PDES - Artigos em revistas internacionais
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing PDES - Artigos em revistas internacionais by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 33
Results Per Page
Sort Options
- Além de Piaget? Sim, mas Primeiro Além da Sua Interpretação Padrão!Publication . Lourenço, OrlandoA teoria de Piaget tem sido sujeita ao que pode ser chamada a sua interpretação padrão. Embora tornada possível pela ambiguidade de Piaget em relação a alguns dos seus conceitos centrais (e.g., estádio e estrutura), essa interpretação deve-se em grande parte ao seu foco sobre a teoria de estádios estruturais de Piaget em detrimento da sua teoria de equilibração, e i sua ênfase em investigações factuais em detrimento das conceptuais. Neste estudo eu mostro que é possível e importante ir além da interpretação padrão de Piaget, e reinterpretar ou estender a teoria de Piaget na base da epistemologia construtivista que a informa. Argumento que quando se vai além da interpretação padrão, então na teoria de Piaget (I) são os comportamentos, não as pessoas, que estão em estádios; (2) a idade é um indicador, não um critério de desenvolvimento; (3) é a necessidade lógica, não a verdade, que é a questão central da psicogénese; (4) a construção do conhecimento não é uma tarefa individual, mas social; (5) as estruturas de conjunto são critérios formais mais do que entidades funcionais; (6) não há apenas um, mas múltiplos percursos desenvolvimentistas; (7) o que os sujeitos fazem ao raciocinar não é seguir regras Iógicas, mas agir e operar; e (8) conteúdo e significado, não apenas forma e estrutura, desempenham um papel central na compreensão operatória. Defendo também que quando se vai além da interpretação padrão da teoria de Piaget, muitas das críticas que ihe têm sido dirigidas perdem muito do seu conteúdo empírico ou razão de ser, e descobre-se que os problemas levantados pela teoria são relativamente diferentes dos que apareceram em primeiro lugar.
- Mild cognitive impairment: Deficits in cognitive domains other than memoryPublication . Ribeiro, Filipa; Mendonça, Alexandre de; Guerreiro, ManuelaPatients with mild cognitive impairment (MCI) typically present with memory complaints, but may have mild deficits in other cognitive domains. We compared the neuropsychological profiles of a series of consecutive MCI patients (n = 116) with a control group of healthy elderly subjects (n = 63). The presence of a memory deficit on delayed recall was consistent in the MCI sample, as it was an inclusion criterion in the study. Impairment on immediate recall was present in 62.6% of the patients on paragraph recall of the logical memory test and in 63.1% of the patients on the word paired-associate learning test. Remarkably, patients with MCI frequently had deficits in cognitive domains beyond memory. As much as 68.7% of the patients had deficits in temporal orientation, 30.2% had deficits in semantic fluency, 33.7% in the Token test, 23.4% in calculation, and 23.9% in motor initiative. If detailed neuropsychological testing is performed, the majority of MCI patients will have deficits in cognitive domains other than memory.
- Le modèle de représentation interne maternel et le comportement de base de sécurité de l’enfant dans un groupe d’enfants adoptésPublication . Veríssimo, Manuela; Salvaterra, Maria Fernanda; Santos, António José; Santos, OrlandoL’étude de la qualité de l’attachement chez les enfants adoptés est d’une grande importance pour la théorie de l’attachement, car elle permet d’évaluer la qualité de l’attachement et son développement dans les familles pour lesquelles il n’existe ni communauté génétique ni même histoire de famille. Les objectifs de ce travail sont doubles : 1) évaluer si l’âge de l’enfant à la date de son adoption a une véritable influence sur la qualité de l’attachement établi avec sa nouvelle famille ; 2) vérifier s’il existe une relation entre le modèle de représentation intériorisé de la mère et le comportement de base de sécurité de son enfant adopté. Pour atteindre ces objectifs nous avons utilisé l’AQS (Waters, 1987) pour la caractérisation de la qualité de l’attachement mère-enfant, et les Narratifs maternels (Waters H. et Rodrigues-Doolabh, 2001) pour accéder au modèle intériorisé de la mère. Nous n’avons trouvé aucune relation entre l’âge à l’adoption et la qualité de l’attachement, ce qui suggère que l’enfant réussit à établir des relations d’attachement significatives au long des premières années de sa vie. Un tel résultat interroge, d’une part, la notion de période critique pour l’établissement de l’attachement et, d’autre part, l’importance du rôle prépondérant d’une figure stable et sensible pour la promotion et le développement de liens affectifs. Les résultats démontrent que la qualité des narratifs maternels de base sécurisante est reliée aux valeurs du critère de sécurité de ces enfants. Ainsi, nos résultats sont en accord avec M. Ainsworth – qui a toujours souligné au long de ses travaux le rôle important de la sensibilité maternelle dans la construction d’un attachement sécurisé – et soutiennent un des principes de base de la théorie de l’attachement : le concept transgénérationnel, où le modèle intériorisé des relations d’attachement de la mère est un facteur médiateur de la qualité du soin et de l’interaction avec l’enfant, qui se reflète sur la qualité de l’attachement des enfants. ------ ABSTRACT ------ Studying the quality of attachment in adopted children is of great importance for the attachment theory, allowing for an evaluation of the quality of attachment and its development in families that do not share same genetic information nor the same familial history. The objectives of the current study are to evaluate if the child’s age at the time of adoption affects the quality of attachment established within the new family and if a relationship between the mother’s internal working model and the adopted child’s secure-base behaviour exists. The AQS (Waters, 1987) was used to examine the characterization of the quality of the mother-child attachment relationship and the Maternal Narratives (Waters and Rodrigues-Doolabh, 2001) were used to access the mother’s internal working model. No significant correlation was found between the child’s age at adoption and the quality of attachment, suggesting that the child can establish meaningful relationships at 2, 3 and 4 years of age, thus stressing the importance of the presence of maternal sensitivity in the development of affectional ties. The results show that the quality of scripts of maternal secure base is associated with the criterion of security in children. Thus, these results go hand in hand with Ainsworth’s findings which emphasize the importance of maternal sensitivity in the construction of a secure attachment, and support one of the basic principles of the attachment theory, ie “transgenerationality”, where the mother’s internal working model mediates the quality of childcare and interactions established with the child.
- Memory complaints are frequent but qualitatively different in young and elderly healthy peoplePublication . Ginó, Sandra; Mendes, Tiago; Maroco, João; Ribeiro, Filipa; Schmand, Ben A.; Mendonça, Alexandre de; Guerreiro, ManuelaBackground: Subjective memory complaints are frequently reported by the elderly. There is less information about the characterization of subjective memory complaints in young people. Objective: To determine different memory complaints between young and elderly people with the use of the Subjective Memory Complaints (SMC) scale. Methods: Participants were volunteers attending a health itinerant unit, a blood donor centre, a leisure centre for retired people, a senior citizens college or university. All participants were questioned about their own memory abilities using the SMC scale and assessed for the presence of depressive symptoms. Results: Nine-hundred and forty-six subjects aged 18–92 years were included in the study. The mean total score on the SMC scale was 4.89 +- 3.03, and 75.9% of the participants had at least minor complaints about their memory. Older people had more general memory complaints and reported they were more likely to become transiently confused, whereas younger people reported they were more frequently told by others that they were forgetful and would more often take notes. Conclusions: Memory complaints were frequent both in young and elderly subjects, but the detailed assessment revealed age-related differences in the type of complaints.
- Singularidades de género nas representações de vinculação durante o período pré-escolarPublication . Maia, Joana; Veríssimo, Manuela; Ferreira, Bruno; Ferreira, Bruno; Silva, Filipa; Antunes, MartaVisando identificar diferenças individuais no modo como as crianças encenam uma variedade de situaçõesrelacionadas com a vinculação, o Attachment Story Completion Task-ASCT (Bretherton. Ridgeway, &Cassidy, 1990) tem sido utilizado em diferentes culturas, tanto com amostras clínicas como normativas,sendo uma das metodologias de narrativas mais utilizadas durante o período pré-escolar. Todavia, umponto problemático da sua utilização prende-se com o facto de alguns estudos reportarem especificidadesao nível dos perfis narrativos evidenciados por meninos e meninas o que, do ponto de vista da Teoria daVinculação, não seria de esperar. O ASCT foi aplicado a 252 crianças em idade pré-escolar (M=62; DP=15,1) tendo as narrativas sido analisadas através de uma escala contínua de segurança. Não foi encontradanenhuma relação significativa entre a segurança das narrativas e o Q.I. verbal dos participantes. Nasrespostas ao ASCT verificou-se uma diferença em função do género [F(1, 253)=11,8, p<0,01], com ashistórias produzidas pelas raparigas, em média, a receberem pontuações mais elevadas na dimensãosegurança. Várias hipóteses teóricas são exploradas para explicar os perfis encontrados e, partindo daideia avançada por Oppenheim (1997) de que a aplicação deste tipo de metodologias representa umasituação indutora de ansiedade para a criança, é dado destaque à tese evolutiva proposta por Taylor et al.(2000) que afirma existir divergências ao nível das estratégias de regulação emocional tendencialmenteadoptadas pelos dois sexos em situações de stress e de conforto interpessoal.
- Diferentes sistemas de cotação no ASCT são mais-valia ou fragilidade metodológica?Publication . Maia, Joana Branco; Veríssimo, ManuelaReferência no estudo das representações de vinculação durante o período pré-escolar, o Attachment Story Completion Task (ASCT, Bretherton & Ridgeway, 1990), consiste numa metodologia semi-projectiva de completamento de histórias realizável a partir dos 3 anos. Um aspecto controverso da sua utilização, contudo, prende-se com o facto de o instrumento não obrigar ao uso exclusivo de um único método de análise, condição que tem limitado a realização de investigações comparativas e de meta-análises. Este estudo procura explorar pontos de convergência e de divergência entre dois sistemas de cotação distintos. O ASCT e a WPPSI-R (Wechsler, 1989) foram aplicados a 73 crianças (M = 64; DP = 8.75), tendo as narrativas sido analisadas, de forma independente, por duas equipas de investigadores, uma delas treinada no Sistema de cotação e classificação de Dusseldorf (ver Gloger-Tippelt, Gomille, Koenig, & Vetter, 2002) e a outra na Escala de Segurança (Heller, 2000; Maia, Veríssimo, Ferreira, Silva, Fernandes, 2009). As pontuações de segurança estimadas pelos dois sistemas não evidenciaram associações significativas com o Q.I. Verbal, nem com a idade dos participantes, nem ainda com nenhuma das outras variáveis sóciodemográficas consideradas. Apenas a Escala de Segurança pôs em evidência efeito de género, com o desempenh. global das raparigas na tarefa a receber valores significativamente mais elevados. Como hipotetizado, verificámos que crianças identificadas, pelo Sistema Dusseldorf, como tendo representações de vinculação seguras diferiram significativamente das crianças identificadas, pelo mesmo sistema, como tendo representações inseguras (quer ambivalentes quer evitantes), em termos da qualidade global das suas respostas, analisada através da Escala de Segurança. Todavia, a análise da associação das pontuações intersistemas, pôs em evidência que estas se encontram apenas moderadamente correlacionadas. Com base na análise de dois excertos de entrevistas, é discutida a possibilidade de as duas abordagens se debaterem com dimensões representacionais e comportamentais distintas.
- Effects of home environment and center-based child care quality on children’s language, communication, and literacy outcomesPublication . Pinto, Ana Isabel; Pessanha, Manuela; Aguiar, CecíliaThis study examined the joint effects of home environment and center-based child care quality on children’s language, communication, and early literacy development, while also considering prior developmental level. Participants were 95 children (46 boys), assessed as toddlers (mean age = 26.33 months; Time 1) and preschoolers (mean age = 68.71 months; Time 2) and their families. At both times, children attended center-based child care classrooms in the metropolitan area of Porto, Portugal. Results from hierarchical linear models indicated that home environment and preschool quality, but not center-based toddler child care quality, were associated with children’s language and literacy outcomes at Time 2. Moreover, the quality of preschool classrooms moderated the association between home environment quality and children’s language and early literacy skills – but not communication skills – at Time 2, suggesting the positive cumulative effects of home environment and preschool quality. Findings further support the existence of a detrimental effect of low preschool quality on children’s language and early literacy outcomes: positive associations among home environment quality and children’s developmental outcomes were found to reduce substantially when children attended low-quality preschool classrooms.
- Consistency of toddler engagement across two settingsPublication . Aguiar, Cecília; McWilliam, Robin A.This study documented the consistency of child engagement across two settings, toddler child care classrooms and mother–child dyadic play. One hundred twelve children, aged 14–36 months (M = 25.17, SD = 6.06), randomly selected from 30 toddler child care classrooms from the district of Porto, Portugal, participated. Levels of engagement were coded, and sophisticated engagement, but not nonengagement, was consistent across settings. Consistency in children’s sophisticated engagement was primarily accounted for by chronological age. Children spent more time in sophisticated behaviors and less time nonengaged during mother–child dyadic play than in center-based child care. For sophisticated engagement, effects of child predictors were stronger than effects of environmental features; whereas for nonengagement, effects of environmental features were stronger than effects of child predictors. Findings suggest children’s sophisticated engagement may be generalizable across settings, as a function of age, whereas their nonengagement is most likely context dependent.
- A segurança dos modelos internos e o conhecimento emocional nas crianças de idade pré-escolar = Internal models and emotional knowledge in preschool childrenPublication . Rebelo, Ana Sofia Garcia; Veríssimo, Manuela; Machado, Paula Maló; Silva, FilipaO objectivo deste estudo foi verifi car se a segurança das representações mentais da relação de vinculação das crianças se correlaciona com um maior conhecimento das emoções, na idade do pré-escolar. Participaram 176 crianças do distrito de Lisboa, com idades entre os 3 e 5 anos. Utilizou-se a escala contínua de segurança do Attachment Story Completion Task e a adaptação portuguesa do Affect Knowledge Test. Os resultados sugerem que as crianças com modelos internos seguros apresentam um maior conhecimento das emoções, não havendo infl uência da capacidade verbal. Este estudo sugere que crianças com modelos internos seguros experienciam relações mais calorosas com os seus cuidadores, nas quais é possível partilharem e discutirem experiências emocionais de forma aberta e suportada permitindo que estas apresentem um maior conhecimento emocional
- Is the secure base phenomenon evident here, there, and anywhere? A cross-cultural study of child behavior and experts' definitionsPublication . Posada, German; Lu, Ting; Trumbell, Jill; Kaloustian, Garene; Trudel, Marcel; Plata, Sandra J.; Peña, Paola P.; Perez, Jennifer; Tereno, Susana; Dugravier, Romain; Coppola, Gabrielle; Constantini, Alessandro; Cassibba, Rosalinda; Kondo-Ikemura, Kiyomi; Nóblega, Magaly; Haya, Ines M.; Pedraglio, Claudia; Veríssimo, Manuela; Santos, António José; Monteiro, Lígia Maria Santos; Lay, Keng-LingThe evolutionary rationale offered by Bowlby implies that secure base relationships are common in child–caregiver dyads and thus, child secure behavior observable across diverse social contexts and cultures. This study offers a test of the universality hypothesis. Trained observers in nine countries used the Attachment Q-set to describe the organization of children’s behavior in naturalistic settings. Children (N = 547) were 10–72 months old. Child development experts (N = 81) from all countries provided definitions of optimal child secure base use. Findings indicate that children from all countries use their mother as a secure base. Children’s organization of secure base behavior was modestly related to each other both within and across countries. Experts’ descriptions of the optimally attached child were highly similar across cultures.