Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A importância do estudo do auto-conceito advém do forte impacto que este parece ter
no comportamento do indivíduo, regulando as suas acções e modos de interacção com
os outros. Na definição deste constructo há que considerar a percepção geral que o
indivíduo tem de si próprio, assim como as avaliações que o sujeito faz acerca das suas
próprias competências em domínios restritos, como o cognitivo, o social, ou o físico
(Harter, 1999). O presente estudo analisa a relação entre a auto-percepção de
competências e aceitação no grupo de pares, numa amostra de 40 crianças do préescolar.
Para avaliar a percepção das competências foram utilizadas as Escalas Pictoriais
de Percepção da Competência e Aceitação Social (adaptadas por Mata, Monteiro &
Peixoto, 2008), para analisar o grau de aceitação no grupo de pares realizaram-se
entrevistas sociométricas. Os resultados indicam que as crianças com valores mais
elevados na sub-escala de aceitação entre os pares são as que apresentam valores mais
elevados de aceitação no seu próprio grupo de pares (na sociometria). Verificou-se
igualmente que a auto-percepção da aceitação materna está relacionada com a
percepção da competência cognitiva, com a percepção da aceitação pelos pares e, ainda,
com a efectiva aceitação pelos pares. Assim, o contexto relacional importa, enquanto
guia do comportamento social da criança, e na emergência do conceito e sentido do self.
A família, pares, representações e percepções de si próprio influenciam a relação dos
pares em diferentes aspectos, em particular na sua Aceitação.
ABSTRACT: Self-concept helps to regulate our own actions and the way we interact with others, therefore having a grate impact on human behavior. According to Hater (1999) it’s important to also analyze self-perceptions in specific dominions such as cognition, social or physical. This study aims to analyze the relations between self-perceptions of 40 preschool age children and the way they are seen, that is, accepted by their pears in the school context. The Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance (adapted to the Portuguese population by Mata, Monteiro & Peixoto, 2008) and sociometrics interviews were used to collect the data. The results indicate that children with higher scores on the sub-scale: acceptance by their pears are indeed the ones with higher acceptance scores by the peers (sociometrics). Maternal acceptance sub-scale is related to the cognitive skills and pears acceptance sub-scales. Social interactions are an important context for the development of self-concept and for children’s social behavior.
ABSTRACT: Self-concept helps to regulate our own actions and the way we interact with others, therefore having a grate impact on human behavior. According to Hater (1999) it’s important to also analyze self-perceptions in specific dominions such as cognition, social or physical. This study aims to analyze the relations between self-perceptions of 40 preschool age children and the way they are seen, that is, accepted by their pears in the school context. The Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance (adapted to the Portuguese population by Mata, Monteiro & Peixoto, 2008) and sociometrics interviews were used to collect the data. The results indicate that children with higher scores on the sub-scale: acceptance by their pears are indeed the ones with higher acceptance scores by the peers (sociometrics). Maternal acceptance sub-scale is related to the cognitive skills and pears acceptance sub-scales. Social interactions are an important context for the development of self-concept and for children’s social behavior.
Description
Keywords
Auto-conceito Aceitação no grupo de pares Crianças no pré-escolar Self concept Acceptance in pears group Preschool children