Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
40.15 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Os problemas do ambiente não podem mais ser ignorados. Neste artigo, são apresentados alguns resultados
de uma investigação realizada numa amostra de
sujeitos de Lisboa (Kahn & Lourenço, 2000). Nessa
pesquisa, foram explorados alguns aspectos da nossa
compreensão da ontogénese da relação humana com a
natureza. Cento e vinte participantes igualmente divididos
por quatro níveis de escolaridade (5.º ano, 8.º
ano, 11.º ano e 1.º ano da Universidade) foram confrontados
primeiro com problemas ambientais apelando
para os quatro elementos fundamentais da natureza
(i.e., terra, água, ar e fogo) e indagados depois
sobre a importância que eles concediam a tais problemas
e a sua possível conceptualização em termos
ecológico-morais. Os resultados sugerem que (1) os
problemas do ambiente preocupam as pessoas desde
bastante cedo, um dado consistente com a hipótese da
biofilia defendida por E. Wilson (1984) de que existe
uma propensão biológica para nos afiliarmos com a
natureza; (2) esta hipótese sai enriquecida quando inserida
numa perspectiva teórica mais global que tem
em conta a biologia, a cultura e o desenvolvimento; (3)
tais preocupações vêm alargar o domínio tradicional
da moralidade, um domínio onde cada vez faz mais
sentido integrar também a área do raciocínio ecológico-
moral; (4) esta nova área de pesquisa pode ajudar a
esclarecer questões importantes e controvertidas no
domínio do desenvolvimento moral (e.g., o debate da
justiça vs. cuidado); e (5) qualquer programa de educação
ambiental só tem a ganhar se tomar em conta os
dados que emergem da pesquisa sobre a nossa compreensão
da ontogénese da relação humana com a natureza.
ABSTRACT: Environmental problems cannot be ignored any more. In this paper, we present a few results of a research carried out in a sample of people from Lisbon (Kahn & Lourenço, 2000). In this research we tried to explore some aspects of one’s understanding of the ontogenesis of human relationship with nature. The sample consisted of 120 participants evenly divided into four grade levels (fifth, eighth, eleventh, and college). Participants were first presented with environmental problems appealing to the four elements of nature (i.e., earth, water, air, and fire), and then questioned about the importance of those problems to them, and their possible conceptualization as environmental moral problems. The results suggest that (1) participants at all ages care about environmental problems, a finding that is consistent with Wilson’s (1984) biophilia hypothesis of a genetically based human propensity to affiliate with nature; (2) this hypothesis becomes more powerful if it is inserted into a broader perspective that incorporates biology, culture, and development
ABSTRACT: Environmental problems cannot be ignored any more. In this paper, we present a few results of a research carried out in a sample of people from Lisbon (Kahn & Lourenço, 2000). In this research we tried to explore some aspects of one’s understanding of the ontogenesis of human relationship with nature. The sample consisted of 120 participants evenly divided into four grade levels (fifth, eighth, eleventh, and college). Participants were first presented with environmental problems appealing to the four elements of nature (i.e., earth, water, air, and fire), and then questioned about the importance of those problems to them, and their possible conceptualization as environmental moral problems. The results suggest that (1) participants at all ages care about environmental problems, a finding that is consistent with Wilson’s (1984) biophilia hypothesis of a genetically based human propensity to affiliate with nature; (2) this hypothesis becomes more powerful if it is inserted into a broader perspective that incorporates biology, culture, and development
Description
Keywords
Concepções e valores ambientais Raciocínio ecológico-moral Environmental values and conceptions Environmental-moral reasoing
Citation
Analise Psicológica XVIII(4), 425-435
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada