Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
120.02 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Neste artigo, é feita uma exposição sucinta de algumas
das possíveis utilizações que o paradigma do problema
absurdo, explorado por alguns dos elementos da
Unidade de Investigação em Psicologia Cognitiva,
do Desenvolvimento e da Aprendizagem, pode ter. São
propostas análises sobre a questão dos significados no
processo de ensino-aprendizagem (tendo por base a
investigação do I.R.E.M. de Grenoble), sobre os
efeitos diferenciados de situações diversas de apresentação do problema (explorando as noções de «Contrato
Didáctico», «Contrato Experimental» e «Contrato Lúdico
») (investigações de Are, Martins, & Neto, entre
outras) e ainda sobre a potência do «Contrato
Didáctico»
ABSTRACT: The author exposes some of the different ways of using the absurd problem paradigm, some of wich were explored by members of the Investigation Unit on Cognitive Psychology of Development and Education Psychology. The main analysis are on the question of the meaning in the teaching-learning process, the effects of different contexts in the use of knowledge, and the power of «Didactic Contract».
ABSTRACT: The author exposes some of the different ways of using the absurd problem paradigm, some of wich were explored by members of the Investigation Unit on Cognitive Psychology of Development and Education Psychology. The main analysis are on the question of the meaning in the teaching-learning process, the effects of different contexts in the use of knowledge, and the power of «Didactic Contract».
Description
Keywords
Problema absurdo Cognição Contexto Construção social dos saberes Absurd problem Cognition Context Social construction of knowledge
Citation
Análise Psicológica, 17, 19-25
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada