Psicologia Cognitiva
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Psicologia Cognitiva by Title
Now showing 1 - 10 of 61
Results Per Page
Sort Options
- A abordagem cognitivo-comportamental no tratamento das perturbações do comportamento alimentarPublication . Vaz, Ana Rita; Conceição, Eva M.; Machado, Paulo Manuel Pinto Pereira AlmeidaAs Perturbações do Comportamento Alimentar (PCA) são doenças raras, mas que implicam grande comorbilidade psíquica e têm, por vezes, complicações médicas sérias. Apesar do tratamento ser complexo e difícil, os estudos tem demonstrado que o tratamento Cognitivo-Comportamental se apresenta como o mais eficaz e o de primeira escolha para estas perturbações. A investigação tem vindo a focar-se no estudo dos processos psicopatológicos que mantém o problema, e nas componentes terapêuticas que permitem melhorar a eficácia do tratamento. Este comentário propõe-se a fazer uma análise das particularidades e evolução do tratamento Cognitivo- Comportamental para as Perturbações Alimentares, enquadrando-o na teoria Cognitivo-Comportamental e na perspectiva transdiagnóstica das PCAs. O comentário reflecte ainda sobre a importância de uma abordagem de tratamento por passos, que permite uma adaptação da intensidade terapêutica às necessidades pessoais do paciente, de forma a maximizar a relação custo-eficácia e a fazer chegar a cada paciente, a quantidade de tratamento adequada.
- Adaptive memory: The mnemonic value of contaminationPublication . Fernandes, Natália Lisandra; Pandeirada, Josefa N. S.; Soares, Sandra Cristina de Oliveira; Nairne, James S.Humans likely evolved an adaptive disease avoidance system, the Behavioral Immune System, to mitigate the fitness costs posed by pathogens. This system is specially attuned to cues connoting infection risk:When perceived, these cues drive affective, cognitive, and behavioral responses, which work in an articulated way to enhance the organism's chances of survival. The current work investigated the cognitive aspect of this system, specifically if human memory preferentially retains potentially contaminated items. Participants were shown pictures of objects that were touched by sick or healthy people. Each object was linked to verbal descriptions (Experiment 1a and 1b) or visual cues (faces; Experiment 2 and 3) about the person initiating the contact. During encoding participants were required to decide whether each object had been touched by a sick or a healthy person. Then, after a short distractor task, a surprise free recall task for the objects was given. In all experiments, objects touched by sick people were remembered better than those touched by healthy people. This mnemonic advantage was obtained using the same procedure in two different countries suggesting its robustness. Finally, it seems not to rely on the visual cues accompanying the objects, but rather onwhether the context presented establishes a real opportunity for contamination. These results suggest that memory might play a key role in the Behavioral Immune System.
- Advice conditionals about tips and warnings: Interpretations and inferencesPublication . Couto, Marta Barley de La Cueva; Quelhas, Ana Cristina; Byrne, Ruth M. J.Two experiments examine how people interpret and reason about advice conditionals, such as tips, for example, “if you study more your grades will improve”, and warnings, for example, “if you stop exercising you will gain weight”. Experiment 1 showed that when participants reason about whether a tip or warning could be true in different situations, their judgments correspond to a biconditional or conditional interpretation on about half of all trials, but to an enabling or tautology interpretation on many others. Experiment 2 showed that participants make few modus ponens and tollens inferences from tips and warnings, and more modus ponens inferences from tips than warnings. The implications for alternative theories are discussed.
- Amor: Objecto de amor/amor de objectoPublication . Rodrigues, Suzana F.Neste artigo aborda-se a temática das relações de objecto e suas consequências ao longo da vida do indivíduo. Foca-se fundamentalmente o universo da organização mental e psíquica como reflexo da falência ou do sucesso do tipo de amor que o objecto primário tem para oferecer. Aborda-se também a vertente amorosa no casal. ------ ABSTRACT ------ In this paper one broach the subject of the object relations and its consequences through the individual’s life. Fundamentaly, the author focalize the universe of the mental and psychic organization, as a refiex from the rupture or sucess dependent of the kind of love that the first object has to offer. One broach also, the loving slope in the couple. 482
- Aproximaciones cognitivas a la investigación sobre el delirio persecutorioPublication . Vázquez, Carmelo; Sánchez, Alvaro; Provencio, MaríaEl delirio persecutorio es un síntoma que se encuentra presente en diferentes condiciones clínicas. En los últimos años, son numerosas las investigaciones que se han centrado en el estudio del delirio persecutorio, desde una aproximación al síntoma, analizando los procesos psicológicos (cognitivos, emocionales, etc) asociados a este tipo de creencia delirante. En el presente trabajo se realiza una revisión de las investigaciones dirigidas a analizar los mecanismos cognitivos subyacentes al delirio persecutorio: Se presentan resultados acerca de la presencia de sesgos en procesos de atención selectiva y memoria, así como en procesos de razonamiento probabilístico e inferencial (i.e. atribuciones causales), y de los tipos de estructuras de conocimiento presentes en sujetos con creencias persecutorias. Se discuten finalmente las implicaciones de estos factores cognitivos en la aparición y mantenimiento de dichas creencias.
- Auto-estima e narcisismo na adolescência : Relação com delinquência autorelatada em contexto forense e escolarPublication . Pechorro, Pedro Fernandes dos Santos; Silva, Rita; Maroco, João; Poiares, Carlos Alberto; Vieira, Rui XavierA presente investigação teve como objectivos analisar a importância relativa dos constructos de autoestima e de narcisismo e analisar a associação desses constructos com os comportamentos delinquentes auto-relatados pelos jovens. Recorrendo a 760 adolescentes de ambos os sexos divididos em grupo forense (n=250) e grupo escolar (n=510) foram feitas comparações relativamente aos dois constructos e foi elaborado um modelo de regressão múltipla tendo como variável dependente a delinquência auto-relatada. Os resultados indicam que o grupo forense se caracteriza por ter auto-estima baixa e narcisismo alto quando comparado com o grupo escolar, que a correlação entre os dois constructos é quase nula e que a variável narcisismo é a que mais contribui no modelo de regressão múltipla para a previsão da delinquência auto-relatada.
- Cognition and native-language grammar: The organizational role of adjective–noun word order in information representationPublication . Percy, Elise J.; Sherman, Steven J.; Garcia-Marques, Leonel; Mata, André; Garcia-Marques, TeresaIn the present research, we investigated the influence of native-language adjective–noun word order on category accessibility for nouns and adjectives by comparing Portuguese speakers (in whose language nouns precede adjectives) with English speakers (in whose language adjectives precede nouns). In two studies, we presented participants with different numbers of verbal or pictorial stimuli, and subsequently they answered questions about noun- and adjective-conditioned frequencies. The results demonstrated a primacy effect of nativelanguage word order. Specifically, although both populations showed a speed advantage for noun-conditioned questions, this tendency was significantly stronger for Portuguese than for American participants. We discuss the important role of native-language syntax rules for the categorization and representation of information.
- Cognitive status as a risk factor for maladjustment in children with a physical disabilityPublication . Wallander, Jan L.; Becker, Lise M.Investigated the association between cognitive status and adjustment in children who have a physical disability, in three independent studies. In Study 1, 119 mothers reported on the cognitive status and behavioral adjustment of their children, ages 2-18, who had varying physical or sensory impairments. In Study 2, the intellectual level of 50 children, ages 6-1 1, with either spina bifida or cerebral palsy, was estimated from cognitive test information while mothers reported on the children’s behavioral adjustment. In Study 3,66 adolescents, ages 11-18, with a physical disability completed an IQ test and reported on their behavioral adjustment, as did their mothers. Severity of physical disability was also assessed in each study. No relationships could be found between any index of cognitive status and any adjustment measure when controlling for severity of physical disability. The overwhelming majority of zero-order relationships were also not significant. These findings were discussed in relation to Wallander and Varni’s Disability- Stress-Coping model of adjustment in children with chronic physical conditions.
- Conflito sócio-cognitivo e desenvolvimento cognitivoPublication . Mugny, Gabriel; Levy, May; Doise, WillemThis study investigates different modalities of social interaction and their effects on the progressiv mastery of spatial representations in children of age 5 to 6 years and 8 months. More precisely, children are confronted in four experimental situations with spatial transformations that are performed by an adult. These transformations are either 1) correct, 2) incorrect at a level superior to the subject’s initial one, 3) incorrect at an inferior level but still possessing a certain systematic structure, 4) completely absurd. In a control situation subjects work with the same material; however, this time there is no interaction with an adult. One finding is that models superior to the subject’s level can provoke progress. Another, perhaps even more important finding is that progress can also be provoked by inferior models to the subject’s initial level. This result was corroborated in a complementary experiment which further demonstrated that repetitiv interactions with an adult model proposing an inferior performance can stabilise the subject’s progress.
