Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Children’s understanding of the idea of logical necessity : the effect of countersuggestions

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
AP_37(3)_249.pdf104.42 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Abstract: This study examined the child’s understanding of the idea of logical necessity in 40 preoperational and 40 operational children in the context of a number conservation task and a liquids conservation task. The first task followed the typical Piagetian clinical method. The second task also used this method, but it employed counter-suggestions that Piaget, in a surprising way, rarely, if ever, used in his experiments. Children’s performance on the number conservation task allowed us, in a preexperimental phase, to classify those children, aged between 5 and 7 years, as preoperational (40) or operational (40). Results show that: (1) from the number conservation task to the liquids conversation task, there was a significant change in preoperational and operational children’s epistemic status and its corresponding idea of logical necessity; (2) children refused a non-justified counter-suggestion coming from a putative knowledgeable adult less than a justified contra-suggestion coming from a hypothetical child; (3) operational children often invoked the identity argument on both tasks and the reversibility argument was practically absent; (4) children invoked the compensation argument on the liquids conservation task more than on the number conservation task.
Resumo: O problema da necessidade lógica ou conhecimento necessário é central na teoria de Piaget. Este estudo examinou essa necessidade no desempenho de 80 crianças na prova de conservação de líquidos. Estas crianças tinham sido avaliadas previamente como pré-operatórias (40) ou operatórias (40) com base no seu desempenho numa fase pré-experimental na prova do valor cardinal de um conjunto segundo o típico método clínico Piagetiano. Na fase experimental, recorremos a dois tipos de contra-sugestão estranhamente não usados por Piaget. Os principais resultados mostram que (1) nem todas as crianças pré-operatórias como operatórias tinham a mesma ideia de necessidade lógica, já que algumas mudaram o seu estatuto operatório ou epistémico da fase pré-experimental para a experimental; (2) as crianças recusaram menos uma contra-sugestão não justificada de um adulto perito na noção em jogo do que uma contra-sugestão justificada e provinda de uma criança hipotética da idade da criança entrevistada, sendo este dado mais visível nas crianças pré-operatórias do que operatórias; (3) o argumento operatório da identidade foi o mais invocado pelas crianças operatórias em ambas as provas e o argumento da reversibilidade nunca apareceu; e (4) o argumento da compensação foi mais invocado na prova da conservação de líquidos do que na prova do valor cardinal de um conjunto. Alguns destes resultados são consistentes com a teoria de Piaget, mas outros desafiam-na em extensão considerável.

Description

Keywords

Piaget Counter-suggestions Logical necessity Operational arguments Piaget Conhecimento necessário Método clínico Contra-sugestões Crianças préoperatórias e operatórias Argumentos operatórios

Citation

Lourenço, O. (2019). Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of countersuggestions. Análise Psicológica, 37(3), 249-268. https://doi.org/10.14417/ap.1576

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Edições ISPA

Altmetrics