| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 432.83 KB | Adobe PDF | 
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Descrevem-se  as  diversas  fases  do  “Projeto para uma Estratégia de
Literacia  Informacional  na  NOVA”  com  vista  à  implementação  de  uma
estratégia transversal de literacia da informação que abrangesse todas as Unidades Orgânicas da NOVA e  o modo como a  sua  orientação de  topo,  dinâmica,
metodologia e objetivos conduziram, posteriormente, à inclusão de um curso de
Literacia Informacional no programa da NOVA Escola Doutoral. Realçando que
a  implementação  do  curso  de Literacia  Informacional  nesse  projeto  passou  a
constituir um dos poucos exemplos de  oferta formativa e de efetiva concretização de um projeto de intervenção curricular e pedagógica ao nível da literacia
da informação no ensino superior em Portugal, promovendo a colaboração entre
colegas e indo ao encontro de uma transferência de saberes e de uma partilha de
competências abertas à colaboração de doutorandos e orientadores, enunciamse
  os  objetivos  do  curso  de Literacia  Informacional  e  de  cada módulo  que  o
constitui e os resultados esperados ao nível do ensino e da aprendizagem. Conclui-se que a diversificação dos percursos formativos em contexto universitário,
em  estreita  convergência  com  outras  aprendizagens  ao  nível  sociocultural,
confere aos bibliotecários a responsabilidade de desempenhar um papel ativo no
ensino  e  na  promoção  e  consolidação  das  competências  transversais  dos  estudantes, contribuindo a literacia da informação para o sucesso académico também ao nível do ensino superior.
This describes the various phases of the Project for an Information Literacy Strategy at NOVA working towards the implementation of a transversal strategy of information literacy that encompasses all the Organic Units of UNL. Specifically, it describes the leadership, dynamics, methodology, and objectives that lead to the Information Literacy course of the Doctoral School at NOVA. The implementation of the IL course has become one of the few examples of a 84 training provision and effective curricular intervention of Information Literacy in higher education in Portugal predicated on the commitment between colleagues through knowledge and skills sharing along with a strong collaboration with doctoral students and their advisors. The objectives of the course and of each module alongside its evaluation are also described. We conclude that because of the diverse academic backgrounds of students from various socio-cultural settings, librarians have a responsibility to play an active role in the promotion and consolidation of these transversal competencies for students and that information literacy plays a key role in academic success.
This describes the various phases of the Project for an Information Literacy Strategy at NOVA working towards the implementation of a transversal strategy of information literacy that encompasses all the Organic Units of UNL. Specifically, it describes the leadership, dynamics, methodology, and objectives that lead to the Information Literacy course of the Doctoral School at NOVA. The implementation of the IL course has become one of the few examples of a 84 training provision and effective curricular intervention of Information Literacy in higher education in Portugal predicated on the commitment between colleagues through knowledge and skills sharing along with a strong collaboration with doctoral students and their advisors. The objectives of the course and of each module alongside its evaluation are also described. We conclude that because of the diverse academic backgrounds of students from various socio-cultural settings, librarians have a responsibility to play an active role in the promotion and consolidation of these transversal competencies for students and that information literacy plays a key role in academic success.
Description
Keywords
 Literacia da informação   Competências transversais   Sucesso académico   NOVA Escola Doutoral   Portugal   Information  literacy   Transversal  skills   Academic achievement   NOVA Doctoral School 
Pedagogical Context
Citation
Andrade, I. (2016). O curso de literacia da informação da NOVA Escola Doutoral: The road to information literacy. In C. Lopes, T. Sanches, I. Andrade, M. L. Antunes, & J. Alonso-Arévalo (Eds.), Literacia da informação em contexto universitário (pp. 59-85). Lisboa: Edições ISPA [ebook].
