Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Esta investigação tem como principais objectivos a análise das relações entre as
competências metalinguísticas, consciência fonológica (capacidade de manipular e
reflectir sobre o sons da fala), consciência morfológica (capacidade para reflectir e
manipular sobre a estrutura morfológica das palavras) e a aquisição da ortografia
(desempenho e natureza dos erros dados numa prova de ditado) por parte de crianças
com dificuldades ortográficas que frequentavam o 2º e 3º anos de escolaridade do
primeiro ciclo. Para a realização do estudo, foi constituída uma amostra de 60 crianças,
30 do 2º ano e 30 do 3º ano de escolaridade.
Para este estudo foram utilizadas: uma prova de ditado, duas provas de avaliação
de consciência fonológica e uma prova avaliar a consciência morfológica.
Após ao tratamento estatístico dos dados obtidos nas diferentes provas foi
possível perceber que, os resultados apontam para uma relação entre a consciência
fonológica, consciência morfológica e os erros relacionados com, regras contextuais,
erros morfológicos e os erros de estritamente fonéticos. Verificou-se ainda que, para
crianças com dificuldades de aprendizagem ao nível da ortografia, as diferenças entre as
duas competências metalinguísticas, a natureza e a frequência dos erros, não variam em
função do ano de escolaridade.
ABSTRACT: One of the main objectives of this investigation is the analysis of the relationship between metalinguistic skills, phonological awareness (capacity to manipulate and reflect on speaking sounds), morphological awareness (capacity to reflect on and manipulate the morphological structure of words) and spelling (accomplishment and nature of the errors in a dictation test) from children with orthographical difficulties that are in class 2 and 3. In order to conduct this study a sample of 60 children was constituted, 30 from 2 grade and another 30 from 3 grade. For this study we used: a spelling test, two phonological awareness tests and a test to evaluate the children’s morphological awareness. After the statistic analysis of the data obtained through the different tests it was possible to understand that the results point out a relationship between the phonological awareness, the morphological awareness and the errors related to contextual rules, morphological errors and errors that are strictly phonetic. We also verified that the differences between metalinguistic skills, the nature and frequency of the errors do not vary by classes for children with learning difficulties at an orthographic level.
ABSTRACT: One of the main objectives of this investigation is the analysis of the relationship between metalinguistic skills, phonological awareness (capacity to manipulate and reflect on speaking sounds), morphological awareness (capacity to reflect on and manipulate the morphological structure of words) and spelling (accomplishment and nature of the errors in a dictation test) from children with orthographical difficulties that are in class 2 and 3. In order to conduct this study a sample of 60 children was constituted, 30 from 2 grade and another 30 from 3 grade. For this study we used: a spelling test, two phonological awareness tests and a test to evaluate the children’s morphological awareness. After the statistic analysis of the data obtained through the different tests it was possible to understand that the results point out a relationship between the phonological awareness, the morphological awareness and the errors related to contextual rules, morphological errors and errors that are strictly phonetic. We also verified that the differences between metalinguistic skills, the nature and frequency of the errors do not vary by classes for children with learning difficulties at an orthographic level.
Description
Keywords
Consciência fonológica Consciência morfossintáctica Ortografia Erros ortográficos Phonological awareness Morphological awareness Spelling Spelling errors