Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Hear what you feel, feel what you hear: The effect of musical sequences on emotional processing
    Publication . Esteves, Marta; Conceição, Nuno
    Music has a unique ability to access affective and motivational systems of the brain. However, there is a gap in research on the association between musical stimuli and their impact on emotional processing, a crucial component for the success of the therapeutic process. The present study thus sought to explore both the capacity of music to access the affective system, to induce emotions, and to change emotional states, as well as to facilitate emotional processing leading to the resolution of emotional distress. Pascual-Leone and Greenberg’s validated sequential model of emotional processing in psychotherapy, was used to test this dual capacity. Three musical sequences with distinct components were developed and presented in an online platform. One musical sequence followed the order of the sequential model (first experimental sequence), another musical sequence inverted that same order (second experimental sequence), and the last musical sequence was intended to serve as a baseline (control sequence). All musical sequences, not only led to alterations in participant’s emotional states, but also led to an increase of participant’s emotional resolution. Some of the results were surprising, since the control sequence also led to an increase of emotional resolution and the first experimental sequence didn’t present itself as the winning candidate by leading to a higher emotional resolution. Nevertheless, these surprising results demonstrated that emotional processing could occur under different experiences of music and allow future studies to keep exploring this relationship.
  • Adaptação do Questionário da Relação de Supervisão (versão reduzida) – Versão supervisando (QRS-r-supervisando)
    Publication . Santos Nogueira, Rita; Silva, Ana Catarina Nunes; Conceição, Nuno
    Resumo: O objectivo principal desta investigação foi a adaptação para a população portuguesa do Questionário da Relação de Supervisão (versão reduzida) – versão supervisando (QRS-r-supervisando). A importância deste constructo na satisfação com a supervisão, no desenvolvimento do terapeuta e na eficácia terapêutica motivaram esta investigação. Realizou-se uma tradução do questionário, seguida de retroversão e de um pré-teste a um pequeno grupo de estudantes de Psicologia, em supervisão. Posteriormente procedeu-se com a investigação recrutando-se 90 psicólogos clínicos/psicoterapeutas em supervisão. Aplicou-se também o Questionário Revisto de Personalidade de Eysenck (adaptação Almiro & Simões, 2013) para efeitos de validade divergente e o CASES (adaptação Lamares & Conceição, 2012) para efeitos de validade preditiva. Os resultados, a partir da análise factorial, sugerem uma medida composta por 17 itens divididos pelas mesmas três subescalas da medida original (Base Segura, Educação Reflexiva e Estrutura) e propriedades psicométricas adequadas (validade factorial, fiabilidade compósita e validade divergente). Discute-se a utilidade da medida e o seu valor prático bem como aspectos para futuras investigações.