Repository logo
 
Publication

The role of digital addiction and self-efficacy on academic procrastination : a Turkish pre-service teachers’ case

dc.contributor.authorBörekci, Caner
dc.contributor.authorUyangor, Nihat
dc.date.accessioned2025-02-05T15:43:35Z
dc.date.available2025-02-05T15:43:35Z
dc.date.issued2024-12
dc.description.abstractAbstract: The study examined the relationships between digital addictions, academic self-efficacy, and academic procrastination among pre-service teachers. The sample included 549 pre-service teachers who participated voluntarily, with 412 females and 137 males enrolled in various disciplines. Two models were constructed to investigate these relationships. The initial model showed negative relations between addiction to digital media or tools, academic self-efficacy, and the ability to complete academic tasks on time. Conversely, higher levels of academic self-efficacy decreased academic procrastination. Academic self-efficacy was also found to partially mediate the relationship between digital addiction and academic procrastination. The second model confirmed that addiction to digital media or tools negatively related to pre-service teachers’ ability to complete academic tasks on time. Similar to the first model, higher levels of academic self-efficacy were associated with lower levels of academic procrastination. As a result of the study, strategies based on literature were proposed to help pre-service teachers reduce digital addiction and enhance academic self-efficacy. It is believed that implementing these strategies will help students complete their academic tasks on time and improve their academic performance.pt_PT
dc.description.abstractResumo: O estudo examinou as relações entre as dependências digitais, a auto-eficácia académica e a procrastinação académica entre os professores em formação. A amostra incluiu 549 professores em formação que participaram voluntariamente, sendo 412 do sexo feminino e 137 do sexo masculino, inscritos em várias disciplinas. Foram construídos dois modelos para investigar estas relações. O modelo inicial mostrou relações negativas entre a dependência de meios ou ferramentas digitais, a auto-eficácia académica e a capacidade de concluir as tarefas académicas a tempo. Por outro lado, níveis mais elevados de auto-eficácia académica diminuíram a procrastinação académica. Verificou-se também que a auto-eficácia académica mediava parcialmente a relação entre a dependência digital e a procrastinação académica. O segundo modelo confirmou que a dependência de meios ou ferramentas digitais estava negativamente relacionada com a capacidade dos professores em formação para concluírem as tarefas académicas a tempo. À semelhança do primeiro modelo, níveis mais elevados de auto-eficácia académica foram associados a níveis mais baixos de procrastinação académica. Como resultado do estudo, foram propostas estratégias baseadas na literatura para ajudar os professores em formação a reduzir a dependência digital e a aumentar a auto-eficácia académica. Acredita-se que a implementação destas estratégias ajudará os estudantes a concluir as suas tarefas académicas a tempo e a melhorar o seu desempenho académico.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationBörekci, C., & Uyangör, N. (2024). The role of digital addiction and self-efficacy on academic procrastination: A Turkish pre-service teachers’ case, 42(2), 155-177. https://doi.org/10.14417/ap.2061pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.2061pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/10354
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.relationThis research received no specific grant from any funding agency in the public, commercial or not-for-profit sectors.pt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/2061/pdfpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectPre-service teacherspt_PT
dc.subjectAcademic procrastinationpt_PT
dc.subjectAcademic self-efficacypt_PT
dc.subjectDigital addictionpt_PT
dc.subjectProfessores em início de carreirapt_PT
dc.subjectProcrastinação académicapt_PT
dc.subjectAuto-eficácia académicapt_PT
dc.subjectDependência digitalpt_PT
dc.titleThe role of digital addiction and self-efficacy on academic procrastination : a Turkish pre-service teachers’ casept_PT
dc.title.alternativeO papel da dependência digital e da auto-eficácia na procrastinação académica : um caso de professores Turcos em pré-serviçopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage177pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage155pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume42pt_PT
person.familyNameBÖREKCİ
person.familyNameUYANGOR
person.givenNameCANER
person.givenNameNIHAT
person.identifier.orcid0000-0001-5749-2294
person.identifier.orcid0000-0002-4814-3866
person.identifier.ridADY-0245-2022
person.identifier.ridW-3035-2017
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication13ce6b9d-7d3b-40db-b1c4-fca81b8cf6b1
relation.isAuthorOfPublication4b741a2b-611d-4137-9a25-e17c65c094bf
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery13ce6b9d-7d3b-40db-b1c4-fca81b8cf6b1

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
v42n2a04-2061.pdf
Size:
542.07 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
5 B
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: