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Advisor(s)
Abstract(s)
Introdução – No ensino superior, bibliotecários e professores têm desenvolvido estratégias para
apoiar o desempenho académico dos estudantes, particularmente no respeitante às competências de
literacia da informação, as quais são consideradas como uma poderosa ferramenta de intervenção na
esfera da produção do conhecimento. Também a Ciência Aberta, centrada no eixo pesquisar fontes
abertas/organizar dados abertos/publicar em acesso aberto, sobrevive das mesmas competências e dos
mesmos saberes. Objetivos – O objetivo deste estudo é fazer uma reflexão sobre a missão das bibliotecas
de ensino superior e o seu contributo para a Ciência Aberta, enquanto fonte e resultado da investigação
científica, do ensino e da aprendizagem, através do fornecimento de competências de literacia da
informação. Métodos – Revisão da literatura sustentada nos eixos da literacia da informação e da Ciência
Aberta, compreendendo: a) seleção de três estudos de caso, desenvolvidos por bibliotecários e bibliotecas
de ensino superior em Portugal no fomento de boas práticas e no fornecimento de competências que
envolvam o saber pesquisar, selecionar, avaliar e utilizar a informação; b) seleção de um programa europeu
de formação para doutorados e investigadores sobre literacia da informação e seu impacto na Ciência
Aberta. Resultados/Conclusões – Os três estudos, desenvolvidos em comunidades académicas, apontam
para: a) a necessidade de orientar a aprendizagem individual dos estudantes com a aprendizagem guiada
por um docente; b) as competências de literacia da informação devem ser incluídas e desenvolvidas nos
planos de estudo; c) a literacia da informação está associada ao ciclo de produção, comunicação,
recuperação e utilização do conhecimento. O desenho curricular do programa FOSTER segue o mesmo
conceito de formação de profissionais autónomos, reflexivos e críticos, à semelhança dos estudos de caso
apresentados, capacitando doutorandos e investigadores para a investigação e para a divulgação dos dados
científicos em acesso aberto. A literacia da informação, em conclusão, assume-se como uma ferramenta de
aprendizagem essencial para o desenvolvimento da Ciência Aberta, potenciando o entendimento crítico dos
conteúdos, a par do desenvolvimento e do progresso da investigação.
Introduction - Librarians and teachers have developed strategies in higher education to support students' academic performance, particularly due to information literacy skills, which are considered as a powerful intervention tool in the knowledge production. Open Science, centered on the axis of researching open sources / organizing open data / publishing in open access, also survives from the same skills and knowledge. Main purpose - The main purpose of this study is a reflection on higher education libraries mission and their contribution to Open Science as a source and result of scientific research, teaching and learning, through the provision of information literacy skills. Methods – Literature review based on information literacy and Open Science, such as: a) selection of three case studies developed by librarians and Portuguese academic libraries, promoting good practices and the provision of skills that involve how to search, select, evaluate and use the information; b) selection of a European training program for PhDs and researchers on information literacy and its impact on Open Science. Results / Conclusions - The three studies, developed in academic communities, conclude that: a) orienting individual student learning with teacher-guided learning is a need; b) information literacy skills should be included and developed in the academic study plans; c) information literacy is associated with the cycle of production, communication, retrieval and use of knowledge. The curriculum design of the FOSTER program follows the same concept of training autonomous, reflexive and critical professionals, similar to the case studies presented, enabling PhD students and researchers to research and disseminate scientific data in open access. Information literacy, in conclusion, is assumed as an essential learning tool for the development of Open Science, enhancing the critical understanding of contents, along with the development and research progress.
Introduction - Librarians and teachers have developed strategies in higher education to support students' academic performance, particularly due to information literacy skills, which are considered as a powerful intervention tool in the knowledge production. Open Science, centered on the axis of researching open sources / organizing open data / publishing in open access, also survives from the same skills and knowledge. Main purpose - The main purpose of this study is a reflection on higher education libraries mission and their contribution to Open Science as a source and result of scientific research, teaching and learning, through the provision of information literacy skills. Methods – Literature review based on information literacy and Open Science, such as: a) selection of three case studies developed by librarians and Portuguese academic libraries, promoting good practices and the provision of skills that involve how to search, select, evaluate and use the information; b) selection of a European training program for PhDs and researchers on information literacy and its impact on Open Science. Results / Conclusions - The three studies, developed in academic communities, conclude that: a) orienting individual student learning with teacher-guided learning is a need; b) information literacy skills should be included and developed in the academic study plans; c) information literacy is associated with the cycle of production, communication, retrieval and use of knowledge. The curriculum design of the FOSTER program follows the same concept of training autonomous, reflexive and critical professionals, similar to the case studies presented, enabling PhD students and researchers to research and disseminate scientific data in open access. Information literacy, in conclusion, is assumed as an essential learning tool for the development of Open Science, enhancing the critical understanding of contents, along with the development and research progress.
Description
Keywords
Ciência Aberta Literacia da informação Aprendizagem Competências em informação Ensino superior Open Science Information literacy Learning Information skills Higher education
Citation
Borges, M., & Casado, E. (Eds.), A Ciência Aberta: O Contributo da Ciência da Informação: Atas do VIII Encontro Ibérico EDICIC (pp.47-56).Coimbra: Universidade de Coimbra. Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX - CEIS20.
Publisher
Universidade de Coimbra. Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX - CEIS20