PORG - Tese de doutoramento
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Browsing PORG - Tese de doutoramento by advisor "Cunha, Miguel Pina e"
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- “Good vibrations”: Optimism, social network position and resource-attraction capabilityPublication . Lopes, Luis Miguel Pereira; Cunha, Miguel Pina eThe work reported in this thesis addresses the research question of when and how positive psychological states impact positive behaviour and positive organizational development. We present two theoretical essays and three empirical studies to find possible answers to this question and we use a multitude of methodologies with different epistemological assumptions, including quantitative correlation analysis, social network analysis and qualitative grounded theory analysis. In the whole, our work shows that positive psychological states are fundamental to promote individual and organizational higher-levels of performance and well-being. It also points that the capability to induce positive psychological states in others (an “alter-positive” approach) is a powerful way to develop outstanding individuals and organizations. In a broader sense, it stresses the need to promote good vibrations as a fundamental route to create a better world.
- Todos diferentes ou todos iguais : o desenvolvimento da identidade nas organizações empreendedoras de baixo e de elevado crescimentoPublication . Palma, Patrícia Jardim Trindade Martins da; Cunha, Miguel Pina ePerante as evidências de morte prematura das organizações recém-criadas, a comunidade científica tem afastado o foco da criação para o crescimento. O crescimento, contudo, tem sido limitado a uma progressiva institucionalização e aumento do número de colaboradores. Face ao ritmo diferencial de crescimento das organizações empreendedoras, importa explorar como as características centrais e distintivas se desenvolvem, por forma a incentivar as organizações que crescem mais e geram mais valor para a sociedade. Desta forma, o presente estudo tem como objectivo explorar como as mudanças organizacionais afectam a identidade das organizações empreendedoras de crescimento elevado e de crescimento modesto. Seis organizações empreendedoras com dois anos de vida foram estudadas durante dois anos. Utilizando os designs do estudo de caso e da Grounded Theory, emergiram dois modelos – um que explica como as mudanças organizacionais afectam a identidade organizacional e um outro que analisa as quatro formas de identidade organizacional que derivam desse impacto. Com vista a determinar a razão pela qual as organizações empreendedoras de elevado crescimento desenvolveram uma identidade organizacional partilhada por todos os membros da organização, procedeu-se a uma nova fase de recolha de dados - segunda fase do estudo. Da análise dos dados emergiu um novo conceito - a entrega - que define a forma como empreendedores e colaboradores das organizações empreendedoras de elevado crescimento se dedicam à sua organização por forma a fazê-la crescer. No final, são discutidas as principais implicações para o campo do empreendedorismo e da identidade organizacional. ***** ABSTRACT ***** Several studies have evidenced the high propensity that new ventures have to die. As such, the cientific community are now moving away their focus from the creation to the organizational growth. However, growth has been mostly related with higher institutionalization and more employees. Given that the entrepreneurial firms have different growth rates, it is importante to explore how the central and distinctive properties of the organization develop, in order to promote the emergence of highgrowth organizations. The purpose of our study is to explore how organizational changes affect the organizational identity of both the high and modest-growth organizations. We have studied six two-year-old ventures for two years. Using case study and Grounded Theory approach two models have emerged. The first model explains how organizational changes affect identity and the second one deals with the four forms of organizational identity that we can find in new ventures. After that, we run the second phase of the study to understand why high-growth firms have developed a common identity. From data analysis, a new construct have emerged, which we called selfgiving, defining the process through which both entreprepreneurs and employees give themselves to the organization in order to make it grow. Main implications to the state of the art in entrepreneurship and organizational identity are discussed.
- Towards expatriates' ethical adjustment: A liminal approach in six studiesPublication . Costa, Nuno Miguel Barreiro Guimarães da; Cunha, Miguel Pina eOs seis artigos desta dissertação constroem o conceito de ajustamento ético de expatriados liminais inseridos num contexto de mudança permanente e de devir. O primeiro artigo apresenta o conceito de liminalidade enquadrando-o no fenómeno organizacional. O segundo artigo estabelece a ligação entre liminalidade, organising, e ética ao explorar o caso da liderança ética como um processo liminal que se desenvolve em contextos de ambiguidade. No terceiro artigo, a ética empresarial e o ajustamento dos expatriados são perspectivados como uma dualidade para criar o conceito de ajustamento ético de expatriados liminais. O quarto artigo corresponde a uma investigação empírica qualitativa que foi conduzida junto de 52 expatriados europeus na África sub-Saariana com o propósito de perceber como é realizado o ajustamento dos expatriados em contextos éticos desafiantes. Foi estabelecida uma comparação entre este processo e o processo de sensemaking. O comportamento dos expatriados face a desafios éticos é legitimado pela idea de identidade pretendida no futuro, sendo esta limitada por variáveis contextuais e por um processo de construção de identidade. Os dois últimos artigos encerram aproximações práticas aos conceitos entretando criados. O quinto artigo introduz o conceito de focal manager, o gestor internacional que consegue conciliar os elementos estrangeiro e local para aumentar a sua eficácia. O último artigo apresenta um roteiro para o ajustamento ético de expatriados. ---------- ABSTRACT ---------- The six articles in this dissertation build the concept of ethical adjustment of liminal expatriates in a context of permanent change and becoming. The first paper introduces the concept of liminality and frames it within the realm of the organisational phenomenon. The second paper establishes the link between liminality, organising and ethics, by exploring the case of ethical leadership as a liminal process that evolves in contexts of ambiguity. In the third paper, business ethics and expatriates' adjustment are addressed as a duality to create the concept of ethical adjustment of liminal expatriates. The fourth paper is an empirical qualitative research conducted next to 52 European expatriates in sub-Saharan countries with the purpose of understanding how expatriates adjust to ethically challenging contexts. A comparison was established between an adjustment and a sensemaking process. Expatriates' behaviour in face of ethical challenges is legitimised by the idea of an intended future identity, which is bounded by contextual variables and a process of identity construction. The last two papers are managerial approaches to the theoretical concepts hitherto created. The fifth article introduces the concept of focal managers as the international managers that are able to coalesce the foreign and the local elements to increase effectiveness. The last article presents a roadmap to expatriates' ethical adjustment.