- Conhecimentos, modelos, e raciocínio condicionalPublication . Quelhas, Ana Cristina; Johnson-Laird, Philip N.A interpretação de frases, e em particular a interpretação de frases condicionais, pode ser modulada quer pelo significado das mesmas, pelos referentes, ou pelos conhecimentos gerais. O presente estudo examina o efeito pragmático dos conhecimentos no raciocínio a partir de pares de premissas condicionais. De acordo com a teoria dos modelos, inferências com a mesma forma, mas com conteúdos diferentes, deverão gerar um padrão de inferências diferente. Consideremos as seguintes premissas: Se a Maria não está em Paris, então ela está em França. Se a Maria está em França, então ele é estudante. A primeira premissa explora a inclusão espacial (Paris é em França), pelo que numa possibilidade Maria não está em Paris mas está em França, e noutra possibilidade Maria está em Paris e portanto está também em França. Assim, é impossível a Maria não estar em França, pelo que os indivíduos tenderão a inferir a partir da segunda premissa que ela é estudante. Em contraste, se considerarmos as seguintes premissas, que tem a mesma forma que as do exemplo anterior, mas um conteúdo diferente: Se o João não está em Roma, então ele está em França. Se o João está em França, então ele é estudante. A primeira premissa explora a exclusão espacial (Roma não é em França), pelo que numa possibilidade João não está em Roma e está em França, e noutra possibilidade ele está em Roma e não está em França. Assim, os indivíduos não têm nenhuma base para a inferência categórica de que ele é estudante, e deverão tender para a conclusão condicional de que Se o João não está em Roma então ele é estudante. Os problemas de inclusão geram menos possibilidades do que os problemas de exclusão, pelo que a teoria dos modelos prediz que os problemas de inclusão deverão ser mais fáceis do que os problemas de exclusão. O artigo relata duas experiências que corroboram as previsões da teoria dos modelos. Na Experiência 1, os participantes dão mais conclusões categóricas nas premissas de inclusão, mas apenas algumas conclusões condicionais nas premissas de exclusão. De facto, com as premissas de exclusão, obtém-se muitas conclusões outras. Para evitar isso fizemos uma segunda experiência, onde os participantes escolhem a conclusão a partir de quatro que são fornecidas: conclusão categórica; conclusão condicional; ambas; nenhuma (ao contrário da Experiência 1, onde os participantes escreviam a conclusão). A Experiência 2 replica a superioridade de conclusões categóricas com as premissas de inclusão, e encontra a superioridade de conclusões condicionais com as premissas de exclusão. ***** ABSTRACT ***** Meaning, reference, and general knowledge can all modulate the interpretation of assertions, and in particular the interpretation of conditionals. The present study examines the pragmatic effects of knowledge on reasoning from pairs of conditional premises. According to the theory of mental models, inferences of the same form but different content should yield different patterns of inference. Consider the following premises, e.g.: If Maria is not in Paris, then she’s in France. If Maria is in France, then she’s a student. The first premise exploits a spatial inclusion (Paris is in France), and so in one possibility Maria is not in Paris but is in France, and in another possibility Maria is in Paris and so she is also in France. Hence, it is impossible for Maria not to be in France, and so individuals should tend to infer from the second premise that she is a student. In contrast, consider the following premises that have the same form as those in the previous example, but a different content: If João is not in Roma, then he’s in France. If João is in France, then he’s a student. The first premise exploits a spatial exclusion (Roma is not in France), and so in one possibility João is not in Roma and is in France, and in another possibility he is Roma and so not in France. Hence, individuals have no grounds for the categorical inference that he is a student, and they should tend to infer the conditional conclusion, i.e., that If João is not in Roma, then he’s a student. The inclusion problems yield fewer possibilities than the exclusion problems, and so the model theory predicts that the inclusion problems should be easier than the exclusion problems. The paper reports two experiments that corroborated the predictions of the model theory. In Experiment 1, participants drew more categorical conclusion in the inclusion premises, but only a few drew the conditional conclusion from the exclusion premises. In fact, with de exclusion premises, we obtain many “other conclusions”. To avoid this we have made a second experiment, were participants chose a conclusion from four possibilities: the categorical conclusion, a conditional conclusion, both conclusions, or neither, instead of what happens in Experiment 1, were participants drew the conclusions for themselves from the premises. Experiment 2 replicated the superiority of categorical conclusion in the inclusion premises, and found the superiority of conditional conclusion in the exclusion premises.