Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A leitura é, actualmente, contemplada como uma competência que envolve
aspectos cognitivos, sociais, motivacionais e afectivos (Baker, Afflerbach, & Reinking, 1996;
Guthrie & Alvermann, 1999; Henk & Melnick, 1995; Oldfather & Wigfield, 1996; Watkins
& Coffey, 2004).
Neste trabalho procurámos analisar a relação que variáveis, como o género e o desempenho
do aluno em leitura, têm com a motivação em leitura e com as auto-percepções de leitor e
investigámos, ainda, a relação entre estes dois últimos constructos.
Para este estudo foi utilizada uma amostra de 213 alunos do 4º ano de escolaridade, aos quais
foram aplicados dois questionários: Questionário da Motivação para a Leitura e Escala de
Auto-percepção de Leitor. Aos professores foi também aplicado um questionário:
Questionário do Desempenho do Aluno em Leitura. Os resultados apontam no sentido da
motivação ser um constructo multidimensional e, ainda, para a existência de uma relação
entre a motivação para a leitura e as auto-percepções de leitor. Constatámos, também, que o
género está relacionado com a dimensão envolvimento em leitura e com as atitudes face à
leitura, sendo que as raparigas apresentam os valores mais elevados nestas duas dimensões.
Quanto à variável desempenho em leitura, esta relaciona-se com a dimensão auto-conceito
leitor e com todas as dimensões da escala de auto-perceção de leitor, verificando-se que os
alunos com um desempenho acima da mediana são os que têm os valores mais elevados.
Reading is, at the present, seen as an ability that involves cognitive, social, motivational and affective components (Baker, Afflerbach, & Reinking, 1996; Guthrie & Alvermann, 1999; Henk & Melnick, 1995; Oldfather & Wigfield, 1996; Watkins & Coffey, 2004). In this investigation we analyzed the relationship that variables like gender and reading performance, have with reading motivation and reader’s self-perception and examined too the relationship between these two last constructs. For this study we used 213 students from the fourth grade, to whom we applied questionnaires: Motivation for Reading Questionnaire and The Reader Self-perception Scale. To teachers we applied one questionnaire: Student Reading Performance Questionnaire. The results demonstrate that motivation is a multidimensional construct, and that there is a relationship between motivation to reading and reader’s self-perception. We also concluded that gender is related to the dimensions reading involvement and attitudes toward reading, where girls show higher scores. These results also revealed that reading performance is related to reader’s self-concept and all the dimensions of reader’s self-perception scale, where students above the median have higher scores.
Reading is, at the present, seen as an ability that involves cognitive, social, motivational and affective components (Baker, Afflerbach, & Reinking, 1996; Guthrie & Alvermann, 1999; Henk & Melnick, 1995; Oldfather & Wigfield, 1996; Watkins & Coffey, 2004). In this investigation we analyzed the relationship that variables like gender and reading performance, have with reading motivation and reader’s self-perception and examined too the relationship between these two last constructs. For this study we used 213 students from the fourth grade, to whom we applied questionnaires: Motivation for Reading Questionnaire and The Reader Self-perception Scale. To teachers we applied one questionnaire: Student Reading Performance Questionnaire. The results demonstrate that motivation is a multidimensional construct, and that there is a relationship between motivation to reading and reader’s self-perception. We also concluded that gender is related to the dimensions reading involvement and attitudes toward reading, where girls show higher scores. These results also revealed that reading performance is related to reader’s self-concept and all the dimensions of reader’s self-perception scale, where students above the median have higher scores.
Description
Dissertação de Mestrado apresentada ao Instituto Superior de Psicologia Aplicada para obtenção de grau de Mestre na especialidade de Psicologia Educacional.
Keywords
Motivação para a leitura Auto-percepção de leitor Género Desempenho em leitura Motivation to read Readers' self-perception Gender Reading performance
