Advisor(s)
Abstract(s)
O conhecimento das emoções é um aspeto muito importante da vida social das crianças, porque esta compreensão constitui um guia para os seus comportamentos em interações sociais. As primeiras experiências com emoções ocorrem dentro do seio familiar assim, a família compõe uma forte influência no desenvolvimento do conhecimento emocional das suas crianças.
Este estudo pretende explorar como é que as reações dos pais às emoções negativas dos filhos e o seu envolvimento se relacionam com o seu conhecimento emocional. Participaram neste estudo 50 famílias e foram utilizados os seguintes instrumentos: o Teste do Conhecimento Emocional (Maló-Machado, Veríssimo, & Denham, 2006) realizado com as crianças a Escala de Envolvimento Parental - Actividades de Cuidados e de Socialização (Monteiro, Veríssimo e Pessoa & Costa, 2008) e o Teste das Reacções dos Pais às Emoções Negativas das Crianças (Fabes et al., 1990).
Os resultados mostram que quanto menor a perceção das mães de partilha dos cuidados diretos e disciplina, maior a sua utilização de estratégias de coping negativas para lidar com as emoções de valência negativa das suas crianças, quanto maior a perceção de partilha dos cuidados mais estratégias construtivas eram adotadas. As estratégias de minimização das mães correlacionam-se com mais dificuldades no conhecimento emocional e as estratégias construtivas correlacionam-se com um maior conhecimento emocional. Assim, conclui-se que a perceção de partilha do envolvimento influencia as estratégias de coping utilizadas que irão ter impacto no desenvolvimento do conhecimento emocional das crianças.
Emotional knowledge is a very important part of the social life of our children because this knowledge builds a guide for all social interactions. Their first emotional experience is between their family which constitutes a strong influence in the development. This study aims to understand how parents react to their children's negative emotions and their sharing involvement influence their children’s emotional knowledge. There were 50 families participating in this investigation and the following instruments were used to conduct it: Affect Knowledge Test (Maló-Machado, Veríssimo, & Denham, 2006) to the preschoolers, while their parents were given the Involvement Scale (Monteiro, Veríssimo e Pessoa & Costa, 2008) and Coping with Children’s Negative Emotions Scale (Fabes et al., 1990). Our results show that a perception of low sharing cares and discipline between parents is related to more use of negative coping strategies from the mother and that a perception of a sharing parenting is related with positive coping strategies. As the use of mothers’ minimization strategies is linked to a lower emotional knowledge of their children, positive coping strategies are related to higher levels of emotion knowledge. Concluding, it seems that mothers’ perceptions of sharing caring tasks influences their use of coping strategies that will impact de emotional knowledge of preschoolers.
Emotional knowledge is a very important part of the social life of our children because this knowledge builds a guide for all social interactions. Their first emotional experience is between their family which constitutes a strong influence in the development. This study aims to understand how parents react to their children's negative emotions and their sharing involvement influence their children’s emotional knowledge. There were 50 families participating in this investigation and the following instruments were used to conduct it: Affect Knowledge Test (Maló-Machado, Veríssimo, & Denham, 2006) to the preschoolers, while their parents were given the Involvement Scale (Monteiro, Veríssimo e Pessoa & Costa, 2008) and Coping with Children’s Negative Emotions Scale (Fabes et al., 1990). Our results show that a perception of low sharing cares and discipline between parents is related to more use of negative coping strategies from the mother and that a perception of a sharing parenting is related with positive coping strategies. As the use of mothers’ minimization strategies is linked to a lower emotional knowledge of their children, positive coping strategies are related to higher levels of emotion knowledge. Concluding, it seems that mothers’ perceptions of sharing caring tasks influences their use of coping strategies that will impact de emotional knowledge of preschoolers.
Description
Dissertação de Mestrado apresentada no ISPA – Instituto Universitário
para obtenção de grau de Mestre na especialidade
de Mestre em Psicologia Clínica.
Keywords
conhecimento emocional envolvimento parental emoções negativas crianças pré-escolares Emotional knowledge Parent Involvement Negative Emotions Pre-schoolers