Repository logo
 
Publication

Predictors of school affective engagement during elementary school : a systematic review

dc.contributor.authorRibeiro, Ana Raquel
dc.contributor.authorPereira, Ana Isabel
dc.contributor.authorPedro, Marta
dc.date.accessioned2019-07-19T11:40:47Z
dc.date.available2019-07-19T11:40:47Z
dc.date.issued2019-06
dc.description.abstractAbstract: School affective engagement has been extensively studied due to its role in students’ adaptation and success. The present systematic review aims to examine the predictors and associated factors of school affective engagement in elementary school-age children (6-12 years old). This review examined empirical studies published between 1997 and 2017 selected on the basis of pre-defined criteria. Only eight studies were included in this review. The majority of the studies are quantitative and longitudinal presenting an adequate methodological quality. The results indicated a positive association between teacher-student support and student’s school affective engagement. However, other relational predictors were less studied, specifically, peers and family factors. Concerning individual factors, studies were also limited in scope, but research examining the role of children’s gender suggests that girls have higher levels of school positive affective engagement than boys. The scarcity of studies focused on predictors of school affective engagement during elementary school indicate that more studies on this topic are needed. Methodological constraints of the studies included are identified and suggestions for future research are made to further improve this area of research.pt_PT
dc.description.abstractResumo: O envolvimento escolar dos alunos tem sido extensivamente estudado devido ao seu papel na adaptação e sucesso escolares. A presente revisão sistemática tem como objetivos analisar os preditores e fatores associados ao envolvimento escolar, no domínio afetivo, na infância (6-12 anos). Esta revisão analisa estudos empíricos publicados entre 1997 e 2017, os quais foram selecionados a partir de critérios pré-definidos. Somente oito estudos foram incluídos nesta revisão. A maioria são estudos quantitativos e longitudinais que apresentam uma qualidade metodológica adequada. Os resultados indicam uma associação positiva entre o apoio do professor e o envolvimento escolar afetivo. Verificou-se ainda a existência de outras variáveis relacionais menos estudadas como preditoras do envolvimento escolar afetivo, tais como fatores relacionados com a família e com os pares. Poucos estudos averiguaram o papel de fatores individuais, embora a investigação encontrada sugira que as raparigas têm níveis mais elevados de envolvimento escolar afetivo que os rapazes. A escassez de estudos focados nos preditores do envolvimento escolar afetivo durante a infância indica que é necessária mais investigação nesta área. São identificadas as limitações metodológicas dos estudos, sendo indicadas algumas sugestões para investigação futura.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationRibeiro, A. R., Pereira, A. I., & Pedro, M. (2019). Preditores do envolvimento escolar afetivo na infância: Uma revisão sistemática. Análise Psicológica, 37(1), 193-207. https://doi.org/10.14417/ap.1547pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.1547pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/7107
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/issue/archivept_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectSchool affective engagementpt_PT
dc.subjectElementary schoolpt_PT
dc.subjectPredictorspt_PT
dc.subjectSchool adjustmentpt_PT
dc.subjectEnvolvimento escolar afetivopt_PT
dc.subjectInfânciapt_PT
dc.subjectPreditorespt_PT
dc.subjectAdaptação escolarpt_PT
dc.titlePredictors of school affective engagement during elementary school : a systematic reviewpt_PT
dc.title.alternativePreditores do envolvimento escolar afetivo na infância : uma revisão sistemáticapt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage207pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage193pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume37pt_PT
person.familyNamePedro
person.givenNameMarta
person.identifier.ciencia-id481E-F5C5-917B
person.identifier.orcid0000-0002-2703-3932
person.identifier.scopus-author-id55548329900
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicatione84b1980-b342-413d-b00d-b89c995a4e6b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverye84b1980-b342-413d-b00d-b89c995a4e6b

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
AP_37(2)_173.pdf
Size:
145.37 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.61 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: