Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
630.88 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
É descrito um estudo sobre o raciocínio com
condicionais em vários níveis etários, e com diferentes
conteúdos. É avaliado o valor preditivo da Teoria
dos Modelos Mentais (Johnson-Laird 1983) e da
Teoria dos Esquemas Pragmáticos de Raciocínio
(Cheng & Holyoak, 1986). É proposto um modo
diferente de classificar as respostas que os sujeitos
dão, neste tipo de tarefa de raciocínio, e é
questionado o primado da validade, chamando-se
a atenção para a utilidade que um raciocínio pode
ter, apesar de «enviezado».
ABSTRACT: We describe a study about conditional reasoning, with severa1 ages and different content. We try to test plausible predictions from Mental Model Theory (Johnson-Laird 1983) and from Pragmatic Reasoning Schemas (Cheng & Holyoak, 1986). We suggest an alternative classification for true and false answers and we question the primacy of truthfulness, and draw attention to the usefulness that some reasoning «biases» may have.
ABSTRACT: We describe a study about conditional reasoning, with severa1 ages and different content. We try to test plausible predictions from Mental Model Theory (Johnson-Laird 1983) and from Pragmatic Reasoning Schemas (Cheng & Holyoak, 1986). We suggest an alternative classification for true and false answers and we question the primacy of truthfulness, and draw attention to the usefulness that some reasoning «biases» may have.
Description
Keywords
Citation
Análise Psicológica, 9, 365-372
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada