Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Discover the ocean with Kids dive: Impact of a digital ocean education program during COVID-19 pandemic

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
25180.pdf3.4 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O programa Kids Dive é um programa prático de literacia do oceano que inclui atividades subaquáticas. Durante a pandemia da Covid-19, foi totalmente substituído por um programa virtual para fazer face às restrições sociais impostas na altura. O novo programa envolveu escolas-alvo em atividades como: uma experiência de mergulho com máscaras de realidade virtual em cartão (VR360); sessões de campo ao vivo a partir de margens rochosas intertidais locais, e visitas virtuais guiadas ao Oceanário e ao Jardim Zoológico de Lisboa. O impacto deste programa virtual foi avaliado através de inquéritos ao nível de literacia do oceano, das atitudes e comportamento dos estudantes em relação à proteção marinha, e avaliando também a curiosidade para continuar a explorar o oceano com mergulho autónomo. Os 201 inquéritos válidos de pré e pós-programa foram distribuídos igualmente entre géneros e incluíram estudantes do 8º ao 11º ano de diferentes regiões de Portugal Continental. Foi observado um efeito positivo e significativo relativamente ao aumento geral da literacia do oceano, com impacto sobretudo nos alunos do 8º e 10º ano, realçando o importante papel da educação informal nas escolas. Este programa não trouxe mudanças significativas nas atitudes ambientais dos estudantes, mas considera-se que as mudanças comportamentais foram limitadas durante o tempo de confinamento social. Foram encontradas diferenças notáveis relativas à curiosidade de continuar a explorar o oceano com ferramentas virtuais. No futuro, a junção de atividades práticas e virtuais poderá aumentar o impacto dos programas de educação, adaptável a situações de confinamento pandémico.
ABSTRACT.: Every year, millions of children are victims of child abuse. In Portugal, in 2020, around 70 thousand processes were introduced to promote and protect children and young people at risk or in danger. It is extremely important to study this problem, so that it is possible to effectively prevent this phenomenon and minimize its consequences. In the present study, we explore the relationship between the experience of childhood maltreatment and altruistic attitudes and behaviors, as well as the relationship of these two variables with empathy, in the Portuguese adult population. Thus, 507 individuals of Portuguese nationality participated in this study. Data collection should be based on self-report instruments, namely the Childhood Trauma Assessment Questionnaire – Short version, the Interpersonal Reactivity Index, the Altruistic Attitudes Scale and a performance instrument – Reading the mind in the eyes (RMET). The results revealed several statistically significant associations between the different components of each variable. From the linear regressions performed, it is highlighted that emotional neglect is a negative predictor of all dimensions of the scale of Altruistic Attitudes and Behaviors. We also verified that different forms of abuse (sexual, physical and emotional) are positive predictors of several dimensions of the Altruistic Behaviors and Attitudes scale and Empathy proved to be a motivator of altruistic behaviors and attitudes.

Description

Thesis for the attainment of the degree of master’s in marine biology and Conservation

Keywords

Educação Ambiental Aprendizagem Digital Impacto Literacia do oceano Atitudes Digital learning Environmental education Impact Ocean literacy Attitudes

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue