Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.48 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A literatura carece de investigações que correlacionem o impacto da convivência com animais de companhia no desenvolvimento da teoria da mente (ToM) em crianças com perturbação do espetro do autismo (PEA). Existe um foco no impacto das terapias assistidas por animais em crianças com PEA, não avaliando de forma direta se os efeitos benéficos da convivência com animais estão associados a um maior desenvolvimento da ToM. Desta forma, o principal objetivo da presente dissertação visa testar se a convivência com animais de companhia influencia o desenvolvimento da ToM em crianças com PEA.
Tendo este objetivo em consideração, foi recolhida uma amostra de 27 crianças, com idades compreendidas entre os 6 e os 17 anos de idade, com uma média de idades de 11.15 anos (DP= 3.51), dos quais 21 (77,8%) pertencem ao sexo masculino e 6 (22,2%) ao sexo feminino. Adicionalmente, 19 participantes (70,4%) apresentavam grau 1 de necessidade de suporte e 8 participantes (29,6%) apresentavam grau 2 de necessidade de suporte. Relativamente ao contacto com animais, verificou-se que 14 participantes (51,9%) conviviam com animais no domicílio, enquanto 13 (48,1%) não possuíam animais em casa. No que diz respeito ao contacto com animais fora do ambiente doméstico, 15 participantes (55,6%) relataram ter este tipo de contacto, enquanto 12 participantes (44,4%) indicaram não ter. Para avaliação dos construtos supramencionados, foi utilizada a Bateria de Tarefas para avaliação da Teoria da Mente (Theory of Mind Task Battery) – BTATM. Com base nos resultados obtidos, observou-se que a interação com animais de companhia parece contribuir para o reconhecimento e compreensão de emoções humanas, assim, este contacto é apontado como facilitador da observação e interpretação de estados mentais dos outros, promovendo um maior desenvolvimento da ToM.
Subsequentemente, foram formuladas propostas no que respeita às potenciais aplicações práticas que podem advir da presente investigação, tendo em vista o desenvolvimento da ToM e os seus benefícios para crianças e jovens com PEA.
The literature lacks investigations that connect the impact of living with pets with the development of Theory of Mind (ToM) in children with Autistic Spectrum Disorder (ASD). There is a focus on the impact of animal-assisted therapies in children with ASD, but no direct assessment of whether the beneficial effects of living with animals are associated with greater ToM development. Therefore, the main purpose of this thesis is to test whether living with pets influences the development of ToM in children with ASD. Considering this goal, 27 children - ranging from 6 to 17 years old – were tested for theory of mind with The Theory of Mind Task Battery (TMTB). The average age was 11.15 years (SD= 3.51). The participants were 21 (77.8%) males and 6 (22.2%) females. 19 participants (70.4%) had a level 1 need for support and 8 participants (29.6%) had a level 2 need for support. 14 participants (51,9%) live with pets, while 13 participants (48,1%) have no pets. 15 participants (55,6%) have regular contact with pets, while 12 participants (44,4%) have no such contact. The results show that regular interaction with pets seems to contribute to the recognition and understanding of human emotions. Thus, the animal-child relation acts as a facilitator of the observation and interpretation of others’ mental states, promoting a greater development of ToM. Potential practical applications of the results of this study are discussed.
The literature lacks investigations that connect the impact of living with pets with the development of Theory of Mind (ToM) in children with Autistic Spectrum Disorder (ASD). There is a focus on the impact of animal-assisted therapies in children with ASD, but no direct assessment of whether the beneficial effects of living with animals are associated with greater ToM development. Therefore, the main purpose of this thesis is to test whether living with pets influences the development of ToM in children with ASD. Considering this goal, 27 children - ranging from 6 to 17 years old – were tested for theory of mind with The Theory of Mind Task Battery (TMTB). The average age was 11.15 years (SD= 3.51). The participants were 21 (77.8%) males and 6 (22.2%) females. 19 participants (70.4%) had a level 1 need for support and 8 participants (29.6%) had a level 2 need for support. 14 participants (51,9%) live with pets, while 13 participants (48,1%) have no pets. 15 participants (55,6%) have regular contact with pets, while 12 participants (44,4%) have no such contact. The results show that regular interaction with pets seems to contribute to the recognition and understanding of human emotions. Thus, the animal-child relation acts as a facilitator of the observation and interpretation of others’ mental states, promoting a greater development of ToM. Potential practical applications of the results of this study are discussed.
Description
Dissertação de Mestrado apresentada no Ispa – Instituto Universitário, para obtenção do grau de Mestre na especialidade de Psicologia Clínica.
Keywords
Desenvolvimento da ToM Perturbação do Espetro do Autismo Interação humano-animal Potential practical applications of the results of this study are discussed. Development of ToM Autism spectrum disorder Human-animal interaction