Repository logo
 
Publication

Children’s understanding of the idea of logical necessity : the effect of countersuggestions

dc.contributor.authorLourenço, Orlando
dc.date.accessioned2019-09-09T18:14:15Z
dc.date.available2019-09-09T18:14:15Z
dc.date.issued2019-09
dc.description.abstractAbstract: This study examined the child’s understanding of the idea of logical necessity in 40 preoperational and 40 operational children in the context of a number conservation task and a liquids conservation task. The first task followed the typical Piagetian clinical method. The second task also used this method, but it employed counter-suggestions that Piaget, in a surprising way, rarely, if ever, used in his experiments. Children’s performance on the number conservation task allowed us, in a preexperimental phase, to classify those children, aged between 5 and 7 years, as preoperational (40) or operational (40). Results show that: (1) from the number conservation task to the liquids conversation task, there was a significant change in preoperational and operational children’s epistemic status and its corresponding idea of logical necessity; (2) children refused a non-justified counter-suggestion coming from a putative knowledgeable adult less than a justified contra-suggestion coming from a hypothetical child; (3) operational children often invoked the identity argument on both tasks and the reversibility argument was practically absent; (4) children invoked the compensation argument on the liquids conservation task more than on the number conservation task.pt_PT
dc.description.abstractResumo: O problema da necessidade lógica ou conhecimento necessário é central na teoria de Piaget. Este estudo examinou essa necessidade no desempenho de 80 crianças na prova de conservação de líquidos. Estas crianças tinham sido avaliadas previamente como pré-operatórias (40) ou operatórias (40) com base no seu desempenho numa fase pré-experimental na prova do valor cardinal de um conjunto segundo o típico método clínico Piagetiano. Na fase experimental, recorremos a dois tipos de contra-sugestão estranhamente não usados por Piaget. Os principais resultados mostram que (1) nem todas as crianças pré-operatórias como operatórias tinham a mesma ideia de necessidade lógica, já que algumas mudaram o seu estatuto operatório ou epistémico da fase pré-experimental para a experimental; (2) as crianças recusaram menos uma contra-sugestão não justificada de um adulto perito na noção em jogo do que uma contra-sugestão justificada e provinda de uma criança hipotética da idade da criança entrevistada, sendo este dado mais visível nas crianças pré-operatórias do que operatórias; (3) o argumento operatório da identidade foi o mais invocado pelas crianças operatórias em ambas as provas e o argumento da reversibilidade nunca apareceu; e (4) o argumento da compensação foi mais invocado na prova da conservação de líquidos do que na prova do valor cardinal de um conjunto. Alguns destes resultados são consistentes com a teoria de Piaget, mas outros desafiam-na em extensão considerável.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationLourenço, O. (2019). Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of countersuggestions. Análise Psicológica, 37(3), 249-268. https://doi.org/10.14417/ap.1576pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.1576pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/7136
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1576pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectPiagetpt_PT
dc.subjectCounter-suggestionspt_PT
dc.subjectLogical necessitypt_PT
dc.subjectOperational argumentspt_PT
dc.subjectPiagetpt_PT
dc.subjectConhecimento necessáriopt_PT
dc.subjectMétodo clínicopt_PT
dc.subjectContra-sugestõespt_PT
dc.subjectCrianças préoperatórias e operatóriaspt_PT
dc.subjectArgumentos operatóriospt_PT
dc.titleChildren’s understanding of the idea of logical necessity : the effect of countersuggestionspt_PT
dc.title.alternativeA compreensão da ideia de necessidade lógica em crianças : o efeito das contra-sugestõespt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage268pt_PT
oaire.citation.issue3pt_PT
oaire.citation.startPage249pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume37pt_PT
person.familyNameLourenço
person.givenNameOrlando
person.identifier.orcid0000-0002-3891-6407
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationd9d95abe-7219-4e33-a116-404f52f69a74
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryd9d95abe-7219-4e33-a116-404f52f69a74

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
AP_37(3)_249.pdf
Size:
104.42 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.61 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: