Repository logo
 
Publication

“To learn, or to be the best?” : achievement goal profiles in pre-adolescents

dc.contributor.authorPeixoto, Francisco José Brito
dc.contributor.authorPipa, Joana
dc.contributor.authorMata, Maria de Lourdes Estorninho Neves
dc.contributor.authorMonteiro, Vera
dc.contributor.authorSanches, Cristina
dc.date.accessioned2017-12-28T11:55:30Z
dc.date.available2017-12-28T11:55:30Z
dc.date.issued2017-12
dc.description.abstractAbstract: This study aimed to examine the achievement goal orientation profiles of 5th and 7th grade students and the profile differences in academic achievement and anxiety. Participants were 1652 Portuguese students who responded to the Achievement Goals Scale and the Achievement Emotions Questionnaire. Based on a person-centered approach, cluster analysis identified six groups of students with distinct motivational profiles: task oriented, ego oriented, success oriented, disengaged, selfdefeating oriented and diffuse. The largest number of participants were in the diffuse oriented group. In terms of the gender composition of clusters, differences manifested in the groups of disengaged and self-defeating orientations, with boys predominating in the former and girls in the latter. In age, the success oriented students group was in the majority composed of younger students and older students were more likely to adopt disengaged orientations. Clusters also revealed different compositions when retention was taken into account, with students who had been retained being more represented in the disengaged and diffuse groups. Moreover results showed that goal orientation profiles had effects on academic achievement and anxiety: success oriented students achieved higher grades and students whose profiles are predominantly ego oriented (self-enhancement and selfdefeating) express more class and test anxiety.pt_PT
dc.description.abstractResumo: Este estudo pretendeu caracterizar os perfis motivacionais de alunos do 5º e 7º ano, bem como avaliar os efeitos da adopção de diferentes perfis no rendimento académico e na ansiedade. Responderam à Escala de Orientações Motivacionais e ao Questionário de Emoções de Desempenho 1652 alunos portugueses. Através de uma abordagem centrada na pessoa e com recurso à análise de clusters identificaram-se seis grupos com perfis motivacionais distintos: orientado para a tarefa, orientado para o ego, orientado para o sucesso, não envolvido, orientado para o evitamento e difuso. A maioria dos participantes apresentaram um perfil motivacional difuso. No que diz respeito ao género, verificaram-se diferenças na sua representação nos grupos não envolvido e orientado para o evitamento, estando os rapazes mais representados no primeiro grupo e as raparigas no segundo. Relativamente à idade, verificou-se uma maior representação de alunos mais novos no grupo com perfil motivacional orientado para sucesso e que os alunos mais velhos teriam maior tendência para adoptar orientações de não envolvimento. Quando considerada a retenção escolar verificaram-se igualmente diferenças na composição dos grupos: alunos retidos apresentaram perfis motivacionais orientados para o não envolvimento e difuso. Adicionalmente, os resultados demonstraram efeitos das orientações motivacionais no rendimento académico e na ansiedade. Os alunos com orientações para o sucesso apresentaram um melhor rendimento académico e estudantes cujos perfis eram predominantemente orientados para o ego (autovalorização e autodefesa) apresentavam níveis mais elevados de ansiedade tanto na sala-de-aula como nos testes.pt_PT
dc.description.sponsorshipThis research was supported by the FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia [grant number PTDC/CPECED/121358/2010 and grant number FCT – UID/CED/04853/2016].
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationPeixoto, F. J. O., Pipa, J., Mata, M. L. E. N., Monteiro, V., & Sanches, C. (2017). “To learn, or to be the best?”: Achievement goal profiles in pre-adolescents. Análise Psicológica, 35(4), 499-511. https://doi.org/10.14417/ap.1182pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.1182pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/6042
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1182pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectAchievement goalspt_PT
dc.subjectAcademic achievementpt_PT
dc.subjectAnxietypt_PT
dc.subjectPerson-centered approachpt_PT
dc.subjectPreadolescentspt_PT
dc.subjectOrientações motivacionaispt_PT
dc.subjectRendimento académicopt_PT
dc.subjectAnsiedadept_PT
dc.subjectAbordagem centrada na pessoapt_PT
dc.subjectPré-adolescentespt_PT
dc.title“To learn, or to be the best?” : achievement goal profiles in pre-adolescentspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage511pt_PT
oaire.citation.issue4pt_PT
oaire.citation.startPage499pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume35pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
2017_35(4)_499.pdf
Size:
112.08 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.61 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: