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Abstract(s)
Este estudo aspira suprir evidências empíricas sobre a relação entre a Reputação
Organizacional, Intenções de Saída da Organização e o Modelo do Ajustamento Pessoa-
Organização. Avaliou-se de que forma as perceções de Reputação Organizacional podem ser
relevantes no Modelo do Ajustamento Pessoa-Organização. Pretendeu-se com este estudo
avaliar qual o tipo de relação, positiva ou negativa entre: (1) as perceções de Reputação
Organizacional e as Intenções de Saída; (2) as perceções de Reputação Organizacional e o
Modelo do Ajustamento Pessoa-Organização; (3) o Modelo do Ajustamento Pessoa-
Organização e as Intenções de Saída.
O principal objetivo deste estudo académico é perceber se a Reputação Organizacional
pode ter influência no Modelo do Ajustamento Pessoa-Organização e nas Intenções de Saída.
Participaram neste estudo 249 indivíduos que laboram em diferentes organizações, em Lisboa.
Concluiu-se que (1) existe uma relação negativa entre as perceções de Reputação
Organizacional e as Intenções de Saída, (2) uma relação positiva entre as perceções de
Reputação Organizacional e o Modelo do Ajustamento Pessoa-Organização, e (3) uma relação
positiva entre o Modelo do Ajustamento Pessoa-Organização e as Intenções de Saída. Por
outras palavras, os sujeitos escolhem as suas entidades empregadoras com base no
ajustamento que existe entre o próprio e a organização. São vários os aspetos atrativos,
nomeadamente os valores, as necessidades, o ajustamento de personalidades, ajustamento à
organização, a sua reputação, etc. que quando percecionados pelos Colaboradores, norteiam
as suas decisões.
This study aims to provide empirical evidence on the relationship between Corporate Reputation, Turnover and the Person-Job Fit Model. This study assessed how Corporate Reputation perceptions can be relevant in the Person-Job Fit Model. The purpose of this study is to evaluate the type of relation, positive or negative between: (1) Corporate Reputation perceptions and Turnover; (2) Corporate Reputation perceptions and the Person-Job Fit Model; (3) and between Person-Job Fit Model perceptions and Turnover. The main objective of this academic study is to understand if the Corporate Reputation can influence the Person-Job Fit and Turnover. 249 individuals, who work in different organizations in Lisbon, attended this study. In conclusion, (1) there is a negative relationship between Corporate Reputation perceptions and Turnover, (2) a positive relationship between Corporate Reputation perceptions and the Person-Job Fit, and (3) a relationship between the Person-Job Fit Model and Turnover. The subjects choose their employers based on the adjustment that exists between themselves and the organization. There are several attractive aspects, such as values, needs, adjustment of personalities, adjustment to the organization, Corporative Reputation, among others, which when perceived by Employees, guide their decisions.
This study aims to provide empirical evidence on the relationship between Corporate Reputation, Turnover and the Person-Job Fit Model. This study assessed how Corporate Reputation perceptions can be relevant in the Person-Job Fit Model. The purpose of this study is to evaluate the type of relation, positive or negative between: (1) Corporate Reputation perceptions and Turnover; (2) Corporate Reputation perceptions and the Person-Job Fit Model; (3) and between Person-Job Fit Model perceptions and Turnover. The main objective of this academic study is to understand if the Corporate Reputation can influence the Person-Job Fit and Turnover. 249 individuals, who work in different organizations in Lisbon, attended this study. In conclusion, (1) there is a negative relationship between Corporate Reputation perceptions and Turnover, (2) a positive relationship between Corporate Reputation perceptions and the Person-Job Fit, and (3) a relationship between the Person-Job Fit Model and Turnover. The subjects choose their employers based on the adjustment that exists between themselves and the organization. There are several attractive aspects, such as values, needs, adjustment of personalities, adjustment to the organization, Corporative Reputation, among others, which when perceived by Employees, guide their decisions.
Description
Dissertação de Mestrado
apresentada no ISPA -
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e
da Vida, para obtenção de grau de Mestre na
especialidade de Psicologia Social e das Organizações
Keywords
Reputação organizacional Intenções de saída Modelo do ajustamento pessoa-organização Corporate reputation Turnover Person-job fit model