Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
441.7 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este trabalho descreve a aplicação de um programa
de promoção de competências sociais, a um grupo de
60 jovens, alunos do I.', 2.", 3." ciclo, com idades
compreendidas entre os 6 e os 13 anos, sendo 35% de
ascendência portuguesa e 65% filhos de imigrantes de
países Africanos de expressão Portuguesa, maioritariamente
Caboverdianos. Estes jovens frequentam três
Escolas do Concelho da Amadora duas do I." ciclo e
uma B2+3.
Estes jovens, incluidos no projecto ((Aventura social)),
frequentaram um programa de promoção de
competências de relacionamento interpessoal (Matos
1993, 1994), que incluiu três componentes: I ) comunicação
interpessoal verbal e não verbal; 2) resolução
de problemas e gestão de conflitos; 3) promoção de
competências sociais básicas e da assertividade.
Como avaliação pre-pós utilizou-se um sociograma
de classificação. De acordo com esta medida os jovens
foram significativamente avaliados de maneira mais
positiva pelos colegas na pós avaliação. Os jovens com
estatuto socio-económico médio obtiveram significativamente
melhores resultados sociométricos. «Per si)),
430
a sua ascendência (português ou imigrante) não pareceu
determinante na obtenção de bons resultados.
ABSTRACT: This work aims at describing a Social Skills Promotion program with a group of 60 youngsters, aged between 6 and 13, attending regular schools, 35% with a Portuguese background and 65% with an Portuguese speaking African background (mostly Cap Vert). This program included three main contents (Matos, 1993, 1994): 1) interpersonal communication - verbal and non-verbal; 2) problem solving and conflict management; 3) social skills and assertiveness promotion. A sociogram was used as a pre-post evaluation. According to this evaluation children were rated significantly more positively in post evaluation. Youngsters with average SES, reached higher improvements. Background (Portuguse or African) was not «per si» relevant except when coinciding with a poverty status.
ABSTRACT: This work aims at describing a Social Skills Promotion program with a group of 60 youngsters, aged between 6 and 13, attending regular schools, 35% with a Portuguese background and 65% with an Portuguese speaking African background (mostly Cap Vert). This program included three main contents (Matos, 1993, 1994): 1) interpersonal communication - verbal and non-verbal; 2) problem solving and conflict management; 3) social skills and assertiveness promotion. A sociogram was used as a pre-post evaluation. According to this evaluation children were rated significantly more positively in post evaluation. Youngsters with average SES, reached higher improvements. Background (Portuguse or African) was not «per si» relevant except when coinciding with a poverty status.
Description
Keywords
Desenvolvimento Competência social Promoção de competências Multicultura Exclusão social Development Multicultural Social competence Promoting competence Social withdrawal
Citation
Analise Psicológica XV(3), 425-431
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada