Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
851.99 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Desde finais da década de 50 que nos países
tecnologicamente mais avançados as sucessivas
conquistas no campo das tecnologias da informação
têm vindo a ser estímulo para o desenvolvimento e
utilização de novas abordagens pedagógicas. As escolas
têm sido equipadas com computadores e programas
e tem havido a preocupação de proporcionar aos
professores a formação indispensável.
Também em muitas das nossas escolas os
computadores e os programas educativos já entraram,
e se vêm desenvolvendo esforços no sentido de se
proporcionarem condições indispensáveis à formação
dos professores.
É, portanto, tempo de reflectirmos sobre:
- que tipos de programas educativos desejamos;
- que relação entre a multiplicidade dos objectivos
que determinam a selecção de estratégias e
actividades de aprendizagem e os diferentes tipos
de programas educativos;
- que relação entre os diferentes tipos de programas
que têm vindo a ser desenvolvidos e as teorias da
aprendizagem que influenciam a formação dos nossos
professores;
- qual a metodologia de desenvolvimento de
programas educativos que, por um lado, implique
a utilização das potencialidades técnicas do
computador e, por outro, permita a persecução dos
objectivos pedagógicos que determinaram o seu
desenvolvimento.
ABSTRACT: Considering the growing importance of computers and educational applications in Portuguese school, schools as well as the effort to create conditions to adequate teacher’s training, we need to think about: - the kind of educational software we want; - the relationship between the multiple purposes determining the selection of strategies and learning activities and the various types of educational software; - the relationship between the various applications being developed and the learning theories influencing the training of our teachers; - the methodologies for developing educational software are best suited to a full use of the machine’s possibilities and, at the same time, are consistent with the educational strategies that determined the development of those applications.
ABSTRACT: Considering the growing importance of computers and educational applications in Portuguese school, schools as well as the effort to create conditions to adequate teacher’s training, we need to think about: - the kind of educational software we want; - the relationship between the multiple purposes determining the selection of strategies and learning activities and the various types of educational software; - the relationship between the various applications being developed and the learning theories influencing the training of our teachers; - the methodologies for developing educational software are best suited to a full use of the machine’s possibilities and, at the same time, are consistent with the educational strategies that determined the development of those applications.
Description
Keywords
Citation
Análise Psicológica, 8, 13-23
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada