Browsing by Author "Power, Michael J."
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Cognitive psychopathology: The role of emotionPublication . Power, Michael J.This paper examines the role of emotion in the understanding of psychopathology. The influential Cognitive Therapy model of Beck is briefly reviewed and a number of limitations are considered. Two particular weaknesses are highlighted in the understanding of cognitive psychopathology; namely, the importance of multi-level processing systems and the importance of emotion. The Power and Dalgleish (1997, 2008) SPAARS model is presented to show the advantages that arise from the inclusion of multilevel processes combined with a theoretical account of emotion. In order to illustrate the application of the SPAARS model to cognitive psychopathology, findings from a recent emotion profile analysis of clinical depression and anxiety are summarised. The analyses also illustrate the importance of shamerelated emotions in depression in contrast to the guiltrelated emotions that are highlighted in classification systems such as DSM-IV. ------ RESUMO ------ Neste artigo fazemos uma reflexão sobre o papel da emoção na compreensão da psicopatologia. Fazemos uma breve revisão e apontamos uma série de limitações. do influente modelo da Psicoterapia Cognitiva preconizado por Beck. Dois pontos particularmente fracos são destacados na compreensão da psicopatologia cognitiva; nomeadamente, a importância dos sistemas de processamento multi-nível e a importância das emoções. Apresentamos o modelo SPAARS de Power e Dalgleish (1997, 2008), para mostrar as vantagens que resultam da inclusão de processos de multi-nível combinados com uma teoria relacionada com as emoções. Com o objectivo de ilustrar a aplicação do modelo SPAARS à psicopatologia cognitiva. Referimos, de forma sucinta, o que foi observado numa recente analise sobre o perfil da depressão e ansiedade clínicas. Estas analises ilustram também a importância das emoções relacionadas com a vergonha na depressão, em contraste com as emoções relacionadas com a culpa que são destacadas em sistemas de classificação como o DSM-IV.
- Counterfactual thinking and functional differences in depressionPublication . Quelhas, Ana Cristina; Power, Michael J.; Juhos, Csongor; Senos, JorgeThe purpose of the studies reported in this paper was to evaluate the function of counterfactual thinking (CT) in depression. In Experiment 1, depressed and non-depressed participants were asked to imagine themselves as the protagonist of a hypothetical situation, and to think counterfactually about three different scenarios. The results showed that there was a similar CT style (in terms of direction, structure and focus of mutation) for the depressed and the nondepressed groups. It was also found that the perceived preparation for a future similar situation increased after CT and, contrary to our hypotheses, this effect was observed in both groups. In Experiment 2, a real-life situation was used (a course examination) in which participants experienced a negative outcome (a poor score on the test). Again, it was observed that depressed and non-depressed participants showed the same CT style, but non-depressed participants were more likely to use CT spontaneously. In addition, the second study showed further differences between the two groups: depressed participants not only showed a lack of cognitive benefi ts from thinking counterfactually (i.e., after CT they do not feel more prepared for future similar events, nor able to avoid a similar bad outcome, in contrast to the non-depressed participants), but also show a lack of behavioural changes (both intentions to change and actual changes over the subsequent week). In conclusion, these results provide evidence about the function of CT both in depressed and in non-depressed thinking, and highlight both the similarities and differences for these two groups.
- Depression: The role of the self-conceptPublication . Power, Michael J.Neste artigo defende-se que a natureza da depress50 n5o pode ser compreendida sem fazer referhcia ao auto-conceito e ao papel central que ocupa no desencadear e manutenclo da desordem. Existem viirias abordagens do Se@ a psicanalitica e a cognitiva ocupam lugar especial no caso da depresslo. Neste artigo, procura-se identificar pontos de convergencia entre estas abordagens. Slo igualmente apresentados, de mod0 sumiirio, alguns antecedentes historicos por forma a melhor compreender o context0 do desenvolvimento de perspectivas mais recentes.
- Perspectivas cognitivas da depressão: Critica teóricaPublication . Power, Michael J.; Champion, Lorna A.Inexistente
- Raciocínio dedutivo na depressãoPublication . Quelhas, Ana Cristina; Power, Michael J.É descrito um estudo desenhado pelos autores no intuito de investigar o raciocínio na depressão. A tarefa de raciocínio utilizada consiste em silogismos lineares que incorporam informação com valência emocional relevante para o se% quer nas premissas quer na conclusão. A tarefa foi dada a amostras de estudantes que foram avaliados nos seus níveis de ansiedade e depressão.
- Raciocínio e esquecimento na depressãoPublication . Quelhas, Ana Cristina; Cláudio, Victor; Power, Michael J.É descrito um estudo no âmbito do raciocínio e do esquecimento dirigido na depressão. A tarefa de raciocínio utilizada, consiste em silogismos lineares que incorporam informação com valência emocional para o secf, quer nas premissas quer nas conclusões. Na tarefa de esquecimento dirigido, utilizam-se adjectivos com características positivas e negativas. A amostra é constítuida por estudantes universitários, sujeitos a avaliação experimental e a uma auto- -avaliação clínica no âmbito da depressão e da ansiedade. ------ ABSTRACT ------ ABSTRACT A studie is described wich investigates reasoning and directed forgetting in depression. Alinear syllogism reasoning task was utilized wich incorporated emotionally vdent information relwant to the self in both premisses and the conclusion. The directed forgetting task used positive and negative material.The task was given to samples of universitary students who were also assessed for their levels of anxiety and depression.