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Nokia- The surprising success of textbook wisdom

dc.contributor.authorPantzar, Mika
dc.contributor.authorAinamo, Antti
dc.date.accessioned2016-07-05T18:42:42Z
dc.date.available2016-07-05T18:42:42Z
dc.date.issued2004
dc.description.abstractWhat is the secret behind Nokia’s phenomenal success in mobile phones? More generally, how to succeed in a turbulent high technology market? Historical and comparative studies bring understanding not only about past phenomena, but also insights about current and coming ones. In this paper we compare Ford and General Motors in the 1920s and 1930s with Motorola and Nokia in the 1980s and 1990s. The insight from this comparison is how reinvention of the product, category, relative to the market incumbent’s market conceptualization, is a recipe for success. Nokia’s success in the 1990s was based on following the guidelines pioneered by General Motors in the 1920s: market segmentation, embracing the latest technological advances, and brand management in the pursuit of consumer repurchases. The article tells how Nokia addresses both GM’s legacy and changes in the business environment. At the end of our paper, we disuss the generalizability of our findings.pt_PT
dc.description.abstractQual o segredo por detrás do sucesso fenomenal da Nokia nos telefones móveis? De forma mais genérica, como ter sucesso num mercado altamente turbulento? Os estudos históricos e comparativos existentes sobre o assunto revelam conhecimento não apenas sobre fenómenos passados, mas também ideias sobre fenómenos correntes e futuros. Neste artigo comparamos a Ford e a General Motors dos anos 1920 e 1930 com a Motorola e a Nokia dos anos 1980 e 1990. Com base nesta comparação, procura-se saber em que medida constitui receita de sucesso a reinvenção de uma categoria de produto em relação à conceptualização de mercado por parte do incumbente do mercado. O sucesso da Nokia dos anos 90 foi baseado nas linhas orientadoras da General Motors dos anos 20: segmentação do mercado, adopção das últimas novidades tecnológias, e gestão de marcas de forma a facilitar a retenção de clientes. Este artigo explora a forma usada pela Nokia para incorporar o legado da GM assim como as mudanças no ambiente de negócio.pt_PT
dc.description.sponsorshipAcademy of Finland, Liikesivistysrahasto/ The Finnish Foundation for Business Studies.pt_PT
dc.identifier.citationComportamento Organizacional e Gestão, 10, 71-86pt_PT
dc.identifier.issn0872-9662
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/4774
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto Superior de Psicologia Aplicadapt_PT
dc.subjectBrandpt_PT
dc.subjectDifferentiationpt_PT
dc.subjectGeneral motorspt_PT
dc.subjectNokiapt_PT
dc.subjectProduct policypt_PT
dc.subjectSegmentationpt_PT
dc.subjectMarcapt_PT
dc.subjectDiferenciaçãopt_PT
dc.subjectPolítica de produtospt_PT
dc.subjectSegmentaçãopt_PT
dc.titleNokia- The surprising success of textbook wisdompt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage86pt_PT
oaire.citation.startPage71pt_PT
oaire.citation.titleComportamento Organizacional e Gestãopt_PT
oaire.citation.volume10pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

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