Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório surge no âmbito da Prática do Ensino Supervisionada
(PES), do Curso de Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º Ciclo do
Ensino Básico, na Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich e do
Instituto Universitário Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida. Esta síntese procurase
apresentar uma descrição e análise do contexto observado durante a prática
pedagógica de uma turma de 3º ano de uma escola pública.
O tema “Inclusão de crianças com NEE- Quais as estratégias utilizadas pelos
diferentes profissionais para a inclusão de crianças com NEE”, resultou do facto de ter
estado numa sala de 3º ano, em que ¼ do grupo tinha NEE variadas.
Assim o objetivo deste relatório foi perceber de que forma é que os diferentes
profissionais que lidam com esta turma todos os dias trabalham em conjunto para a
promoção da inclusão.
Para esta investigação optei pela metodologia quantitativa e foram utilizadas
como técnicas de recolha de dados a observação não participante, e o recurso a
instrumentos como questionários de resposta aberta.
Com o estudo realizado foi possível concluir que a inclusão é um trabalho de
parceria entre os diversos profissionais da turma: Na delineação de estratégias, na
idealização de atividades, na construção de materiais e pelo trabalho de grupo com os
pares que contribuem para uma inclusão mais eficaz e positiva de crianças com NEE.
A inclusão destas crianças em escolas regulares, e o trabalho de grupo dos
profissionais contribuem para um crescimento saudável da criança.
The present report came within the scope of the Supervised Teaching Practice (PES), within the scope of the Masters Course in Pre-school Education and teaching of the 1st Cycle of basic education at Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich and Instituto Universitário Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida. This aims to present a description and analysis of the observed context, during the pedagogical practice with a class of 1º year, in an official institution. The theme "Inclusion of children with SEN - Which strategies used by different professionals to include children with SEN" results from having been in a 3rd year room, where ¼ of the group had different SEN. The purpose of this report is to see how the different professionals who deal with this class every day work together to promote inclusion. For this investigation I opted for the quantitative methodology. The techniques used as data collection were non-participant observation and instruments such as open-ended questionnaires. It was possible to conclude from the study carried out that through the joint work among the different professionals of the respective class, inclusion is a partnership work. Partnership in strategy delineation, idealization of activities, construction of materials and group work with peers contribute to a more effective and positive inclusion of children with SEN. The inclusion of these children in regular schools, and the group work of the professionals contribute to a healthy growth of the child.
The present report came within the scope of the Supervised Teaching Practice (PES), within the scope of the Masters Course in Pre-school Education and teaching of the 1st Cycle of basic education at Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich and Instituto Universitário Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida. This aims to present a description and analysis of the observed context, during the pedagogical practice with a class of 1º year, in an official institution. The theme "Inclusion of children with SEN - Which strategies used by different professionals to include children with SEN" results from having been in a 3rd year room, where ¼ of the group had different SEN. The purpose of this report is to see how the different professionals who deal with this class every day work together to promote inclusion. For this investigation I opted for the quantitative methodology. The techniques used as data collection were non-participant observation and instruments such as open-ended questionnaires. It was possible to conclude from the study carried out that through the joint work among the different professionals of the respective class, inclusion is a partnership work. Partnership in strategy delineation, idealization of activities, construction of materials and group work with peers contribute to a more effective and positive inclusion of children with SEN. The inclusion of these children in regular schools, and the group work of the professionals contribute to a healthy growth of the child.
Description
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada apresentada no
ISPA – Instituto Universitário / ESEI Maria Ulrich para
obtenção de grau de Mestre em Educação Pré-Escolar e
Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Inclusão NEE Práticas Pedagógicas Inclusion SEN Pedagogical practices