Repository logo
 
Publication

The impact of a naturalistic intervention on preschool children’s morphological awareness development

dc.contributor.authorRosa, João
dc.contributor.authorMartins, Margarida Alves
dc.date.accessioned2022-06-28T13:09:12Z
dc.date.available2022-06-28T13:09:12Z
dc.date.issued2022-06
dc.description.abstractAbstract: This study evaluated the effectiveness of a morphological awareness intervention delivered by preschool teachers in the naturalistic setting of their classrooms. The participants were 162 Portuguese children, attending kindergarten who were allocated as groups to experimental and control conditions. The former group was the object of six-weeks morphological awareness intervention anchored on explicit discussions about the morphological structure of words appearing in selected storybooks. The control group received normal curriculum activities. Results showed strong to high effect sizes on morphological awareness post-test abilities of children in the experimental group related to identifying words of the same “family”, interpreting the meaning of stems and affixes in morphologically structured pseudowords and finding the base word in derived or inflected stimuli, after controlling for age, cognitive ability, vocabulary, pre-test phonological and morphological results. The relevance of developing tools that help preschool children to consciously manipulate morphemes as meaningful building blocks of words, in partnership with preschool teachers, is proposed.pt_PT
dc.description.abstractResumo: Este estudo avaliou a eficácia de uma intervenção sobre consciência morfológica desenvolvida por educadores de infância no contexto natural das suas salas. Participaram 162 crianças portuguesas que frequentavam jardins-de-infância, alocadas ao grupo experimental e ao grupo de controlo consoante as turmas que frequentavam. O grupo experimental foi objeto de uma intervenção de 6 semanas sobre consciência morfológica, em que foi explicitamente discutida a estrutura morfológica de palavras de livros de histórias selecionados. O grupo de controlo participou nas atividades curriculares usuais. Os resultados do pós-teste mostraram que as crianças do grupo experimental tiveram melhores desempenhos na identificação de palavras da mesma “família”, na interpretação do significado de prefixos e afixos em pseudopalavras estruturadas morfologicamente e na identificação da palavra-base em palavras derivadas ou flexionadas, após controlo da idade, da competência cognitiva, do vocabulário e dos resultados do pré-teste relativos à consciência fonológica e morfológica. Este estudo mostra a relevância de desenvolver, em parceria com educadores de infância, instrumentos que ajudem as crianças em idade pré-escolar a manipular conscientemente morfemas enquanto constituintes das palavras.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationRosa, J., & Martins, M. A. (2022). The impact of a naturalistic intervention on preschool children’s morphological awareness development. Análise Psicológica, 40(1), 101-116. https://doi.org/10.14417/ap.1893pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.1893pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/8703
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.relationFundação para a Ciência e a Tecnologia (Grant ID: SFRH/BD/112133/2015)pt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1893/pdfpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectMorphological awarenesspt_PT
dc.subjectNaturalistic interventionpt_PT
dc.subjectPreschool childrenpt_PT
dc.subjectPreschool teacherspt_PT
dc.subjectLiteracypt_PT
dc.subjectConsciência morfológicapt_PT
dc.subjectIntervenção naturalísticapt_PT
dc.subjectCrianças de jardim-de-infânciapt_PT
dc.subjectEducadores de infânciapt_PT
dc.subjectLiteraciapt_PT
dc.titleThe impact of a naturalistic intervention on preschool children’s morphological awareness developmentpt_PT
dc.title.alternativeImpacto de uma intervenção naturalística no desenvolvimento da consciência morfológica de crianças de jardim-de-infância
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage116pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage101pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume40pt_PT
person.familyNameSantos Rosa
person.familyNameMartins
person.givenNameJoao Manuel
person.givenNameMargarida
person.identifier.ciencia-id331B-1095-7D71
person.identifier.orcid0000-0003-3191-1168
person.identifier.orcid0000-0002-2773-1634
person.identifier.scopus-author-id25028701900
person.identifier.scopus-author-id55663664300
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication2f44b637-0f78-4a2e-bff3-8c852025e555
relation.isAuthorOfPublicationc789a806-5edd-44af-852f-b2b0a7346db8
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryc789a806-5edd-44af-852f-b2b0a7346db8

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
v40n1a07-1893.pdf
Size:
186.4 KB
Format:
Adobe Portable Document Format