Repository logo
 
Publication

Father’s involvement and parenting styles in Portuguese families. The role of education and working hours

dc.contributor.authorMonteiro, Lígia Maria Santos
dc.contributor.authorFernandes, Marília
dc.contributor.authorTorres, Nuno
dc.contributor.authorSantos, Carolina
dc.date.accessioned2017-12-18T19:23:25Z
dc.date.available2017-12-18T19:23:25Z
dc.date.issued2017-12
dc.description.abstractAbstract: Early studies on fathers focused mainly on their presence in or absence from children’s lives, and the amount of time they spent with them. More recently, several authors have stated the importance of understanding the quality of father involvement to comprehend fully its impact on child development. However, studies have also reported that socio-demographic variables, namely, father educational levels and employment status affect parenting and children outcomes. The aims of this study were to analyze a sample of 465 Portuguese two-parent families with pre-school age children, looking for associations between father involvement in care/socialization activities and paternal parenting styles while testing for the moderating effect of father educational levels and working hours. Fathers reported on their own parenting styles and mothers described the father’s involvement. Fathers’ working hours moderated the relation between his authoritative parenting style and involvement in teaching/discipline and play activities. In addition, fathers’ education moderated the relation between his authoritative style and involvement in direct care and teaching/discipline. Given the different roles that fathers can assume in their children’s lives, it is important to understand the mechanisms of paternal participation, and identify the factors which explain the differences in effective care so that we can promote higher positive involvement.pt_PT
dc.description.abstractResumo: Os primeiros trabalhos sobre o Pai focavam-se, essencialmente, na sua presença ou ausência da vida da criança e na quantidade de tempo que este passava com ela. Mais recentemente, diversos autores têm salientado a importância de se analisar a qualidade do envolvimento paterno, no sentido de se compreender qual o seu impacto no desenvolvimento infantil. Os estudos têm, ainda, reportado que o nível educativo e o número de horas que os pais trabalham influenciam a parentalidade e os outcomes da criança. Os objectivos, deste estudo, foram analisar, numa amostra de 465 famílias nucleares portuguesas, com crianças em idade pré-escolar, as associações entre o envolvimento do pai nas atividades de cuidados/socialização e os estilos parentais, testando os efeitos moderadores da educação e do número de horas de trabalho. Os pais descreveram os seus próprios estilos parentais e as mães o envolvimento paterno. As horas de trabalho moderam a relação entre o estilo autoritativo do pai e o seu envolvimento nas atividades de ensino/disciplina e nas atividades de brincadeira. Adicionalmente, o nível educativo dos pais modera a relação entre o seu estilo autoritativo e o envolvimento nos cuidados diretos e ensino/disciplina. Dado os diferentes papéis que os pais podem assumir na vida dos filhos, é importante compreender os mecanismos relativos ao seu envolvimento e identificar os factores que explicam as diferenças num cuidado adequado, no sentido de se promover um envolvimento paterno elevado, quantitativa e qualitativamente.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMonteiro, L. M. S., Fernandes, M., Torres, N., & Santos, C. (2017). Father’s involvement and parenting styles in Portuguese families. The role of education and working hours. Análise Psicológica, 35(4), 513-528. https://doi.org/10.14417/ap.1451pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.1451pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/5984
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectFather involvementpt_PT
dc.subjectParenting stylespt_PT
dc.subjectWorking hourspt_PT
dc.subjectEducationpt_PT
dc.subjectEnvolvimento paternopt_PT
dc.subjectEstilos parentaispt_PT
dc.subjectHoras de trabalhopt_PT
dc.subjectEducaçãopt_PT
dc.titleFather’s involvement and parenting styles in Portuguese families. The role of education and working hourspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage528pt_PT
oaire.citation.issue4pt_PT
oaire.citation.startPage513pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume35pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Análise Psicológica (2017) 4 (XXXV) 513-528(research gate) (1).pdf
Size:
222.5 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.61 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: