Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório foi desenvolvido a partir da Prática de Ensino Supervisionada que
decorreu numa instituição privada na área da Grande Lisboa. A prática de estágio
decorreu numa sala de jardim de infância com um grupo de crianças de quatro anos de
idade.
Este relatório tem como objetivos compreender de modo mais profundo como a
metodologia de trabalho de projeto proporciona a participação ativa das crianças no
processo de aprendizagem e desenvolvimento.
Para isso, e tratando-se de uma investigação qualitativa, foram recolhidos os dados
necessárias para posterior análise e reflexão, através da revisão de literatura acerca da
temática em questão, de observações (participantes e não participantes) realizadas ao
longo da prática supervisionada e de entrevistas semiestruturadas a diferentes
participantes.
Acreditando na educação como um processo único e individual de cada criança, a
metodologia de trabalho de projeto, propõe-se a ir ao encontro da individualidade –
valorizando questões, experiências e interesses que se transformam em projetos, que
podem ser usufruídos por um grupo.
This report was developed from the Supervised Teaching Practice that took place in a private institution in the Greater Lisbon area. The practice took place in a kindergarten room with a group of four-year-old children. This report aims to understand more deeply how the project work methodology provides the active participation of children in the learning and development process. To this end, and as this is a qualitative research, the necessary data for further analysis and reflection was collected through a literature review on the topic in question, observations (participant and non-participant) carried out during the supervised practice and semi-structured interviews with different participants. Believing in education as a unique and individual process of each child, the methodology of project work proposes to meet the individuality - valuing issues, experiences and interests that become projects that can be enjoyed by a group.
This report was developed from the Supervised Teaching Practice that took place in a private institution in the Greater Lisbon area. The practice took place in a kindergarten room with a group of four-year-old children. This report aims to understand more deeply how the project work methodology provides the active participation of children in the learning and development process. To this end, and as this is a qualitative research, the necessary data for further analysis and reflection was collected through a literature review on the topic in question, observations (participant and non-participant) carried out during the supervised practice and semi-structured interviews with different participants. Believing in education as a unique and individual process of each child, the methodology of project work proposes to meet the individuality - valuing issues, experiences and interests that become projects that can be enjoyed by a group.
Description
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada realizado
sob a orientação da Professora Doutora Mónica Pereira,
apresentado no ISPA – Instituto Universitário para
obtenção do grau de Mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Metodologia de trabalho de projeto Participação da criança Pré-escolar Project work methodology Child participation Preschool
