Repository logo
 
Publication

Efeitos do tipo de instrução/objectivo na memorização e recordação

dc.contributor.authorMatta, Isabel
dc.contributor.authorGomes, Marta
dc.date.accessioned2017-10-21T11:25:05Z
dc.date.available2017-10-21T11:25:05Z
dc.date.issued1999
dc.description.abstractEste artigo descreve um trabalho desenvolvido com crianças de 6 anos do 1º ano de escolaridade do ensino básico, sobre a influência do tipo de instrução/ objectivo nos processos de memorização e recordação. Comparámos uma instrução com um objectivo significativo, prático e funcional com uma instrução sem um objectivo prático, funcional e significativo. A tarefa apresentada consistiu na apresentação de uma lista de palavras às crianças. Na análise de resultados verificámos que a existência de um objectivo significativo se assumiu como um importante meio de memorização e recordação. As crianças memorizaram mais facilmente o material com uma instrução com um objectivo prático, funcional e significativo.pt_PT
dc.description.abstractThe main objective of the present research is to study the effects of the type of instruction goal on the processes of memory and recall. Two groups of 6 year old children were interviewed. The task consisted in presenting to the children a list of words that they had to memorize. Children were divided in two groups: the experimental group received an instruction that was meaningful, functional and practical, while the control group received an instruction without meaningful purpose. Results revealed significant differences between the two groups. The experimental group memorized more words than the control group. This research suggests the importance of a meaningful purpose to both memory and recall activity.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationAnálise Psicológica, 1(17), 27-39.pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/5856
dc.language.isospapt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto Superior de Psicologia Aplicadapt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectDesempenho mnésicopt_PT
dc.subjectCriançaspt_PT
dc.subjectObjectivospt_PT
dc.subjectInstruçõespt_PT
dc.subjectTarefas de memória significativaspt_PT
dc.subjectMemory performancept_PT
dc.subjectChildrenpt_PT
dc.subjectGoalspt_PT
dc.subjectInstructionspt_PT
dc.subjectMeaningfui memory taskspt_PT
dc.titleEfeitos do tipo de instrução/objectivo na memorização e recordaçãopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage39pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage27pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume17pt_PT
person.familyNameGomes
person.givenNameMarta
person.identifier.ciencia-idA017-4037-3354
person.identifier.orcid0000-0002-7014-4865
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationdbe34fa1-8b38-4ce1-b79b-71fa1886be24
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverydbe34fa1-8b38-4ce1-b79b-71fa1886be24

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
1999_1_27.pdf
Size:
857.33 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.61 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: