Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório tem como objetivo compreender se uma prática direcionada para o desenvolvimento pessoal e social, sustentada no uso de estratégias intencionais, contribui para uma melhoria na interação entre as crianças para o seu desenvolvimento.
Para atingir o objetivo optei por realizar uma investigação sobre a própria prática, seguida por uma abordagem qualitativa. Foram realizadas diversas atividades com o grupo estudado, com vista a promover a formação pessoal e social das crianças assente numa abordagem da Metodologia de Trabalho de Projeto.
A investigação foi desenvolvida com um grupo de 24 crianças com 3 anos, que frequentavam a Educação Pré-Escolar.
A recolha de dados foi realizada através de uma observação participante, diário de grupo e entrevista à educadora cooperante.
Esta investigação permitiu observar que as experiências das crianças influenciam a forma como se veem a si próprias e, consequentemente, a forma como interagem e aprendem com os outros.
ABSTRACT: This report aims to direct personal and social development, sustained by the use of international strategies, to contribute to an improvement in the interaction between children. To achieve the goal, I chose to carry out an investigation of the practice itself, followed by a qualitative approach. Several activities were carried out with the group studied, with a view to promoting the personal and social formation of children based on a Project Work Methodology The research was carried out with a group of 24 3-year-old children attending Pre-School Education. The data collection was done through a participant observation, group diary and interview to the cooperating educator. This research allowed us to observe that children's experiences influence the way they see themselves and, consequently, how they interact and learn from others.
ABSTRACT: This report aims to direct personal and social development, sustained by the use of international strategies, to contribute to an improvement in the interaction between children. To achieve the goal, I chose to carry out an investigation of the practice itself, followed by a qualitative approach. Several activities were carried out with the group studied, with a view to promoting the personal and social formation of children based on a Project Work Methodology The research was carried out with a group of 24 3-year-old children attending Pre-School Education. The data collection was done through a participant observation, group diary and interview to the cooperating educator. This research allowed us to observe that children's experiences influence the way they see themselves and, consequently, how they interact and learn from others.
Description
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada apresentado no ISPA – Instituto
Universitário/ESEI Maria Ulrich para obtenção de grau
de Mestre em Educação em Pré-Escolar,
Keywords
Metodologia Trabalho por Projeto Educação Pré-Escolar Aprendizagens Project methodology Pre-School education Learning