Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
45.29 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A relação de «bonding» e de «attachement» que se
desenvolve entre os pais ouvintes que têm um filho
surdo e que utilizam com ele a Língua Oral e os pais
surdos que têm um filho também surdo, tem resultados
diferentes: nos primeiros a relação é de solilóquio enquanto
que nos segundos é de interacção; os primeiros
desenvolvem a comunicação linguística em todas as
valências – sintaxe, morfologia e semântica – enquanto
que os segundos não têm essa possibilidade.
O desenvolvimento cognitivo é um processo dinâmico
que se desenvolve desde o nascimento até à maturidade:
os conceitos que se desenvolvem ao nível de
percepção; os de acção que se situam ao nível sensório-
motor e que se designamos por «abstracção empírica» e o conceito de «operação» que resulta da
construção conceptual, «abstracção reflexiva» – ajudam
o indivíduo a obter uma rede conceptual de estruturas
coerentes. O importante no desenvolvimento
cognitivo é ter a capacidade para fazer abstracções
reflexivas – operações mentais.
O conhecimento sensório-motor manifesta-se por
acções, enquanto que o conhecimento conceptual se
exprime através de símbolos.
Pela impossibilidade de ouvir ou pela impossibilidade
de entender o pouco que possa ouvir, a língua
gestual é o motor da formação de símbolos indispensáveis
ao desenvolvimento cognitivo da criança surda.
Palavras-chave: Criança surda, pais surdos, pais
ouvintes, desenvolvimento cognitivo.
ABSTRACT: The «bonding» and «attachment» relationship developed between the hearing parents who use the spoken language with his deaf child is quite different from the one developed between deaf parents and his also deaf child. The results are different: the first parents have a soliloquy relationship where as the second ones have an interaction relationship. Also the development of the linguistic interaction has a different relation in each of the referred groups: those using the sign language develop the linguistic communication at all stages – syntax, morphology and semantics – while children using spoken language don’t have that possibility. These facts induced us to make a study about the cognitive development between the two groups of deaf children: one whose parents could hear and another whose parents are deaf. The concepts of perception, action (sensory-motor and which we name «empirical abstraction»), operation (as a result from the conceptual construction – «reflexive abstraction») help the individual to get a conceptual net of coherent structures. The important about cognitive development is the capability of making reflexive abstractions – mental operations. The sensory-motor experience is expressed by actions while the conceptual one is expressed through symbols.
ABSTRACT: The «bonding» and «attachment» relationship developed between the hearing parents who use the spoken language with his deaf child is quite different from the one developed between deaf parents and his also deaf child. The results are different: the first parents have a soliloquy relationship where as the second ones have an interaction relationship. Also the development of the linguistic interaction has a different relation in each of the referred groups: those using the sign language develop the linguistic communication at all stages – syntax, morphology and semantics – while children using spoken language don’t have that possibility. These facts induced us to make a study about the cognitive development between the two groups of deaf children: one whose parents could hear and another whose parents are deaf. The concepts of perception, action (sensory-motor and which we name «empirical abstraction»), operation (as a result from the conceptual construction – «reflexive abstraction») help the individual to get a conceptual net of coherent structures. The important about cognitive development is the capability of making reflexive abstractions – mental operations. The sensory-motor experience is expressed by actions while the conceptual one is expressed through symbols.
Description
Keywords
Criança surda Pais surdos Pais ouvintes Desenvolvimento cognitivo Deaf child Deaf parents Hearing parents Cognitive development
Citation
Análise Psicológica, 20(3), 379-388
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada