Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A teoria de Piaget tem sido sujeita ao que pode ser
chamada a sua interpretação padrão. Embora tornada
possível pela ambiguidade de Piaget em relação a alguns
dos seus conceitos centrais (e.g., estádio e estrutura),
essa interpretação deve-se em grande parte ao
seu foco sobre a teoria de estádios estruturais de Piaget
em detrimento da sua teoria de equilibração, e i sua
ênfase em investigações factuais em detrimento das
conceptuais. Neste estudo eu mostro que é possível e
importante ir além da interpretação padrão de Piaget, e
reinterpretar ou estender a teoria de Piaget na base da
epistemologia construtivista que a informa. Argumento
que quando se vai além da interpretação padrão,
então na teoria de Piaget (I) são os comportamentos,
não as pessoas, que estão em estádios; (2) a idade é um
indicador, não um critério de desenvolvimento; (3) é a
necessidade lógica, não a verdade, que é a questão
central da psicogénese; (4) a construção do conhecimento
não é uma tarefa individual, mas social; (5) as
estruturas de conjunto são critérios formais mais do
que entidades funcionais; (6) não há apenas um, mas
múltiplos percursos desenvolvimentistas; (7) o que os
sujeitos fazem ao raciocinar não é seguir regras Iógicas,
mas agir e operar; e (8) conteúdo e significado,
não apenas forma e estrutura, desempenham um papel
central na compreensão operatória. Defendo também
que quando se vai além da interpretação padrão da
teoria de Piaget, muitas das críticas que ihe têm sido
dirigidas perdem muito do seu conteúdo empírico ou
razão de ser, e descobre-se que os problemas levantados
pela teoria são relativamente diferentes dos que
apareceram em primeiro lugar.
ABSTRACT: Piaget’s theory has been subject to what may be called its standard interpretation. Although made possibie by Piaget’s ambiguity about some of his key concepts (e.g., stage and structure), such an interpretation is greatly due to its focus on Piaget’s structuralstage theory at the expense of his equilibration theory, and also to its emphasis on factual investigations at the cost of conceptual investigations. In this paper, I show that it is possible and important to go beyond the standard reading of Piaget’s theory, and to extend or reinterpret it on the basis of the constructivist epistemology that lies at the heart of his work. I argue that when one goes beyond the standard reading of Piaget, then in his theory (I) people are not at stages, perforrnances are; (2) age is an indicator, not a criterion, of development; (3) logical necessity, not truth, is the central question of psychogenesis; (4) structures-ofthe- whole are formal, not functional, entities; (5) the construction of knowledge is not a solitary, but a social enterprise; (6) there are multiple, not one, developmental pathways; (7) while reasoning, subjects do not follow logical rules, but act and operate upon reality; and (8) meaning and content, not only form and structure, play a central role in operational understanding and development. I also claim that when one goes beyond the standard interpretation of Piaget, most of the criticisms against his theory partly iose their empirical content and «raison d’être», and one discovers that the problems are somewhat different than they appeared at first.
ABSTRACT: Piaget’s theory has been subject to what may be called its standard interpretation. Although made possibie by Piaget’s ambiguity about some of his key concepts (e.g., stage and structure), such an interpretation is greatly due to its focus on Piaget’s structuralstage theory at the expense of his equilibration theory, and also to its emphasis on factual investigations at the cost of conceptual investigations. In this paper, I show that it is possible and important to go beyond the standard reading of Piaget’s theory, and to extend or reinterpret it on the basis of the constructivist epistemology that lies at the heart of his work. I argue that when one goes beyond the standard reading of Piaget, then in his theory (I) people are not at stages, perforrnances are; (2) age is an indicator, not a criterion, of development; (3) logical necessity, not truth, is the central question of psychogenesis; (4) structures-ofthe- whole are formal, not functional, entities; (5) the construction of knowledge is not a solitary, but a social enterprise; (6) there are multiple, not one, developmental pathways; (7) while reasoning, subjects do not follow logical rules, but act and operate upon reality; and (8) meaning and content, not only form and structure, play a central role in operational understanding and development. I also claim that when one goes beyond the standard interpretation of Piaget, most of the criticisms against his theory partly iose their empirical content and «raison d’être», and one discovers that the problems are somewhat different than they appeared at first.
Description
Keywords
Teoria de Piaget Desenvolvimento Construção Piaget’s theory Development Construction
Citation
Análise Psicológica, XVI(4), 521-552
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada