Repository logo
 
Publication

Experiência escolar e julgamentos acerca da autoridade

dc.contributor.authorPereira, Maria Gouveia
dc.contributor.authorPires, Sara Sá
dc.date.accessioned2017-10-21T14:07:42Z
dc.date.available2017-10-21T14:07:42Z
dc.date.issued1999
dc.description.abstractNeste artigo apresentamos uma pesquisa sobre as atitudes dos adolescentes acerca da autoridade escolar e institucional. Argumentamos que a escola é uma fonte de experiência neste domínio, proporcionando as crianças a sua primeira experiência das regras institucionais e as suas relações com os pares como fontes de referência no processo de construção das orientações face a autoridade escolar e formal dum modo geral. Um total de 337 adolescentes foram questionados sobre 2 escalas diferentes (Emler & Reicher, 1987; Rubini & Palmonari, 1995): 1) avaliação da experiência escolar subjectiva e 2) atitudes acerca da autoridade institucional. Foram analisadas algumas variáveis: sexo, estatuto académico, estatuto disciplinar, pertença ao tipo de grupo (formal vs informal) e o grau de identificação com o grupo de pares. Da análise factorial em componentes principais foram extraídas 6 dimensões: (In)Adaptação as regras escolares, (In)Segurança face à avaliação escolar, Auto-estima em função da experiência escolar e Positividade face ao sistema legal e à autoridade escolar, Deveres/transgressões face à autoridade institucional e Parcialidade da autoridade legal. Os resultados através da MANOVA evidenciaram influência a nível de cinco dimensões extraídas da análise factorial em função das variáveis: sexo, rendimento escolar, estatuto académico, estatuto disciplinar. Os resultados indicaram, também, que as orientações face à autoridade depende do grau de identificação com o grupo de pares.pt_PT
dc.description.abstractIn this paper we present a research about adolescents’ development attitudes towards formal authority in the school and in the public domain (police and law). We argue that school is an important source of experience in this area, providing most young people with their first close-up view of organisational rules, and their relationships with peer groups, as important supporting points of reference in the process of cons- -truction attitudes towards school authority and to formal authority in general. A total of 337 adolescents, aged between 14 and 18 years, were questioned about aspects of three different scales (Emler & Reicher, 1987; Rubini & Palmonari, 1995): subjective school’s valuation, attitudes to institutional authority. Data derived from the study of several variables: sex, school auto-estimated success, academic status (reprove or not reprove school years), disciplinary status (being expulse from the classroom), to which type of peer group do they belong (formal versus informal) and peers’ group identification degree. Factor analysis yielded six factors - Inadaptation to school rules, Insecurity towards school valuation, Self-esteem in funtion of the school experience, Positive attitudes towards the legal system and school authority, Duties/transgression towards institutional authority, and Partiality of legal authorities. Both overall attitude scores and factor scores were significantly related (MANOVA analysis) to: sex, school auto- , estimated success, academic status and disciplinary status. Finally, analysis of the results indicate also that the attitude towards institutional authority may depend on the type of peer group, that young people belong, as well as identification’s degree.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationAnálise Psicológica, 1(17), 97-109.pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/5862
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto Superior de Psicologia Aplicadapt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectAdolescênciapt_PT
dc.subjectAutoridade institucionalpt_PT
dc.subjectAdolescencept_PT
dc.subjectInstitucional authoritypt_PT
dc.titleExperiência escolar e julgamentos acerca da autoridadept_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage109pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage97pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume17pt_PT
person.familyNameGouveia Pereira
person.givenNameMaria
person.identifier.ciencia-id4111-0C3E-B0CA
person.identifier.orcid0000-0001-7814-466X
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationfa616860-69f3-474e-a32f-cc69ecca2c56
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryfa616860-69f3-474e-a32f-cc69ecca2c56

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
1999_1_97.pdf
Size:
1000.86 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.61 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: