Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Cognitive deficits, social support, depression and quality of life of post-stroke patients
    Publication . Sousa, Flávia; Rocha, Vânia; Estima, Clara; Castro, São Luís; Guerra, Marina Prista
    Abstract: A stroke is a life-threatening event which has physical, emotional and cognitive consequences. This study aimed to identify differences between participants who suffered a stroke and healthy controls, concerning cognitive performance, depressive symptoms, social support and quality of life; to examine the associations between these variables among participants who suffered a stroke; and to identify the variables that best classify patients and controls. The sample included 30 patients who suffered a stroke and 30 healthy participants. Both groups presented similar sociodemographic characteristics. All participants were assessed with The Institute of Cognitive Neurology Frontal Screening, the Montreal Cognitive Assessment, the Hospital Anxiety and Depression Scale, the Instrumental-Expressive Social-Support Scale, and the Short Form Health Survey-36. Post-stroke patients had lower cognitive performance, lower social support, lower quality of life and higher depressive symptoms than the control group. Social support was positively related to quality of life and negatively related to depressive symptoms in the clinical group. Cognitive deficits and depressive symptoms correctly classified belonging to the clinical group in 85% of cases, and significantly predicted the stroke. This study underlines the importance of implementing psychological interventions addressing depressive symptoms and cognitive rehabilitation for post-stroke patients.
  • Conceções dos professores portugueses sobre multilinguismo e práticas educativas em salas de aula multilingues
    Publication . Martins, Margarida Alves; Sousa, Otília; Castro, São Luís; Dockrell, Julie; Papadopoulos, Timothy C.; Mifsud, Charles
    A Europa é uma realidade linguística diversa e heterogénea que enfrenta o desafio de educar uma população cada vez mais multicultural e multilingue. Os professores de língua(s) são atores nesta realidade, promovendo o multilinguismo e integrando a diversidade. Portugal não foge ao paradigma do multilinguismo e as escolas e professores portugueses vão-se adaptando a uma realidade que, não sendo nova, tem novos contornos. Neste artigo, analisam-se as conceções de professores portugueses sobre multilinguismo e as práticas educativas desenvolvidas em salas de aula multilingues por eles referidas. Os participantes foram 505 professores de todos os ciclos de ensino a lecionar em salas de aula multilingues. O instrumento utilizado foi um questionário criado pelo Grupo Multilingue da Rede Europeia de Literacia traduzido e adaptado para Portugal que foi respondido online. Os resultados mostram uma baixa concentração de imigrantes por turma, o lugar de destaque do inglês como segunda língua, professores com uma atitude de abertura face à diversidade linguística, multilingues e esclarecidos acerca do multilinguismo, valorizando a língua e cultura dos estudantes. Acreditam que o conhecimento de línguas se constitui como uma mais-valia no desenvolvimento académico e cognitivo dos estudantes.