| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 1.07 MB | Adobe PDF | 
Advisor(s)
Abstract(s)
As  novas  possibilidades  de  comunicação  também  oferecem  novas
oportunidades para a formação, análise e avaliação da investigação. Cientistas e
investigadores usam com frequência as aplicações baseadas na web em investigação. Praticamente em todas as áreas de investigação, as ferramentas digitais
converteram-se em indispensáveis; o aparecimento de novos paradigmas como
o acesso aberto, as métricas alternativas e as redes sociais são um  importante
exemplo de como estas mudanças afetaram a forma como os estudiosos pensam
no  futuro  das  publicações  académicas.  Estes  acontecimentos  criaram  novas
possibilidades e novos desafios na avaliação da qualidade da  investigação, ao
nível dos investigadores individuais e do desenvolvimento profissional. É a este
nível que a biblioteca desempenha um papel indispensável na formação de competências e habilidades informativas que se repercutirá na valorização social do
profissional, na sua satisfação profissional e, em última instância, na qualidade
da própria instituição. Destacam-se os aspetos mais relevantes nos novos paradigmas de comunicação e difusão científica e, a esse respeito, recomendam-se as
ações mais adequadas.
New possibilities of communication offer new opportunities for training, analysis and research evaluation. Scientists and researchers often use the web-based applications in research. Virtually all areas of research, digital tools have become indispensable; the emergence of new paradigms such as open access, alternative metrics and social networks are an important example of how these changes affected the scholars thinking of the academic publications future. These developments have created new possibilities and new challenges for the evaluation of quality research at the level of the individual researchers and professional development. At this level the library plays an indispensable role in competencies training and informational skills that have repercussions on social value of the professional, on their job satisfaction and, ultimately, on the quality of the institution. This paper highlights the most relevant aspects in the new communication paradigms and scientific dissemination. Most appropriate actions are recommended. Keywords: Information literacy;
New possibilities of communication offer new opportunities for training, analysis and research evaluation. Scientists and researchers often use the web-based applications in research. Virtually all areas of research, digital tools have become indispensable; the emergence of new paradigms such as open access, alternative metrics and social networks are an important example of how these changes affected the scholars thinking of the academic publications future. These developments have created new possibilities and new challenges for the evaluation of quality research at the level of the individual researchers and professional development. At this level the library plays an indispensable role in competencies training and informational skills that have repercussions on social value of the professional, on their job satisfaction and, ultimately, on the quality of the institution. This paper highlights the most relevant aspects in the new communication paradigms and scientific dissemination. Most appropriate actions are recommended. Keywords: Information literacy;
Description
Keywords
 Literacia da informação   Comunicação científica   Investigadores   Métricas alternativas   Identidade digital   Bibliotecários integrados   Redes sociais   Competências informacionais   Acesso aberto   Information  literacy   Scientific  communication   Researchers   Altmetrics   Digital identity   Embedded librarians   Social networks   Information skills   Open access 
Pedagogical Context
Citation
Alonso-Arévalo,  J.,  Lopes,  C.,  &  Antunes,  M.  L.  (2016).  Literacia  da informação: Da identidade digital à visibilidade científica. In C. Lopes, T.  Sanches,  I. Andrade, M.  L. Antunes, &  J. Alonso-Arévalo  (Eds.), Literacia  da  informação  em  contexto  universitário (pp.  109-152). Lisboa: Edições ISPA [ebook].
