Browsing by Author "Rasga, Célia Maria Batalha Silva"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Children’s reasoning about other’s intentions: False-belief and counterfactual conditional inferencesPublication . Rasga, Célia Maria Batalha Silva; Quelhas, Ana Cristina; Byrne, Ruth M. J.We report four experiments on children’s reasoning about intentions using a new change-of-intentions task, in which an observer witnesses an actor carrying out an action, e.g., Maryhears her brother Tom say he wants to switch on the TV to watch a cartoon DVD. Mary goesaway and the reason for the action changes, Tom’s grandmother tells Tom to switch on theTV to watch the news. The experiments examine reasoning about false beliefs, e.g., What willMary believe is the reason that Tom is switching on the TV?, and counterfactual reasoning,e.g., If Tom’s grandmother hadn’t asked Tom to switch on the TV to watch the news, whatwould have been the reason he was switching it on? Experiment 1 reveals three effects,first,children aged 6 years make more mistakes than those aged 8 years, second, they makemore mistakes in false belief than counterfactual reasoning, and third, they make moremistakes for a desire changed to an obligation, compared to an obligation changed to adesire. Experiment 1B shows that the effects also occur for children aged 7 years comparedto 9 years. Experiment 2 shows that the effects occur for unfamiliar make-believe content,and Experiment 3 shows that they occur in stories with a simpler structure. The implicationsfor understanding the cognitive processes underlying children’s reasoning about intentionsare discussed.
- Counterfactual thinking : Study of the focus effect of scenarios and blame ascriptions to victim and perpetratorPublication . Marques, João Amaral; Quelhas, Ana Cristina; Juhos, Csongor; Couto, Marta Barley de La Cueva; Rasga, Célia Maria Batalha SilvaIn two different studies we examined the focus effect of a scenario (i.e., the fact that a given character is the protagonist of a story) on two interconnected domains: the generation of counterfactual thoughts and the ascription of blame. It was hypothesised that being the focal agent of a story would not only lead to more counterfactuals centred on him or her, but also to greater ascriptions of blame as it would be easier to imagine how that actor could have behaved differently had he chosen or wanted to, and thus avoided a deleterious outcome. Different negatively-valenced scenarios depicting a certain misfortune such as a mugging were created in which victim, perpetrator or both characters, were the centre of the story. Results showed that placing either victim or perpetrator as the protagonist of a scenario increases the number of counterfactual thoughts centred on that character, but does not necessarily increase the blame attributed to him or her as the perpetrator was always ascribed more blame than the victim, irrespective of who was the protagonist. Study 2’s findings replicate those of Study 1 even with a different experimental design, modified materials, and various counterbalancing measures, hence suggesting that being the protagonist enables one to easily consider counterfactual alternatives involving that actor, but does not prevent one from identifying who is rightfully to blame for a given misfortune. The results and their implications were interpreted according to different theoretical perspectives and possible future avenues of research are discussed.
- Dever fazer ou querer fazer, eis a questão : Como as crianças raciocinam sobre as intenções: Inferências de falsas crenças e contrafactuaisPublication . Rasga, Célia Maria Batalha Silva; Quelhas, Ana Cristina; Byrne, Ruth M. J.O nosso trabalho propõe explorar a compreensão das crianças acerca das razões que os outros têm para as acções. Trabalhos anteriores mostraram que as pessoas tendem a pensar sobre as acções de forma diferente quando têm conhecimento sobre as razões para uma acção. Um passo importante para a compreensão das acções de outras pessoas é o raciocínio sobre as suas intenções (Walsh & Byrne, 2007; Juhos, Quelhas & Byrne, 2015). Ao longo de seis experiências, pretendemos explorar este efeito do conhecimento sobre as razões para as acções, aquando de raciocínios contrafactuais e de falsas crenças, ampliando-o ao desenvolvimento das crianças.Transversal a todas as experiências, as crianças foram testadas com uma nova tarefa:a tarefa de mudança de intenções, a qual analisou cenários onde um actor tem uma razão inicial (desejo ou obrigação) para uma acção, que é posteriormente alterada. A primeira experiência demonstrou que crianças de 6 anos não compreendem que os outros podem ter falsas crenças sobre as razões de um actor para uma acção, enquanto aos 8 anos evidenciam uma compreensão de falsas crenças sobre intenções. Adicionalmente, a experiência mostrou que aos 6 anos as inferências contrafactuais são mais precisas sobre as razões para as acções. A experiência mostrou ainda que as crianças mais novas tendem a centrar-se nas obrigações quando sustentam o seu raciocínio em falsas crenças.A segunda experiência, com crianças de 7 e 9 anos, mostrou que esta compreensão continua a desenvolver-se ao longo destes anos. A terceira experiência reforça o padrão encontrado na primeira experiência, mesmo quando a tarefa é simplificada, ou seja, quando não existe um conflito entre razões para a acção. A quarta experiência explorou os resultados encontrados anteriormente num contexto socioeconómico baixo. Esta experiência mostrou que as crianças de 6 anos cometem mais erros nas inferências de falsas crenças do que nas inferências contrafactuais, no entanto, estas crianças tendem a centrar-se mais nos desejos aquando de inferências de falsas crenças, contrariamente às experiências anteriores. A experiência cinco, analisou um contexto de um planeta distante, e os resultados foram consistentes com os anteriores. As crianças mais novas fazem menos inferências de falsas crenças que contrafactuais, e estas crianças tendem a centrar-se mais nas obrigações aquando de inferências de falsas crenças, mesmo num contexto desconhecido e distante, e na ausência de uma figura parental. A última experiência explorou este efeito em crianças com diagnóstico de autismo de alto funcionamento. Os resultados revelaram que as crianças mais novas, de 6 e 8 anos tendem também a centrar-se nas obrigações e fazem menos inferências correctas de falsas crenças do que contrafactuais, quando comparadas a um grupo de crianças em desenvolvimento normal. Estes resultados contribuem para a discussão aberta sobre a relação entre o pensamento contrafactual e a teoria da mente, como também traz alguma luz sobre como as crianças pensam as diferentes razões para as acções.
