Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Competências linguísticas metalinguísticas e as escritas inventadas nas crianças em idade pré-escolar

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
18476.pdf308.07 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O objectivo desta investigação foi analisar as diferenças entre as crianças pré-silábicas e silábicas sem fonetização, no domínio da consciência fonémica, conhecimento do nome das letras, vocabulário e consciência morfológica, nas escritas inventadas. A amostra constitui um total de 37 participantes (25 do sexo masculino e 12 do sexo feminino), sendo que 19 crianças eram pré-silábicas e 18 eram silábicas. Procedeu-se à análise estatística dos dados com a utilização do Spss, realizando o teste tstudant para amostras independentes. Os resultados demonstravam que a existem diferenças entre as crianças pré-silábicas e silábicas sem fonetização no domínio da análise fonémica, no conhecimento do nome das letras e no vocabulário.
ABSTRACT: The purpose of this research was to evaluate the differences between pre-syllabic and syllabic children without phonetization, in the domain phonemic awareness, knowledge of letters name, vocabulary and Morphologic Awareness, in Invented spellings The sample constitutes a total of 37 participants (25 males and 12 females), 19 children are pre-syllabic and 18 syllabic, without phonetization. The statistics analysis of the information was carried on with SPSS, using the t-student test for independent samples. Results prove that exists differences between pre-syllabic and syllabic children, without phonetization in the domain of phonemic analysis, as also, in the knowledge of letters name and vocabulary.

Description

Keywords

Escritas inventadas Consciência fonológica Conhecimento do nome das letras Vocabulário Consciência morfológica Invented spelling Pre-syllabic Syllabic without phonetization Phonemic awareness Vocabulary Knowledge of letters name Morphologic awareness

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License