Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Alguns trabalhos na área da literacia emergente têm vindo a evidenciar que as crianças que apresentam conhecimentos precoces acerca da funcionalidade e das conceptualizações da linguagem escrita, decorrentes do contacto com a linguagem escrita em diversas actividades informais, são influenciadas de forma positiva no processo de aprendizagem da leitura e da escrita.
Neste sentido, procuraram caracterizar-se os conhecimentos emergentes de literacia, ao nível da funcionalidade e conceptualizações da linguagem escrita, em crianças de 3, 4 e 5 anos, e a forma como estes se relacionam entre si. Procurou-se ainda estudar se a variável idade influencia o conhecimento que as crianças têm acerca de histórias infantis e possíveis associações entre essa prática informal e conhecimentos emergentes de literacia.
Assim, verificou-se que, no grupo em estudo, as crianças mais velhas foram aquelas que apresentaram mais conhecimentos sobre a funcionalidade e conceptualizações mais avançadas e que houve uma tendência para que as crianças com mais conhecimentos acerca de histórias infantis apresentassem mais conhecimentos emergentes de literacia.
ABSTRACT: Some essays on emergent literacy show that children presenting early competences on function and on conceptualizations of written language, arising from the contact with the written language in several informal activities, are positively influenced on their writing and reading acquisitions. Within this scope, this study aims to characterise the emergent literacy competences, regarding function and conceptualization of written language, and the way these relate in children of 3, 4 and 5 years old. This study also intends to determine if the factor age influences the children’s knowledge on storybooks and the possible associations between this informal practice and the emergent literacy knowledge. Results show that, within the study group, the elder children present higher competences on function and better developed conceptualizations and that there was positive correlation between storybook and emergent literacy knowledge.
ABSTRACT: Some essays on emergent literacy show that children presenting early competences on function and on conceptualizations of written language, arising from the contact with the written language in several informal activities, are positively influenced on their writing and reading acquisitions. Within this scope, this study aims to characterise the emergent literacy competences, regarding function and conceptualization of written language, and the way these relate in children of 3, 4 and 5 years old. This study also intends to determine if the factor age influences the children’s knowledge on storybooks and the possible associations between this informal practice and the emergent literacy knowledge. Results show that, within the study group, the elder children present higher competences on function and better developed conceptualizations and that there was positive correlation between storybook and emergent literacy knowledge.
Description
Keywords
Literacia emergente Funcionalidade da linguagem escrita Conceptualizações da linguagem escrita Crianças em idade pré-escolar Leitura de histórias Emergent literacy Emergent literacy Functions of written language nceptualizations about written language Preschool children Storybook reading