Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório foi realizado no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico (1º CEB), no âmbito da Unidade Curricular de Prática Supervisionada em 1º CEB A investigação foi desenvolvida numa instituição de ensino público, com uma turma do 4º ano de escolaridade, constituída por vinte e duas crianças.
Ao longo do estágio, fui observando que a professora cooperante, no domínio da matemática, direcionava as suas práticas de diferenciação pedagógica para um pequeno grupo de alunos que apresentava maiores dificuldades, enquanto a restante turma trabalhava em modo simultâneo.
Seguindo esta linha de pensamento surgiu o tema deste relatório, que tem como principal objetivo caracterizar conceções e práticas de diferenciação pedagógica para um ensino inclusivo.
A investigação desta problemática enquadra-se numa metodologia qualitativa, tendo sido utilizados como instrumentos para recolha de informação: Observação participante/ Observação não participante; Notas de Campo; Grelha de Observação e Guiões de Entrevista.
As informações recolhidas permitiram que nos momentos das minhas intervenções no estágio criasse atividades com base na taxonomia de práticas de diferenciação proposta por Pozas e Schneider (2019), mais especificamente três categorias: Tarefas por níveis; Constituição dos grupos de trabalho de forma intencional e Promoção de autonomia.
Seguindo este pressuposto, as minhas propostas tiveram como intuito ir ao encontro da diver-sidade de características individuais existentes na turma.
The current report was conceived within the scope of the Master‘s Degree in Pre School and Primary Education, in the curricular unit of Supervised Practice in Primary Education. This investigation was done in a public institution, with a 4th grade class build with twenty-two children. Throughout the internship, observed that the cooperating teacher, in the field of mathematics, directed her practices of pedagogical differentiation to a small group of students who had greater difficulties, while the rest of the class worked simultaneously. Following this line of thought, the theme of this report emerged, whose main objective is to characterize conceptions and practices of pedagogical differentiation for inclusive education. The investigation of this problem is part of a qualitative methodology, having been used as instruments for collecting information: participant observation / non-participant observation; Field Notes; Observation Grid and Interview Guides. The information collected allowed me to create activities based on the taxonomy of differenti-ation practices proposed by Pozas and Schneider (2019), more specifically three categories: Tasks by levels; Constitution of working groups intentionally and open education/autonomy. Following this assumption, my proposals aimed to meet the diversity of individual character-istics existing in the class.
The current report was conceived within the scope of the Master‘s Degree in Pre School and Primary Education, in the curricular unit of Supervised Practice in Primary Education. This investigation was done in a public institution, with a 4th grade class build with twenty-two children. Throughout the internship, observed that the cooperating teacher, in the field of mathematics, directed her practices of pedagogical differentiation to a small group of students who had greater difficulties, while the rest of the class worked simultaneously. Following this line of thought, the theme of this report emerged, whose main objective is to characterize conceptions and practices of pedagogical differentiation for inclusive education. The investigation of this problem is part of a qualitative methodology, having been used as instruments for collecting information: participant observation / non-participant observation; Field Notes; Observation Grid and Interview Guides. The information collected allowed me to create activities based on the taxonomy of differenti-ation practices proposed by Pozas and Schneider (2019), more specifically three categories: Tasks by levels; Constitution of working groups intentionally and open education/autonomy. Following this assumption, my proposals aimed to meet the diversity of individual character-istics existing in the class.
Description
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada apresentada no ISPA- Instituto Universitário para a obtenção de grau de Mestre em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico, criado por Aviso n.º 11548/2020. publicado no Diário da República, 2.ª série, n.º 153, de 7 de agosto
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada apresentada no ISPA- Instituto Universitário para a obtenção de grau de Mestre em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico, criado por Aviso n.º 11548/2020. publicado no Diário da República, 2.ª série, n.º 153, de 7 de agosto
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada apresentada no ISPA- Instituto Universitário para a obtenção de grau de Mestre em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico, criado por Aviso n.º 11548/2020. publicado no Diário da República, 2.ª série, n.º 153, de 7 de agosto
Keywords
Diferenciação pedagógica Ensino inclusivo 1º Ciclo do Ensino Básico Pedagogical differentiation Inclusive education 1st Cycle of Basic Educatio