Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.31 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A oxitocina é um neuropeptídeo que desempenha um papel em uma variedade de
comportamentos sociais, incluindo ligação de pares e cuidado parental. No entanto, seu papel
no comportamento reprodutivo e de acasalamento é menos compreendido. Esta tese investigou
o papel da oxitocina no comportamento reprodutivo e de acasalamento em peixes-zebra.
Peixes-zebra com uma mutação knockout que elimina a produção do ligante da
oxitocina, apresentaram fertilidade reduzida (ovos fertilizados) e fecundidade (ovos postos).
Isso foi verdade para cruzamentos entre knockouts e cruzamentos entre knockouts (machos ou
fêmeas) com wild-types (machos ou fêmeas), enquanto os cruzamentos entre wild-types
tiveram o maior número de ovos postos e fertilizados. Quanto ao comportamento de
acasalamento como a duração de circulação, alinhamento lateral e liderança/seguimento, que
são comportamentos iniciados pelo macho, estes também foram significativamente reduzidos
em peixes-zebra machos knockouts. Além disso, a duração da liderança/seguimento foi
considerada um preditor significativo da taxa de fertilidade, enquanto todos os quatro preditores
(circulação, liderança, alinhamento lateral, genótipo) foram considerados preditores
significativos de ovos postos e todos, exceto circulação, para ovos fertilizados.
Estes achados sugerem que a oxitocina desempenha um papel significativo no
comportamento de acasalamento e no sucesso reprodutivo em peixes-zebra. Contudo, mais
investigações são necessárias para entender os mecanismos específicos pelos quais a oxitocina
influencia esses comportamentos. No entanto, os achados desta tese fornecem um ponto de
partida valioso para pesquisas futuras.
ABSTRACT: Teachers are exposed to various occupational stressors which, if persistent, can lead to Burnout Syndrome and to recurrent thoughts of leaving the profession and culminate in total withdrawal. Thus, the objective of the present study was to evaluate the mediating role of Burnout Syndrome between the two dimensions motivational system that is constituted by the regulatory system with a focus on prevention and promotion and the Intention to Leave the profession among teachers in Southern Brazil. A total of 781 elementary school teachers from public and private schools participated in the research. The research instruments used included the Burnout Syndrome Questionnaire, the Regulatory Focus Scale, and a single item to evaluate the Intention to Leave the profession. The results obtained by Structural Equation Modeling confirmed the hypothesis that Burnout Syndrome plays a mediating role between promotion regulatory focus and the Intention to Leave the profession. The results reveal the importance of interventions that contemplate the reduction of occupational stressors for the prevention or rehabilitation of Burnout Syndrome in teachers.
ABSTRACT: Teachers are exposed to various occupational stressors which, if persistent, can lead to Burnout Syndrome and to recurrent thoughts of leaving the profession and culminate in total withdrawal. Thus, the objective of the present study was to evaluate the mediating role of Burnout Syndrome between the two dimensions motivational system that is constituted by the regulatory system with a focus on prevention and promotion and the Intention to Leave the profession among teachers in Southern Brazil. A total of 781 elementary school teachers from public and private schools participated in the research. The research instruments used included the Burnout Syndrome Questionnaire, the Regulatory Focus Scale, and a single item to evaluate the Intention to Leave the profession. The results obtained by Structural Equation Modeling confirmed the hypothesis that Burnout Syndrome plays a mediating role between promotion regulatory focus and the Intention to Leave the profession. The results reveal the importance of interventions that contemplate the reduction of occupational stressors for the prevention or rehabilitation of Burnout Syndrome in teachers.
Description
Dissertação de Mestrado apresentada no
ISPA- Instituto Universitário para obtenção de grau de
Mestre em Neurociências Cognitivas e Comportamentais
Keywords
Oxitocina Reprodução Acasalamento Fertilidade Fecunidade Oxytocin Reproduction Mating Fertility Fecunidty Oxytocin Reproduction Mating Fertility Fecunidty