model (Bronfenbre ner & Morris, 1998, Sameroff & Fiese,.2000), this paper presents a longitudinal case study of a Down syndrome child, born in 1994, attending the 6th grade in a regular school setting. We aim to show the different factors that have contributed for the success of this child's inclusion. The study begun immediately after birth but, in this work we ernphasise data collected since lhe child entered compulsory school when we analysed both familiar and school variables that could be related to learning acquisitions and social participation. When the child was twelve, the transition process to a diferente school setting, showed how difficult it is to achieve inclusion. The data in this case study can not be generalised but show the interdependence of different ecological variables in the development of aDown syndrome child.
  • Freud e Florbela Espanca: Dois discursos paralelos sobre a depressão e o narcisismo
    Publication . Pimentel, Júlia van Zeller de Serpa
    Após uma breve reflexão sobre a relação entre perda objectal e depressão ilustrada com a referência a dois casos clínicos, põe-se em paralelo fragmentos de alguns textos de Freud - «Introducão ao Narcisismo » (1914), «Luto e Melancolia» (1917) -com excertos de poemas de Florbela Espanca, sua contemporânea, e que como ele, embora numa outra linguagem, fala de perda objectal, investimento narcísico? idealizaço do objecto, depressão e melancolia. A montagem de textos ilustra a depressão melancólica de Florbela Espanca, compreendendo- se, assim, as razões que a levaram ao suicídio. ------- ABSTRACT ------- The author compares some Freudian Texts - «Introduction on Narcisism» (1914), «Mourning and Melancholie» (1917) - with poems by Florbela Espanca, a Portuguese poet who lived in the same epoch. Some comments are made on the relation between object loss and depression. Florbela’s poems are full of such concepts as object loss, narcisistic investment, idealization, depression and melancholy. Both text deal with the same themes and show the melancholy depression of the poet who sought in suicide the end of her unbearable suffering.
  • The development of children with down syndrome: the influence of maternal adaptation, mother-child interaction and early forms of support
    Publication . Pimentel, Júlia van Zeller de Serpa; Menéres, Maria Sofia Seabra Pereira Cabral
    In this paper, we present a longitudinal case study involving four dyads with babies with Down syndrome from birth until the age of 7 years – the moment at which the children were observed for the last time before they began compulsory schooling. At each data collection point, the mother was given a semi-directive interview and we filmed a free interaction situation. The objective of our study was to carry out an indepth analysis of the ways in which mothers adapt to the birth of a ‘different baby’, the evolution of their expectations in relation to the child’s development, mother– child interaction and early support for both the child and the family, and the way in which these aspects of the overall situation relate to the children’s development. The data of our longitudinal study show that there is an interaction between children’s development and family characteristics and patterns, particularly mother–child interaction and the way in which the mother deals with the stress factors associated with the fact that she has a disabled child. We found that the four dyads experienced different models of early support, which to some extent reflect what really does happen in Portugal in cases involving children with disabilities, and that the programmes’ impact was not identical in every situation. The most successful was the one which best suited the family’s wishes, and involved both the mother and later on the kindergarten teacher.
  • Capacitação de pais com filhos com deficiência
    Publication . Dias, Sandra Cristina Camisão; Pimentel, Júlia van Zeller de Serpa
    O modelo de 3.ª geração de Dunst (2000) valoriza o papel dos pais no desenvolvimento social, cognitivo e emocional dos filhos, que se reflete no bem-estar da família (Cruz & Ducharne, 2006). Estando as famílias que têm filhos com deficiência sujeitas a elevado stresse, importa promover a sua competência a fim de conseguirem interpretar as suas necessidades e mobilizar os recursos formais e informais necessários para as satisfazer. Baumrind (1991) comprovou empiricamente a influência dos estilos e das competências parentais no desenvolvimento dos filhos e Dunst (2013) relacionou-os com a competência parental percebida. O projeto Oficinas de Pais, desenvolvido em Portugal pela Associação Pais em Rede (março 2011- outubro 2014), visa a capacitação dos pais de pessoas com perturbações neurodesenvolvimentais para que sejam capazes de gerir o projeto de inclusão dos seus filhos. Este está estruturado em 3 módulos sequenciais: Apoio Emocional (GAE); Corresponsabilização (COR); Pais Prestadores de Ajuda (PPA). Para avaliar a eficácia das Oficinas utilizaram-se questionários e entrevistas presenciais: 494 pais (dos 547 que participaram nos GAE) preencheram 2 escalas de auto-avaliação de suporte social e rede de apoio (Dunst et al, 1988) imediatamente antes e depois do GAE; Dos 145 pais que participaram nos COR, temos respostas válidas de 102 pais relativas à auto-competência parental percebida, antes e depois deste módulo. Serão apresentados os dados destes instrumentos, no global, por idade e patologia do filho.