Browsing by Author "Martins, Eva Costa"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Does social–behavioral adjustment mediate the relation between executive function and academic readiness?Publication . Baptista, Joana; Osório, Ana; Martins, Eva Costa; Veríssimo, Manuela; Martins, CarlaResearch shows that executive function and social–behavioral adjustment during the preschool years are both associated with the successful acquisition of academic readiness abilities. However, studies bringing these constructs together in one investigation are lacking. This study addresses this gap by testing the extent to which social and behavioral adjustment mediated the association between executive function and academic readiness. Sixty-nine 63–76month old children, enrolled in the last semester of the preschool year, participated in the present study. Tasks were administered to measure executive function and preacademic abilities, and teachers rated preschoolers' social–behavioral adjustment. Hierarchical regression analyses revealed that social–behavioral adaptation was a significant mediator of the effect of executive function on academic readiness, even after controlling for maternal education and child verbal ability. These findings extend prior research and suggest that executive function contributes to early academic achievement by influencing preschoolers' opportunities to be engaged in optimal social learning activities.
- Emotion understanding in preschool children : The role of executive functionsPublication . Martins, Eva Costa; Osório, Ana; Veríssimo, Manuela; Martins, CarlaAbstract This investigation was aimed at studying the relations between executive functions (EFs) and categorical emotion understanding while controlling for preschoolers’ IQ, language ability and theory of mind (ToM). Specifically, we wanted to analyse the association between emotion understanding and set shifting, due to the lack of studies with this EF. Data of 75 children aged 4½ years (52% boys) was collected in two laboratory visits. Emotion understanding was assessed using the Emotion Recognition Questionnaire, inhibitory control using the Head-Toes-Knees-Shoulders task and set shifting using a version of the Dimensional Change Card Sort task. IQ was evaluated using the WPPSI-R, language using the Peabody Picture Vocabulary Test – Revised; and ToM using six standardized tasks. Set shifting, but not inhibitory control, predicted emotion understanding, over and above mothers’ age, and children’s IQ, language ability, and ToM. Mothers’ age and children’s language ability were also significant predictors in the final regression model. Results suggest that the capacity to shift mental sets is linked with inter-individual differences in children’s understanding of situational causes of emotion. Therefore studying EFs as correlates of emotion understanding is an important focus of future research.
- Scaffolding verbal materno e coerência estrutural narrativa da criança em idade pré-escolarPublication . Carvalho, Joana Rita David; Osório, Ana; Martins, Eva Costa; Martins, Carla; Carvalho, Maria João; Soares, IsabelO scaffolding assume um papel importante no desenvolvimento das capacidades narrativas das crianças. O objetivo deste estudo foi analisar qual a relação entre o scaffolding verbal materno e a coerência estrutural narrativa da criança. Quarenta e uma crianças (24 rapazes, 58.5%) com 4 anos e suas mães realizaram uma tarefa de elicitação narrativa, utilizando um livro de imagens. O scaffolding foi analisado segundo a Grelha de Cotação de Comportamentos Verbais Promotores da Narrativa nas Crianças em Idade Pré-escolar, enquanto a narrativa foi avaliada com o Sistema de Codificação da Coerência Estrutural Narrativa. Os resultados mostram que os comportamentos maternos que dirigem a atenção e o interesse da criança para o livro e as questões que direccionam o discurso da criança para determinados pontos da história se correlacionam negativamente com alguns aspectos da coerência estrutural narrativa. Em contraste, níveis reduzidos de intrusividade materna a par com níveis elevados de sensibilidade e de capacidade para modificar e ajustar o seu comportamento verbal encontram-se associados a uma elevada coerência estrutural narrativa. Estes resultados sugerem que o momento no qual a mãe decide intervir e a forma como o faz são questões relevantes para o desenvolvimento da narrativa da criança, com possíveis repercussões na coerência estrutural narrativa.
- Scaffolding verbal materno no âmbito de uma tarefa de elicitação narrativa em crianças de idade pré-escolarPublication . Carvalho, Joana Rita David; Martins, Carla; Martins, Eva Costa; Osório, Ana; Carvalho, Maria João; Soares, IsabelO scaffolding tem sido estudado no âmbito de tarefas de resolução de problemas, sendo escassas as investigações em contexto de elicitação narrativa. Este trabalho analisa o scaffolding verbal materno na promoção da construção narrativa de crianças em idade pré-escolar, através da utilização de um livro de imagens. As narrativas de 41 crianças (58.5% rapazes) de 4 anos foram vídeo-gravadas, transcritas e analisadas segundo a Grelha de Cotação de Comportamentos Verbais Promotores da Narrativa nas Crianças em Idade Pré-escolar. Verificou-se que as mães dirigem a atenção e o interesse da criança para o livro, utilizam questões específicas para direcionar o discurso da criança, recorrem a exemplos e solicitam a comprovação da criança e utilizam questões com incentivos de forma a promover o seu discurso. Relativamente ao modo como orientam a narrativa dos seus filhos, registaram-se valores semelhantes ao nível da intrusividade, sensibilidade e mudança. Os resultados sugerem que a mãe tende a desempenhar a função de coautora ou mesmo de narradora principal como forma de auxiliar a criança na construção da narrativa.