Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Factorial structure, measurement invariance and reliability of the Emotion Regulation Checklist (ERC) in a sample of Portuguese parents

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
v42n2a06-2032.pdf171.08 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Abstract: Emotion regulation is important for socioemotional and mental health development, with lifelong implications. The Emotion Regulation Checklist (ERC; Shields & Cicchetti, 1997) is a widely used tool to assess emotional regulation and dysregulation in children. Despite wide use and translate into several languages, inconsistent findings have been found in its factorial structure across studies. This study addresses this gap by examining the factorial structure, reliability, and measurement invariance of the ERC in a Portuguese sample. A sample of 789 parents (mostly mothers, 90.9%) with children between 3 to 12 years old (49.3% preschoolers and 50.7% School-age) completed the scale. Confirmatory Factor Analysis (CFA) revealed that the original two-factor model (Emotion Regulation and Lability/Negativity) reached an acceptable fit, however three items had to be removed, and two item residuals correlated. Full invariance was achieved regarding boys and girls. While, regarding age, only configural invariance was achieved, meaning that, different loadings should be expected between preschool and school-age children. Considering the final model the Cronbach’s alphas (α) was .66 for Emotion Regulation and .80 for Lability/Negativity. These findings provide some support for the use of the Portuguese parents’ version of the ERC with preschool and school-age children.
Resumo: A regulação emocional é fundamental para o desenvolvimento sócio-emocional e da saúde mental, com implicações ao longo da vida. O Emotion Regulation Checklist (ERC; Shields & Cicchetti, 1997) é um instrumento amplamente utilizado para avaliar a regulação e a desregulação emocional das crianças. Apesar do seu uso generalizado e de estar traduzido em diversas línguas, os resultados relativamente a estrutura fatorial não são consistentes. Este estudo examina estrutura fatorial, a fiabilidade do ERC, bem como a invariância da medida, numa amostra portuguesa. A amostra incluiu 789 pais (maioritariamente mães, 90.9%) com crianças entre os 3 e os 12 anos de idade (49.3% em idade pré-escolar e 50.7% em idade escolar), que preencheram a escala. A Análise Fatorial Confirmatória (AFC) revelou que o modelo original de dois fatores (Regulação Emocional e Labilidade/Negatividade) apresentou um ajustamento aceitável. No entanto, foi necessário remover três itens e correlacionar os resíduos de dois outros itens. Foi alcançada invariância total em relação ao sexo (rapazes e raparigas). Contudo, relativamente à idade, apenas foi obtida invariância configural, indicando que devem ser esperadas diferenças nos pesos fatoriais entre crianças em idade pré-escolar e escolar. No modelo final, os coeficientes alfa de Cronbach (α) foram de .66 para Regulação Emocional e .80 para Labilidade/Negatividade. Estes resultados suportam a utilização da versão portuguesa para pais do ERC, para crianças em idade pré-escolar e escolar.

Description

Keywords

Emotion regulation ERC Factor structure Reliability Parents of preschool and schoolage Regulação emocional ERC Estrutura fatorial Fiabilidade Pais de crianças em idade pré-escolar e escolar

Citation

Fernandes, M., Morais, I., Santos, C., Guedes, M., Ribeiro, O., Fernandes, C., Pires, E., Santos, A. F., Santos, A. J., & Veríssimo, M. (2024). Factorial structure, measurement invariance and reliability of the Emotion Regulation Checklist (ERC) in a sample of Portuguese parents. Análise Psicológica, 42(2), 197-207. https://doi.org/10.14417/ap.2032

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Edições ISPA

Altmetrics