Browsing by Issue Date, starting with "2016"
Now showing 1 - 10 of 330
Results Per Page
Sort Options
- Proportion dominance in valuing lives: The role of deliberative thinkingPublication . Mata, AndréProportion responding (PR) is the preference for proportionally higher gains, such that the same absolute quantity is valued more as the reference group decreases. This research investigated this kind of proportion PR in decisions about saving lives (e.g., saving 10/10 lives is preferred to saving 10/100 lives). The results of two studies suggest that PR does not stem from an overall tendency to choose higher proportions, but rather from faulty deliberative reasoning. In particular, people who display PR are less likely to engage in deliberative reflection as measured by response time, the Process Dissociation Procedure, the Cognitive Reflection Test, a numeracy test, and a task assessing denominator neglect. This association between faulty deliberation and PR was observed only when choosing the highest proportion was non-normative because it came at the expense of absolute gains (e.g., saving 10/10 lives is preferred to saving 11/100 lives). These results help to make sense of discrepant findings in previous research, pertaining to how PR relates to biased reasoning and decision making.
- Promoção da escrita no 1ºCiclo do Ensino Básico: Desafios e estratégiasPublication . Pereira, Sónia Cristina Pires; Martins, Margarida AlvesO presente estudo é exploratório e tem como objetivo geral identificar alterações decorrentes da aplicação de um programa de intervenção na área da leitura e da escrita em crianças do 3º ano do 1º ciclo do Ensino Básico, com idades compreendidas entre os 8 e os 10 anos. A intervenção pedagógica foi realizada através da aplicação de um programa de promoção da leitura e na escrita, que criámos especialmente para este estudo. O programa trabalhou áreas, como a ortografia, a produção de texto e a leitura. Foi implementado pela professora titular em contexto de sala de aula, em pequenos grupos. Os alunos foram avaliados antes e após a intervenção, com o objetivo de saber se este programa originou melhorias na leitura e na escrita. A comparação dos resultados entre a fase anterior ao início da intervenção e os resultados obtidos após a intervenção revela uma evolução positiva, mas não significativa, para a maior parte dos itens avaliados, exceto para a avaliação dos erros na composição, onde se verificou uma redução estatisticamente significativa após a aplicação do programa de intervenção.
- Raciocínio condicional e verdade a priori.Publication . Fernandes, Pedro Miguel Ferreira Nunes; Quelhas, Ana CristinaA procura do que pode ser considerado como verdadeiro ou falso a priori é alvo de discussão desde à muitos séculos, no entanto nunca ninguém se debruçou sobre a questão relativa a se frases condicionais podem ou não ser consideradas como verdadeiras ou falsas a priori. Este trabalho pretendeu resolver essa questão pioneira, propondo que esta questão pode ser respondida à luz da Teoria dos Modelos Mentais, através dos princípios desta teoria, em particular através do princípio da modulação. A teoria explica o processo pelo qual os sujeitos interpretam e transformam a informação que recebem e como através de uma série de princípios explicados pelos Modelos Mentais estes chegam a conclusões que, pelo menos para as frases que analisámos, garantiram propriedades de verdade ou falsidade a priori, dada a esmagadora maioria de concordância de respostas entre quase 500 sujeitos. A par deste facto fez-se uma reflexão sobre as diferenças teóricas e práticas que persistem entre a visão da Lógica e da Lógica Probabilística, e entre a Teoria dos Modelos Mentais, e como concomitantemente os resultados obtidos apoiam a perspectiva teórica dos Modelos Mentais.
- Teachers' legitimacy: Effects of justice perception and social comparison processesPublication . Pereira, Maria Gouveia; Vala, Jorge; Correia, IsabelBackground. Teachers’ legitimacy is central to school functioning. Teachers’ justice, whether distributive or procedural, predicts teachers’ legitimacy. Aims. What is still do be found, and constitutes the goal of this paper, is whether unjust treatment by a teacher affects the legitimacy of the teacher differently when the student knows that the teacher was fair to a peer (comparative judgement) or when the student does not have that information (autonomous judgement). Samples. A total of 79 high school students participated in Study 1; 75 high school students participated in Study 2. Methods. Two experimental studies with a 2 justice valence (just, unjust) 9 2 social comparison processes (autonomous judgements, comparative judgements) betweenparticipants design were conducted. Study 1 addressed distributive justice and Study 2 addressed procedural justice. The dependent variable was teachers’ legitimacy. Results. In both studies, situations perceived as just led to higher teachers’ legitimacy than situations perceived as unjust. For the distributive injustice conditions, teachers’ legitimacy was equally lower for autonomous judgement and comparative judgement conditions. For procedural injustice, teachers’ legitimacy was lower when the peer was treated justly and the participant was treated unfairly, compared with the condition when the participants did not know how the teacher treated the peer. Conclusions. We conclude that teachers’ injustice affects teachers’ legitimacy, but it does it differently according to the social comparisons involved and the type of justice involved. Moreover, these results highlight that social comparisons are an important psychological process and, therefore, they should be taken into account in models of justice.
- Motivated implicit theories of personality : My weaknesses will go away, but my strengths are here to stayPublication . Steimer, Andreas; Mata, AndréAcross six studies, this research found consistent evidence for motivated implicit theories about personality malleability: People perceive their weaknesses as more malleable than their strengths. Moreover, motivation also influences how people see themselves in the future, such that they expect their present strengths to remain constant, but they expect their present weaknesses to improve in the future. Several additional findings suggest the motivational nature of these effects: The difference in perceived malleability for strengths versus weaknesses was only observed for the self, not for other people. When the desirability of possessing a certain trait was manipulated, that trait was perceived to be more malleable when it was depicted as undesirable. And these different beliefs that people have about how malleable their traits are, and how they will develop in the future, were associated with their desire for change, which is higher for weaknesses versus strengths.
- Impulsivity mediates the relationship between future orientation and juvenile deviancyPublication . Pereira, Maria Gouveia; Gomes, Hugo Miguel dos Santos; Silva, Filipa Maria Roncon de Vilhena e; Mendonça, Rita DuarteBoth future orientation and impulsivity are intrinsic parts of an adolescent’s self-control, and empirical evidence clearly establishes them as crucial features on the origin of juvenile deviant behavior. However, we do not yet fully understand how these variables relate in explaining deviant conduct. In the present study, we tested a mediation model between these variables among 126 Portuguese adolescents. Findings support the mediation model in analysis, namely that impulsivity fully mediates the effect of future orientation on deviant behavior. In conclusion, our results suggest that lesser future orientated youth develop impulsive behavior which, in turn, explains their higher deviant conduct.
- Aliança terapêutica e intervenções de terapeutas num grupo de adolescentesPublication . Santos, Verónica Isabel Varajão dos; Leal, Isabel PereiraA intervenção terapêutica grupal com adolescentes é ainda insuficientemente estudada, verificando-se uma maior atenção às terapias individuais e familiares. Os objetivos do presente estudo são avaliar a aliança terapêutica, e descrever e explorar as intervenções de terapeutas ao longo de onze sessões grupais com adolescentes. A presente investigação é qualitativa exploratória. A amostra é constituída por três terapeutas com uma média de idades de 42 anos. Estes, conduziram 11 sessões grupais nas quais participaram 10 adolescentes com uma média etária de 13 anos. Os terapeutas e os adolescentes preencheram um questionário sociodemográfico e o instrumento Inventário de Aliança Terapêutica-R (IAT-R) no final de cada uma das onze sessões grupais. Estas sessões foram registadas em formato áudio e vídeo por uma câmara fotográfica digital e tiveram como base um programa de intervenção terapêutico em grupo. A aliança terapêutica dos terapeutas e dos jovens foi média, apesar da dos jovens ter sido ligeiramente superior. As intervenções dos terapeutas mais frequentes foram incitar a participação individual dos adolescentes nas atividades, escutar ativamente as suas
- Validation of the Inventory of Callous-Unemotional Traits among a portuguese sample of detained juvenile offendersPublication . Pechorro, Pedro Fernandes dos Santos; Ray, James V.; Barroso, Ricardo; Maroco, João; Gonçalves, Rui AbrunhosaThe main aim of the present study was to examine the psychometric properties of the Inventory of Callous-Unemotional Traits (ICU) among a sample of incarcerated male Portuguese juvenile offenders (N = 221). Based on this sample, the Portuguese version of the ICU demonstrated promising psychometric properties, namely, in terms of factor structure, internal consistency, convergent validity, discriminant validity, and concurrent validity that generally justifies its use among this population. Statistically significant associations were found with conduct disorder, age of criminal onset, crime seriousness, physical violence use in committing crimes, alcohol use, cannabis use, and cocaine/heroin use.
- Life design counseling: A study on client's operations for meaning constructionPublication . Cardoso, Paulo; Duarte, Maria Eduarda; Gaspar, Rui; Bernardo, Fátima; Janeiro, Isabel Nunes; Santos, GraçaThis study evaluated the adequacy of the micro-theory of client operations to explain meaning construction during Life Design Counseling. Four adolescents were interviewed about their second counseling session. Their recollections were stimulated through the replay of counseling videotapes. The resulting transcribed interviews were qualitatively analyzed. Results confirmed a sequence of client operations evolving from the symbolic representation of experience and reflexive self-examination towards making new realizations and revisioning self. Moreover, clients reported negative and positive session moments evidencing that clients' attention and activity during the session was not restricted to meaning construction operations. Practical implications for life design counseling are derived from the results and discussed.
- Os videojogos online como promotores de desenvolvimento psicossocial.Publication . Moniz, João Pedro Calçada; Almeida, Pedro Henrique Garcia Lopes deAté à data tem havido diversas fontes de literatura que realizam a apologia dos videojogos online como um meio de desenvolvimento de competências, assim como a sua contribuição nociva para o desenvolvimento do indivíduo. O presente estudo procurou de facto verificar se existem provas conclusivas que levem ao desenvolvimento de capacidades psicossociais de comunicação, trabalho em equipa assim como uma personalidade criativa. Para testar esta hipótese, o presente estudo de natureza exploratória realizou um levantamento de dados via questionário online a uma amostra (N=339) internacional de jogadores e não jogadores. Foram investigadas as variáveis dependentes de acordo com os jogos online preferidos, o cluster cultural em que se encontravam e o género. Concluiu-se com o presente estudo que o grupo de não jogadores obtiveram melhores scores face aos grupos de jogadores nas variáveis de trabalho em equipa e comunicação, mas que estes resultados podem ter sido influenciados grandemente pela distribuição do género, uma vez que existem também diferenças significativas entre o sexo feminino e masculino nos mesmos scores.