Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório surgiu no âmbito da Prática do Ensino Supervisionada (PES), do Curso de Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico da Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich e do Instituto Universitário Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida. Este visa apresentar uma descrição e análise do contexto observado e experienciado durante a prática pedagógica com uma turma de 1º ano, numa instituição pública de ensino.
O tema “O trabalho cooperativo como estratégia de colaboração e aquisição de aprendizagens, seguindo a filosofia do método natural” resulta de eu ter estado numa sala de aula que utiliza este método e que não é muito comum numa instituição oficial.
O objetivo deste relatório é entender como é que o trabalho realizado em grupo de forma colaborativa pode facilitar aprendizagens numa sala de primeiro ano.
Para esta investigação optei pela metodologia qualitativa. Foram utilizadas, como técnicas de recolha de dados, a observação participante, entrevistas individuais semiestruturadas, grelha de observação e atividades realizadas durante a prática supervisionada.
Foi possível concluir com o estudo realizado, que através do trabalho cooperativo as aprendizagens são desenvolvidas a nível cognitivo e social, destacando a autonomia, a entreajuda, a responsabilidade e a partilha de ideias, aprendizagens estas que são essenciais para uma vida em sociedade.
The present report came within the scope of the Supervised Teaching Practice (PES), within the scope of the Masters Course in Pre-school Education and teaching of the 1st Cycle of Basic Education in the Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich and the Instituto Universitário Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida. This aims to present a description and analysis of the observed anda experienced, during the pedagogical practice with a class of 1º year, in a public institution of education. The theme Cooperative work as a strategy for collaboration and acquisition of learning, following the philosophy of the natural method, results from having been in a classroom that uses this method and is not very common in an official institution. The purpose of this report is to understand how collaborative group work can facilitate learning in a first-year classroom. For this research, I used the qualitative methodology. Paticipante observacion, semi-structured individual interviews, observation grid, and activities performed during practice supervisioned. It was possible to conclude with the realized study that through the cooperative work the learning is developed at the cognitive and social level, emphasizing the autonomy, the mutual aid, the responsibility and the sharing of their ideas, these learning are essential to a life in society.
The present report came within the scope of the Supervised Teaching Practice (PES), within the scope of the Masters Course in Pre-school Education and teaching of the 1st Cycle of Basic Education in the Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich and the Instituto Universitário Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida. This aims to present a description and analysis of the observed anda experienced, during the pedagogical practice with a class of 1º year, in a public institution of education. The theme Cooperative work as a strategy for collaboration and acquisition of learning, following the philosophy of the natural method, results from having been in a classroom that uses this method and is not very common in an official institution. The purpose of this report is to understand how collaborative group work can facilitate learning in a first-year classroom. For this research, I used the qualitative methodology. Paticipante observacion, semi-structured individual interviews, observation grid, and activities performed during practice supervisioned. It was possible to conclude with the realized study that through the cooperative work the learning is developed at the cognitive and social level, emphasizing the autonomy, the mutual aid, the responsibility and the sharing of their ideas, these learning are essential to a life in society.
Description
Relatório da prática de Ensino Supervisionada realizado apresentada no
ISPA – Instituto Universitário/ ESEI Maria Ulrich para a obtenção
de grau de Mestre em Educação Pré-escolar e Ensino do 1.º Ciclo
Keywords
Aprendizagem cooperativa Trabalho de grupo Método natural Cooperative learning Group work Natural method