Browsing by Author "Duarte, Ana Patrícia"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Corporate social responsibility: Mapping its social meaningPublication . Duarte, Ana Patrícia; Mouro, Carla; Neves, José Gonçalves dasPurpose – The purpose of this paper is to address the social meaning of corporate social responsibility (CSR) and improve understanding of this concept. Design/methodology/approach – A free association task was completed by a sample of 275 individuals, mostly employees from different industries, who were given “socially responsible corporation” as the stimulus. Findings – The results elicit three distinct views of a socially responsible corporation. Some individuals consider a socially responsible corporation to be one that undertakes its business operations in an efficient and ethical manner. Others see it as an organisation that takes an active role in contributing to the well being of society and behaves in an ecologically friendly way and acts in the field of social solidarity. For yet another set of participants a socially responsible corporation is one that adopts human resources practices that demonstrate respect and concern for the well being of employees and their families. Research limitations/implications – The social meaning of CSR includes ideas that to some extent mirror the conceptualisation introduced by previous theoretical models. However, this paper suggests that the translation of the theoretical models into instruments addressing stakeholders’ perceptions of CSR requires closer scrutiny and validation through contextual (e.g. national) adaptations. Originality/value – The paper contributes by providing additional knowledge on the social meaning of CSR in a European country, Portugal, and not only on Anglo-Saxon countries, therefore, introducing specific situational challenges.
- A relação entre responsabilidade social percebida e satisfação no trabalho: O papel mediador da imagem organizacionalPublication . Duarte, Ana Patrícia; Neves, José Gonçalves dasCom o presente estudo investigou-se a relação entre a responsabilidade social percebida e a satisfação no trabalho. Examinou-se ainda se a imagem organizacional desempenharia um papel mediador nesta relação. inquiriram-se 301 colaboradores relativamente ao envolvimento corporativo em três dimensões de responsabilidade social (económica/colaboradores e comunidade/ambiente, a imagem da organização e a satisfação no trabalho. Os resultados mostram que a percepção do envolvimento da organização em cada uma das dimensões de responsabilidade social se encontra positivamente associada à satisfação no trabalho. A relação entre a percepção do envolvimento em práticas das dimensões comunidade/ambiente e económica e a satisfação no trabalho é explicada pela imagem que os colaboradores detém da organização. Face aos resultados obtidos, conclui-se que a percepção de implementação de práticas de responsabilidade social pelas organizações ajuda a promover o desenvolvimento de uma imagem favorável junto dos seus colaboradores, com consequências positivas para a satisfação dos mesmos. As organizações interessadas em promover a satisfação no trabalho poderão fazê-lo, nomeadamente, através da implementação de práticas de gestão de recursos humanos sustentáveis e promotoras da qualidade de vida, assim como de outras práticas de responsabilidade social que facilitem o desenvolvimento de uma imagem organizacional favorável.