Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
916.55 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo baseia-se: (a) na caracterização das
concepções de enfermagem proposta por Newman
(1992), entre outros; (b) na similitude entre esta caracterização
e os níveis de desenvolvimento para o
cuidar propostos por Condon (1986); e (c) no
paralelismo entre estes níveis de cuidar e o desenvolvimento
do pensamento moral segundo Kohlberg
(1984). Os seus principais objectivos foram os seguintes:
(1) Analisar as orientações das enfermeiras
sobre os conceitos de «enfermagem» e de «bom enfermeiro
» vistos i luz dos paradigmas da categorização,
integração e transformação; (2) saber se tais
orientações diferem ou não em função de certas
variáveis demográficas, tais como idade, anos de
serviço e habilitações literárias e profissionais; (3) relacionar
tais orientações com o nível de desenvolvimento
sócio-moral, posicionamento na carreira e local
de trabalho; (3) relacionar as referidas orientações com
o nível de desenvolvimento sócio-moral; e (4) compreender
as concepções de enfermagem e de bom enfermeiro
dos identificados pelos seus pares como
bons enfermeiros. O estudo foi realizado com enfermeiras
tendo pelo menos cinco anos de exercício
profissional e trabalhando nos hospitais de Beja, Evora
e Portalegre. Foram utilizados os seguintes instrumentos
de avaliação: Teste de Definir Valores Morais de
James Rest (1986), entrevistas semi-directivas e um
questionário sobre as orientações (e.g., categorização,
integração e transformação) relativas aos conceitos de
«enfermagem» e de «bom enfermeiro» construído para
o efeito. Os principais resultados foram os seguintes:
(1) as orientações das enfermeiras enquadram-se
predominantemente no paradigma da integração; (2) a
orientação para o paradigrna da categorização tende a
aumentar com a idade e a diminuir com as habilitações
literárias; (3) em termos de linguagem utilizada nas
entrevistas, nota-se o uso de uma linguagem concreta (i.e., a linguagem utilizada na descrição de situações
da vida profissional) e de uma outra idealizada (i.e., a
linguagem utilizada para a descrição de situações
idealizadas para a vida profissional); e (4) verificou-se
uma relação inversa entre o nível de desenvolvimento
moral e a orientação para o paradigma da categorização
e uma relação directa entre a orientação para o
paradigma da transformação e tal nível de desenvolvimento
This article is based (a) on Newman’s (1992) characterization of nursing conceptions in terrns of categorization, integration and transformation; (b) on the resemblance between these conceptions and Condon’s (1986) caring levels; and on the parallelism between these caring levels and Kohlberg’s (1984) levels of moral reasoning. The main goals of this paper are (a) to analyze nurses’ orientations (i.e., categorization, integration, and transformation) conceming their ideas about «nursing» and «a good nurse»; (b) to examine such orientations as a function of certain demographic variables, such as age, years of professional practice, and academic background; (c) to relate such orientations to Kohlberg’s level of moral reasoning; and (d) to grasp the conception of «nursing» and «a good nurse » of those identified by their peers as good nurses or professionals. The sample consisted of severa1 nurses with at least five years of professional practice, and working at the hospitals of Beja, Évora and Portalegre (Aientejo). To collect data, we used a questionnaire developed for this study (i.e., Questionnaire on Nurses’ Ideas about the Concepts of «Nursing» and a «Good Nurse»), Rest’s (1986a) Defining Issues Test, and semi-structured interviews. The results show that (a) nurses tend to endorse the statements included in the integration paradigm; (b) the option for the categorization paradigm tends to increase with age and decrease with academic background; (c) the use of both a concrete and an idealized language; and (d) a positive correlation between moral development and the option for the transformation paradigm, but a negative correlation between the option for the categorization paradigm and level of moral reasoning. The paper ends by suggesting some modifications in the academic training of nurses.
This article is based (a) on Newman’s (1992) characterization of nursing conceptions in terrns of categorization, integration and transformation; (b) on the resemblance between these conceptions and Condon’s (1986) caring levels; and on the parallelism between these caring levels and Kohlberg’s (1984) levels of moral reasoning. The main goals of this paper are (a) to analyze nurses’ orientations (i.e., categorization, integration, and transformation) conceming their ideas about «nursing» and «a good nurse»; (b) to examine such orientations as a function of certain demographic variables, such as age, years of professional practice, and academic background; (c) to relate such orientations to Kohlberg’s level of moral reasoning; and (d) to grasp the conception of «nursing» and «a good nurse » of those identified by their peers as good nurses or professionals. The sample consisted of severa1 nurses with at least five years of professional practice, and working at the hospitals of Beja, Évora and Portalegre (Aientejo). To collect data, we used a questionnaire developed for this study (i.e., Questionnaire on Nurses’ Ideas about the Concepts of «Nursing» and a «Good Nurse»), Rest’s (1986a) Defining Issues Test, and semi-structured interviews. The results show that (a) nurses tend to endorse the statements included in the integration paradigm; (b) the option for the categorization paradigm tends to increase with age and decrease with academic background; (c) the use of both a concrete and an idealized language; and (d) a positive correlation between moral development and the option for the transformation paradigm, but a negative correlation between the option for the categorization paradigm and level of moral reasoning. The paper ends by suggesting some modifications in the academic training of nurses.
Description
Keywords
Enfermagem Cuidar Desenvolvimento moral Nursing Caring Moral development
Citation
Análise Psicológica, XVI(4), 655-665
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada