Loading...
Research Project
FRIENDSHIP AND FAMILY RELATIONSHIPS IN THE TRAJECTORIES OF SOCIAL WITHDRAWN MIDDLE ADOLESCENTS
Funder
Authors
Publications
Análise fatorial confirmatória do modelo do Questionário da Qualidade da Amizade numa amostra de jovens adolescentes portuguesa
Publication . Freitas, Miguel da Costa Nunes de; Santos, António José; Correia, João Carlos Verdelho; Ribeiro, Olívia; Fernandes, Eulália
O Friendship Quality Questionnaire (Parker & Asher, 1993) é um instrumento que avalia a percepção
que os jovens têm dos aspectos qualitativos das suas relações de amizade, concretamente em seis
dimensões: Companheirismo e Recreação, Validação e Cuidado, Ajuda e Orientação, Partilha de
Intimidade, Conflito e Traição, Resolução de Conflito. O objectivo deste trabalho é testar a estrutura
fatorial do Friendship Quality Questionnaire (F.Q.Q.), numa amostra de 1068 jovens adolescentes
portugueses, com idades entre os 10 e os 15 anos de idade. Realizou-se uma Análise Fatorial
Confirmatória à estrutura hexafatorial proposta pelos autores, tendo-se concluído que o modelo final
simplificado apresenta a melhor qualidade de ajustamento.
Análise fatorial confirmatória do Extended Class Play numa amostra portuguesa de jovens adolescentes
Publication . Correia, João Carlos Verdelho; Santos, António José; Freitas, Miguel da Costa Nunes de; Rosado, António Fernando; Rubin, Kenneth
O Extended Class Play (ECP; Burgess, Rubin, Wojslawowicz, Rose-Krasnor, & Booth, 2003) procura
avaliar, através dos relatos dos pares, a reputação social dos sujeitos. O objetivo deste trabalho é
testar a estrutura hexafatorial recentemente proposta, averiguando igualmente a sua adequação para
género e idade, numa amostra portuguesa de 465 adolescentes (230 raparigas). Uma Análise Fatorial
Confi rmatória revelou que o modelo de seis fatores apresenta bons índices de ajustamento, de fi abilidade
e validade e ainda boa adequação para gênero e idade. Estes resultados são consistentes com
outros trabalhos, ao sugerir que o modelo hexafatorial do ECP apresenta capacidades psicométricas
aceitáveis, constituindo-se como uma medida válida a utilizar na investigação sobre a reputação e o
funcionamento sociais de adolescentes.
USA and portuguese young adolescents’ perceived qualities and satisfaction in their relationships with mothers, fathers and best-friends
Publication . Guedes, Maryse; Ribeiro, Olívia; Freitas, Miguel; Rubin, Kenneth; Santos, António J.
Abstract: Background: Few researchers have examined young adolescents’ perceived qualities and
satisfaction in their relationships with their mothers, fathers and best friends simultaneously, using
a cross-cultural perspective. This study aimed to compare the perceived qualities and satisfaction
of USA and Portuguese adolescents in their relationships with their parents and best friends and to
examine the influence of perceived relationship qualities on the satisfaction of young adolescents with
their close relationships. Methods: The sample consisted of 347 USA adolescents (170 boys, 177 girls)
and 360 Portuguese adolescents (176 boys, 184 girls) who completed the Network of Relationships Inventory Social Provision Version to assess perceived support, negativity, power balance and satisfaction
in their relationships with their mothers, fathers and same-sex best friends. Results: Adolescents
from both countries perceived their relationships with parents to be more negative and imbalanced
in power than their relationships with friends, but the magnitude of differences was greater in the
USA. Furthermore, USA adolescents reported higher satisfaction in their relationships with friends
than in their relationships with parents. Country differences in the concomitants of relationship
satisfaction were found. Conclusions: These findings support the notion that young adolescents’
perceived qualities and satisfaction in close relationships may differ depending on cultural norms
Loneliness profiles in adolescence: Associations with sex and social adjustment to the peer group
Publication . Ribeiro, Olívia; Freitas, Miguel; Rubin, Kenneth; Santos, António J.
Loneliness is a complex feeling associated with socio-emotional adjustment difficulties, particularly during adolescence.
Such construct is often treated as unidimensional rather than multidimensional, moreover, studies consisting of both peer and
family contexts, are very scarce. Adopting a multidimensional and person-centered approach, our study aimed to identify
distinct clusters of adolescents with similar patterns of social and emotional loneliness with peers and family and to examine
their differences in peer reported social adjustment, controlling for sex. Self-report and peer nomination data were collected
from 691 participants (48.36% boys) aged between 11 and 16 years (M = 12.95, SD = 1.15). After controlling for age and
preference for solitude, results revealed four clusters with specific configurations of loneliness forms and with different
associations with positive or negative features of social adjustment to peer group. Two clusters exhibited adaptive profiles
(lower vulnerability to maladjustment): less-lonely, and family-related loneliness profile, in which adolescents were viewed
by peers as exhibiting more prosocial behaviors. The other two clusters displayed maladaptive profiles (higher vulnerability
to maladjustment): more-lonely, and peer-related loneliness profile, in which adolescents were more likely viewed by their
peers as socially withdrawn, peer-excluded, and peer-victimized. Additionally, our results revealed sex differences, with
girls in the more-lonely profile showing significant higher social loneliness related to peer group, and higher social and
emotional loneliness in family context. Our results highlight the importance of recognizing different forms of loneliness
given the differences in adjustment to social contexts observed, shedding further light on this complex construct
O retraimento social em adolescentes : Um estudo descritivo do seu ajustamento sócio-emocional segundo a perspectiva dos professores
Publication . Ribeiro, Olívia; Santos, António José; Freitas, Miguel da Costa Nunes de; Correia, João Carlos Verdelho; Rubin, Kenneth
O retraimento social dos adolescentes refere-se ao auto-isolamento relativamente ao seu grupo de pares,
que se traduz num comportamento solitário manifestado de forma consistente (em diferentes situações
e ao longo do tempo) e na presença de pares com quem têm familiaridade ou não. Este comportamento
pode ter consequências negativas, principalmente na adolescência e pode ser um fator preditor de
ajustamento psicossocial. Este estudo tem por objetivo analisar a relação entre o retraimento social e o
ajustamento sócio-emocional, em termos de comportamento e competências académicas em meio escolar.
Participaram no estudo 348 estudantes, com uma média de idades de 14 anos e residência na região
da grande Lisboa. Os dados do retraimento social foram recolhidos através da adaptação do Extended
Class Play e os do ajustamento sócio-emocional através da adaptação do Teacher-Child Rating Scale.
Os resultados mostram que os professores perceberam os adolescentes socialmente retraídos como sendo
menos assertivos e como tendo menos aptidões sociais com os pares. Estes resultados apontam para
constrangimentos na sua capacidade de ajustamento sócio-emocional à escola.
Organizational Units
Description
Keywords
Contributors
Funders
Funding agency
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Funding programme
3599-PPCDT
Funding Award Number
PTDC/PSI-PDE/098257/2008