- O efeito de ordem temporal no pensamento contrafactual das criançasPublication . Rasga, Célia Maria Batalha Silva; Quelhas, Ana CristinaQuando os adultos pensam contrafactualmente, acerca do que poderia ter sido diferente numa sequência aleatória de acontecimentos, como por exemplo num jogo de moeda ao ar (cara ou coroa), são influenciadas pela ordem em que esses acontecimentos ocorrem, exibindo um efeito de ordem temporal, e consequentemente atribuem emoções como a culpa (no caso de perderem) ao último jogador (ver Byrne, 2005, para uma revisão). Neste âmbito, iremos apresentar duas experiências. Numa primeira experiência estudámos se o efeito de ordem temporal ocorria nas crianças, assim como os julgamentos emocionais de tristeza e culpa decorrentes deste efeito. E, por outro lado, também queríamos saber se este efeito pode ser eliminado, tal como se verifica em adultos quando o jogo é interrompido e depois recomeça do início. Verificámos que o efeito de ordem temporal se cumpre desde os 6 anos de idade, mas a sua redução/eliminação surge apenas aos 10 anos de idade, tal como se esperava, dada a maior capacidade representacional destas crianças face às mais novas. Ao nível dos julgamentos emocionais, estes diferem ao longo das idades. Numa segunda experiência, estudámos se o efeito de ordem temporal ocorreria nas crianças aquando de um resultado positivo, bem como os julgamentos emocionais de felicidade e orgulho. E encontrámos que desde cedo as crianças também exibem um efeito de ordem temporal para resultados benéficos. Ao nível dos julgamentos emocionais, estes aparecem congruentes com o efeito de ordem temporal. Estes resultados serão discutidos em termos das suas implicações para a compreensão do desenvolvimento das representações mentais.
- How children with autism reason about other's intentions: False-belief and counterfactual inferencesPublication . Rasga, Célia Maria Batalha Silva; Quelhas, Ana Cristina; Byrne, Ruth M. J.We examine false belief and counterfactual reasoning in children with autism with a new change-of-intentions task. Children listened to stories, for example, Anne is picking up toys and John hears her say she wants to find her ball. John goes away and the reason for Anne's action changes-Anne's mother tells her to tidy her bedroom. We asked, 'What will John believe is the reason that Anne is picking up toys?' which requires a false-belief inference, and 'If Anne's mother hadn't asked Anne to tidy her room, what would have been the reason she was picking up toys?' which requires a counterfactual inference. We tested children aged 6, 8 and 10 years. Children with autism made fewer correct inferences than typically developing children at 8 years, but by 10 years there was no difference. Children with autism made fewer correct false-belief than counterfactual inferences, just like typically developing children.
- A Priori true and false conditionalsPublication . Quelhas, Ana Cristina; Rasga, Célia Maria Batalha Silva; Johnson-Laird, Philip N.The theory of mental models postulates that meaning and knowledge can modulate the interpretation of conditionals. The theory's computer implementation implied that certain conditionals should be true or false without the need for evidence. Three experiments corroborated this prediction. In Experiment 1, nearly 500 participants evaluated 24 conditionals as true or false, and they justified their judgments by completing sentences of the form, It is impossible that A and ___ appropriately. In Experiment 2, participants evaluated 16 conditionals and provided their own justifications, which tended to be explanations rather than logical justifications. In Experiment 3, the participants also evaluated as possible or impossible each of the four cases in the partitions of 16 conditionals: A and C, A and not-C, not-A and C, not-A and not-C. These evaluations corroborated the model theory. We consider the implications of these results for theories of reasoning based on logic, probabilistic logic, and suppositions.
- The relation between factual and counterfactual conditionalsPublication . Quelhas, Ana Cristina; Rasga, Célia Maria Batalha Silva; Johnson-Laird, Philip N.What is the relation between factual conditionals: If A happened then B happened, and counterfactual conditionals: If A had happened then B would have happened? Some theorists propose quite different semantics for the two. In contrast, the theory of mental models and its computer implementation interrelates them. It postulates that both can have a priori truth values, and that the semantic bases of both are possibilities: states that are possible for factual conditionals, and that were once possible but that did not happen for counterfactual conditionals. Two experiments supported these relations. Experiment 1 showed that, like factual conditionals, certain counterfactuals are true a priori, and others are false a priori. Experiment 2 replicated this result and showed that participants selected appropriate paraphrases, referring, respectively, to real and to counterfactual possibilities, for the two sorts of conditional. These results are contrary to alternative accounts of conditionals.