Publication
Children’s understanding of the idea of logical necessity : the effect of countersuggestions
dc.contributor.author | Lourenço, Orlando | |
dc.date.accessioned | 2019-09-09T18:14:15Z | |
dc.date.available | 2019-09-09T18:14:15Z | |
dc.date.issued | 2019-09 | |
dc.description.abstract | Abstract: This study examined the child’s understanding of the idea of logical necessity in 40 preoperational and 40 operational children in the context of a number conservation task and a liquids conservation task. The first task followed the typical Piagetian clinical method. The second task also used this method, but it employed counter-suggestions that Piaget, in a surprising way, rarely, if ever, used in his experiments. Children’s performance on the number conservation task allowed us, in a preexperimental phase, to classify those children, aged between 5 and 7 years, as preoperational (40) or operational (40). Results show that: (1) from the number conservation task to the liquids conversation task, there was a significant change in preoperational and operational children’s epistemic status and its corresponding idea of logical necessity; (2) children refused a non-justified counter-suggestion coming from a putative knowledgeable adult less than a justified contra-suggestion coming from a hypothetical child; (3) operational children often invoked the identity argument on both tasks and the reversibility argument was practically absent; (4) children invoked the compensation argument on the liquids conservation task more than on the number conservation task. | pt_PT |
dc.description.abstract | Resumo: O problema da necessidade lógica ou conhecimento necessário é central na teoria de Piaget. Este estudo examinou essa necessidade no desempenho de 80 crianças na prova de conservação de líquidos. Estas crianças tinham sido avaliadas previamente como pré-operatórias (40) ou operatórias (40) com base no seu desempenho numa fase pré-experimental na prova do valor cardinal de um conjunto segundo o típico método clínico Piagetiano. Na fase experimental, recorremos a dois tipos de contra-sugestão estranhamente não usados por Piaget. Os principais resultados mostram que (1) nem todas as crianças pré-operatórias como operatórias tinham a mesma ideia de necessidade lógica, já que algumas mudaram o seu estatuto operatório ou epistémico da fase pré-experimental para a experimental; (2) as crianças recusaram menos uma contra-sugestão não justificada de um adulto perito na noção em jogo do que uma contra-sugestão justificada e provinda de uma criança hipotética da idade da criança entrevistada, sendo este dado mais visível nas crianças pré-operatórias do que operatórias; (3) o argumento operatório da identidade foi o mais invocado pelas crianças operatórias em ambas as provas e o argumento da reversibilidade nunca apareceu; e (4) o argumento da compensação foi mais invocado na prova da conservação de líquidos do que na prova do valor cardinal de um conjunto. Alguns destes resultados são consistentes com a teoria de Piaget, mas outros desafiam-na em extensão considerável. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Lourenço, O. (2019). Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of countersuggestions. Análise Psicológica, 37(3), 249-268. https://doi.org/10.14417/ap.1576 | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.14417/ap.1576 | pt_PT |
dc.identifier.issn | 0870-8231 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.12/7136 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Edições ISPA | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1576 | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Piaget | pt_PT |
dc.subject | Counter-suggestions | pt_PT |
dc.subject | Logical necessity | pt_PT |
dc.subject | Operational arguments | pt_PT |
dc.subject | Piaget | pt_PT |
dc.subject | Conhecimento necessário | pt_PT |
dc.subject | Método clínico | pt_PT |
dc.subject | Contra-sugestões | pt_PT |
dc.subject | Crianças préoperatórias e operatórias | pt_PT |
dc.subject | Argumentos operatórios | pt_PT |
dc.title | Children’s understanding of the idea of logical necessity : the effect of countersuggestions | pt_PT |
dc.title.alternative | A compreensão da ideia de necessidade lógica em crianças : o efeito das contra-sugestões | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.conferencePlace | Lisboa | pt_PT |
oaire.citation.endPage | 268 | pt_PT |
oaire.citation.issue | 3 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 249 | pt_PT |
oaire.citation.title | Análise Psicológica | pt_PT |
oaire.citation.volume | 37 | pt_PT |
person.familyName | Lourenço | |
person.givenName | Orlando | |
person.identifier.orcid | 0000-0002-3891-6407 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | d9d95abe-7219-4e33-a116-404f52f69a74 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | d9d95abe-7219-4e33-a116-404f52f69a74 |