Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Análise do processo de coaching

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
15357.pdf2.54 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente estudo é de natureza qualitativa e descritiva. Tem como objectivo perceber se o processo de coaching praticado pelos coaches da nossa amostra vai de encontro ao que se encontra na literatura ou, se, o que a literatura nos diz não é mais que a retórica; e se a percepção de coaches e coachees é a mesma nos respectivos casos. Para tal, foram construídos guiões de entrevistas que foram preenchidos por quatro coaches e quatro coachees. Os participantes têm idades compreendidas entre os 33 e os 55 anos, são Portugueses e as áreas de actuação, dos coachees, são diversificadas. Após recepção dos guiões de entrevista, procedeu-se à categorização da informação. As categorias que emergiram foram muito variadas e, regra geral, vão ao encontro do que está presente na literatura. Através deste estudo verifica-se que a percepção de coaches e coachees de um mesmo caso são idênticas, partilhando a mesma percepção do processo. O processo de coaching utilizado pelos coaches da nossa amostra parece ir ao encontro do que a literatura nos mostra. Os resultados demonstram que os coachees conseguiriam melhorar aspectos que inicialmente tinham identificado. Para estudos futuros, sugere-se o aumento da amostra e a realização de entrevistas, por forma, a haver uma recolha da informação mais enriquecida e detalhada. Seria interessante que se tentasse perceber como os coaches preparam as sessões e que técnicas utilizam na condução de entrevistas. Será que são técnicas existentes na literatura ou cada coach tem uma maneira própria de conduzir a entrevista.
ABSTRACT: The present study has a qualitative and descriptive nature. Its aim is to understand if the process of coaching practiced by our sample of coaches, meets what is written in literature or, if literature is only rhetoric. Another goal is to know if the perception of coaches and coachees are the same in the respective cases. To accomplish this goals, interviews guides have been constructed, and were delivered to four coaches and four coachees. The participants have ages understood between 33 and 55 years old and they are all Portuguese, with different working areas. After the reception of the interview guides, the information given by the participants was categorized. The categories that have emerged were very diversified and, in general, they met with what is written in the literature. Through this study it is verified that the perception of coaches and coachees are identical for the same cases, meaning they share the same perception process. The process of coaching used by the coaches in our sample seems to meet with what literature shows us. The results demonstrate that coachees were able to improve the aspects they had early identified as changing points. For future studies the suggestion is to increase the sample and to make interviews, in order to get more enriched and detailed information. It would be interesting to understand the way coaches prepare their sessions and which techniques they use when they are conducting the interviews. Can we find these techniques in literature or each coach has his own way of conducting interviews?

Description

Dissertação de Mestrado apresentada ao ISPA - Instituto Universitário

Keywords

Coaching Coach Coachee

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License